کد خبر: 708354
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۱
سومين جشنواره شيوه هاي نوين تدريس معارف دين روز شنبه شانزدهم اسفند ماه با حضور علماي حوزه دين در مجتمع شهيد مطهري بندر انزلي برگزار شد.

سومين جشنواره شيوه هاي نوين تدريس معارف دين روز شنبه شانزدهم اسفند ماه با حضور علماي حوزه دين در مجتمع شهيد مطهري بندر انزلي برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري شبستان از گيلان، سومين دوره جشنواره شيوه‌هاي نوين تدريس معارف دين با حضور حجت الاسلام ارباب سليماني، دبير ستاد کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد کشور،آيت الله رسولي محلاتي عضو ارشد دفتر حضرت امام و مقام معظم رهبري و نماينده ولي فقيه در بنياد مسکن انقلاب اسلامي ، دكتر بي آزار شيرازي، عضو مجمع تقريب مذاهب اسلامي و آيت الله قرباني، نماينده ولي فقيه در گيلان و امام جمعه رشت در مجتمع شهيد مطهري بندر انزلي برگزار شد.

اين جشنواره در چهار محور قرآن با محوريت شيوه‌هاي نوين آموزشي حفظ و تثبيت محفوظات قرآني و تفسير قرآن، احکام با محوريت نماز، اعتقادات شامل توحيد، عدل، نبوت، امامت و معاد و همچنين اخلاق شامل اخلاق فردي و اجتماعي با محوريت شيوه‌هاي نوين آموزش در حوزه سبک زندگي ديني برگزار مي‌شود.

شناسايي و تشويق مربيان کارآمد، به کار گيري شيوه هاي برتر در سطح کانون هاي مساجد، ايجاد انگيزه و رقابت سالم بين کانون هاي مساجد فعال، شناسايي شيوه‌ها و روش‌هاي نوين تدريس معارف دين، انتقال و تبادل مهارت‌ها و تجارب مفيد تدريس و شناسايي و توسعه رسانه هاي آموزشي موثر در تربيت ديني از جمله اهداف اين جشنواره است.

حجج الاسلام حاج ابوالقاسم، ميرکتولي، علوي، رضايي اصفهاني، فلاح زاده، مهاجراني، عفتي، سيد حسين موسوي، حسين حقيقت، و آقايان محمود خيري، محمود حکيمي، مرتضي نجفي قدسي از ديگر اساتيد برجسته در اين جشنواره بودند.

گزارشي ازهمايش شيوه‌‌هاي نوين تدريس معارف دين در گيلان

تجليل از مقام علمي آيت الله قرباني و رونمايي از کتاب« مروري بر گذر عمر» وي، تجليل از بزرگان حوزه دين در چهار محور جشنواره و تجليل از برگزيدگان جشنواره از ديگر بخش‌هاي آئيين اختتاميه سومين جشنواره شيوه‌هاي نوين تدريس معارف دين بود.آنچه در پي مي آيد گزارشي اجمالي از اين جشنواره معارفي در حوزه دين است.


پيام تصويري حضرت آيت الله العظمي سبحاني به سومين جشنواره شيوههاي نوين تدريس معارف دين

حضرت آيت الله سبحاني در پيام خود به سومين جشنواره شيوههاي نوين تدريس معارف دين آورده است: دين اسلام دين خاتم است علت خاتم بودن اين است که بر اصول و محتوا تاکيد دارد اما بر ابزار و شيوهها تاکيدي ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري شبستان از گيلان، در پيام تصويري آيت الله سبحاني آمده است.{‏‏يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ‏}

از برگزاري چنين همايش به نام شيوههاي نوين تدريس معارف دين و احکام دين براي جوانان خوشحال و مسرورم. البته زمان متغير است، زمان که متغير شد افراد هم متغير ميشوند. شيوههاي که صد سال قبل بود الان نميتواند کارآمد باشد چرا؟ بدين جهت که از نظر فکري تفاوت پيدا کردهاند، فرهنگ عوض شده، ما بايد محتوا را حفظ کنيم اما در شيوهها تجديد نظر کنيم.

دين اسلام دين خاتم است علت خاتم بودن اين است که بر اصول و محتوا تاکيد دارد اما بر ابزار و شيوهها تاکيدي ندارد.

قرآن کريم ميفرمايد: بايد جوانان را دانش آموخت، اما کيفيت آموختن سابقا بر روي سنگ بود، بعدها تخته سياه آمد و بعدها هم خودنويس، الان هم به صورت ديگري.

حضرت آيت الله سبحاني در ادامه اين پيام آورده است: اسلام با شيوهها کار ندارد با گفتهها کار دارد، شيوهها را به دست کارشناسان سپرده تا کارشناسان زمان را در نظر بگيرند، شرايط را در نظر بگيرند و تجديد نظر در شيوه کنند. اگر اسلام آمده بود علاوه بر محتوا بر شيوهها هم تاکيد ميکرد نميتوانست خاتم و براي ابد باشد.

شيوههاي ابديت اين است که اصول را گفته و لباس را در اختيار شما قرار داد، بنابراين آقايان بايد بنشينند و کارشناسي کنند. بهترين شيوه براي جامعه امروز چيست؟ مسلما کارشناسان نظردارند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي : آموزش معارف دين وقتي با ذائقه مخاطب همراه باشد بردل مينشيند

در پيام علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به سومين جشنواره شيوههاي نوين تدريس معارف دين که توسط فيروز فاضلي، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان قرائت شد، آورده شده است: آموزش معارف ديني و احکام اسلامي وقتي با ذائقه و طبع مخاطبان و ويژگيهاي فرهنگياجتماعي آنها مطابقت داشته باشد بهتر و بيشتر بردل مينشيند و قطعاً زودتر پذيرفته ميشود. اصولاً حُسن بيان، نرمش زبان و شيوه سهل و جذابِ آموزش موجب ميشود که مخاطب با شوق و علاقه بيشتري بياموزد و بدينترتيب انگيزه آموزشدهنده نيز، خواه معلم باشد خواه مبلغ يا استادي در دانشگاه يا مدرسي در حوزه، افزونتر ميشود.

جنتي در ادامه آورده است: در زمانهاي که غوغاي رسانهاي تبليغاتي بيداد ميکند و گاه احکام دين و حتي پيامبر عظيمالشأن اسلام را هدف قرار ميدهد، بهرهگيري از شيوههاي بديع آموزشي ضرورتي انکارناپذير به شمار ميآيد؛ نکته ظريف و دقيقي که همواره به عنوان يکي از مهمترين مباحث محوري در نظام آموزشي دانشگاهها، حوزههاي علميه، موسسات فرهنگي و ديگر مراکز آموزشي مطرح بوده و دغدغه اهل تحقيق و تدريس به شمار آمده است. مبحثي که اينک با درايت شما، موضوع جشنواره حاضر شده و اهل تحقيق و تدريس را کنار هم گرد آورده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاکيد بر اينکه همت ستاد عالي کانونهاي فرهنگي هنري مساجد و دبيرخانه دائمي جشنوارههاي فرهنگي و هنري جوانان در برپايي اين جشنواره و توجه به اين ضرورت ستودني است و مطمئناً دستاوردهاي ارزشمندي را به ارمغان خواهد آورد تصريح کرد: شناسايي و تشويق مربيان کارآمد و قدرداني از نوآوري و خلاقيت آنها، شناسائي شيوههاي نوين تدريس معارف دين، انتقال و تبادل مهارتها و تجارب مفيد تدريس، شناسائي و توسعه رسانههاي آموزشي موثر در تربيت ديني، کارآمد کردن آموزشهاي غير رسمي و همگام کردن آنها با روشهاي نوين تدريس و ايجاد انگيزه و رقابت در کانونهاي فرهنگي هنري مساجد، تنها برخي از دستاوردهاي چنين اقدامي به شمار ميرود که جاي تشکر دارد.

جنتي در پايان خاطرنشان کرد: مردم ما و به ويژه جوانانمان تشنه فراگيري قرآن، معارف ديني و اصول اخلاقي هستند تا سبک زندگي را با معيارهاي درخشان اسلامي تنظيم کنند. اين جشنواره مقدمهاي است بر به کار گيري روشهاي نوين و بديعي که سينههاي تشنه را سيرابو زمينه را براي حضور فراگير معارف و اخلاق اسلامي در سبک زندگي نهادينه ميکند.

از تمامي دستاندرکاران اين جشنواره، به ويژه دبيرخانه ستاد عالي کانونهاي فرهنگي هنري مساجد کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان گيلان و حضرات آيات و علماي اعلامي که با حضور در اين جشنواره به آن تعالي بخشيدند، سپاسگزارم.

آيتالله رسولي محلاتي: ساده زيستي علماي دين، عامل ترويج سبک زندگي اسلامي است

نماينده ولي فقيه در بنياد مسکن با بيان اينکه پيامبر(ص) زندگي سادهاي داشت، گفت: داشتن زندگي ساده و معمولي بزرگان ديني باعث ترويج سبک زندگي اسلامي در جامعه ميشود.

آيتالله سيد هاشم رسولي محلاتي، عضو ارشد دفتر حضرت امام و مقام معظم رهبري در جشنواره شيوههاي نوين تدريس معارف دين حسن خلق و حسن جمال را از صفات يک مومن واقعي دانست و گفت: پيغمبر اسلام (صلي الله عليه و آله)، ائمه اطهار(عليهمالسلام) و بزرگان دين اسوه ما در زندگي هستند و سيره عملي آنها بايد در جامعه پياده شود.

وي با بيان اينکه گاهي يک عمل ميتواند تاثيرگذاري بسياري را در جامعه داشته باشد، اذعان کرد: موفقيت يک امام جمعه در حوزه کاري خود بستگي به عمل وي دارد چرا که مردم از عمل او الگوبرداري کرده و درس ميگيرند.

آيتالله رسولي محلاتي ادامه داد: شيوه گفتار، رفتار و زندگي روحانيت بايد به گونهاي باشد که همگان از آن درس بگيرند.

وي با بيان اينکه پيامبر(صلي الله عليه و آله و السلم) زندگي سادهاي داشت، افزود: داشتن زندگي ساده و معمولي بزرگان ديني باعث ترويج سبک زندگي اسلامي در جامعه ميشود.

 نماينده ولي فقيه در بنياد مسکن با بيان اينکه مردم را بايد به سمت اخلاق اسلامي سوق دهيم، گفت: امام خميني(ره) يک عالم استثنايي در بين علما و يک عطيه الهي بود که اخلاق و زندگي وي مردم را به سمت خود جذب ميکرد.

آيت الله رسولي محلاتي  با بيان اين که مخاطبشناسي مهم ترين عامل در نشر معارف ديني است، افزود: اوليا دين وظيفه آموزش انسان ها را برعهده داشتند تا زمينه خودسازي و تزکيه نفس انسان را فراهم کنند و راه تزکيه جاري ساختن آيات قرآن کريم بر دل و جان مردم است.

وي با اشاره به اين که تدريس، تبيين، هدايت و ارشاد در جامعه بايد با شيوههاي نوين و اثرگذار پيگيري شود، تصريح کرد: مبلغان و روحانيان در ارائه علوم ديني و معارف اسلامي بايد از اولياي خدا و ائمه اطهار(ع) پيروي و الگو برداري کنند.

 نماينده وليفقيه در بنياد مسکن کشور با اشاره به اين که امروز دشمنان اسلام شبهات ديني بسياري را در ذهن جوانان ايجاد مي کنند و براي انجام اين کار طرح و برنامه دارند، افزود: بايد براي مقابله با اين گونه تهديدهاي دشمنان اسلام برنامه هاي آموزشي و تربيتي مدون داشته باشيم.

 وي با بيان اين که دشمن امروز از هر فرصتي براي تضعيف اصول و مباني ديني ما استفاده مي کند، بيان داشت: ما نيز بايد با تبليغ صحيح ارزش هاي ديني در جامعه مانع از تحقق توطئه هاي دشمنان شويم.

 آيت الله رسولي محلاتي با تاکيد بر اين که در انتقال مفاهيم ديني به جوانان  با دقت و حساسيت خاصي لازم است، گفت: مروجان و مبلغان معارف اسلامي بايد همواره با مطالعه و استفاده از شيوه هاي نوين براي تبيين حقايق اسلام در جامعه تلاش کنند.

 وي صبر و تقوا، خوشرويي و لطافت طبع و سادهزيستي را از خصوصيت مؤمنان موفق عنوان کرد و اظهار داشت: انسان براي خودسازي نيازمند برنامه و الگو است.

آيت الله زين العابدين قرباني: در ارائه شيوههاي نوين تبليغ معارف دين بايد مخاطب شناسي شود

نماينده ولي فقيه در گيلان با تصريح اينکه در ارائه شيوههاي نوين تبليغ معارف دين بايد مخاطب شناسي شود گفت: يکي از راههاي شيوههاي نوين آشنايي با مکاتب روز است.

آيت الله زين العابدين قرباني، نماينده ولي فقيه در گيلان و امام جمعه رشت، در نشست اساتيد، برگزيدگان و ميهمانان جشنواره شيوههاي نوين تدريس معارف دين در بيت وي، باتسليت ايام شهادت حضرت فاطمه(سلام الله عليها)، از حضرت فاطمه(سلام الله عليها) به عنوان شهيده راه ولايت و قرآن نام برد.

وي در ادامه با تاکيد بر اينکه بايد معارف ديني را به سبک و شيوه جديد به ميزان استعداد مخاطب، بدانها انتقال دهيم اظهار کرد: در گذشته در حوزه تبليغ و ترويج دين، کتاب، آثار و مجلات کمي داشتيم اما امروز در حوزه علميه و مراکز فرهنگي شاهد حرکتي عظيم در اين عرصه هستيم.

آيت الله قرباني با اشاره به چاپ مجلهايي به نام مکتب اسلام با 130 هزار جلددر هر شماره افزود: اين مجله طرفداران بسياري داشت و نويسندگان بزرگي همچون امام موسي صدر، موسوي اردبيلي، آيت الله مکارم شيرازي، آيت الله سبحاني و خيلي بزرگان ديگر در آن مجله اثر داشتند، در آن زمان صاحبان قلم، کم داشتيم و کتابهاي تفسير، حديث و سياسي و اجتماعي کم بود اما در حال حاضر کتاب عروة الوثقي در 40 جلد نوشته شده و اين پيشرفت حوزه را نشان ميدهد.

وي با بيان اينکه در گذشته طرح مسائل فلسفي پيش برخي از افراد، کفر بود اذعان کرد: کسي نمي بايست به فلسفه بپردازد و اجازه تحقيق از اينگونه مسائل را نمي دادند و به کسي که در اين زمينه فعاليت ميکرد برچسب ميزدند.

نماينده ولي فقيه در گيلان، با تصريح اينکه در ارائه شيوههاي نوين تبليغ معارف دين بايد مخاطب شناسي شود يادآور شد: در شيوههاي تبليغ ابتدا بايد گفتار مخالف را شناخت و بعد مطلب ارائه داد.

وي يکي از راههاي شيوههاي نوين را آشنايي با مکاتب روز دانست و افزود: اگر ميخواهيم شيوههاي نوين تدريس معارف اسلامي را بفهميم اول بايد آگاهي درست از مبادي آن داشته باشيم و به عنوان تبليغ کنندگان دين و الگوي جهان اسلام بايد تبيين گر خوبي براي مسائل ديني باشيم.

امام جمعه رشت با بيان اينکه حوزه علميه  و دنياي اسلام با حرکت امام و مراجع تقليد گامهاي خوب و رو به رشدي را آغاز کرده است تصريح کرد: در حال حاضر شاهد تفسيرهاي متنوع، کتابها و مقالات مفيد و مجلات ارزشمند در حوزه نشر معارف ديني هستيم و در حال حاضر دهها مجله و دهها تفسير و کتب در خصوص نشر معارف ديني چاپ ميشود.

وي با بيان اينکه نبايد بدون آموزش قلم در دست گرفته و با نام اسلام بنويسيم تصريح کرد: در برخي کتب، چيزهايي مينويسند که با اسلام سنخيت ندارد و اين نوشته تاثيرات سويي براي اسلام دارد و بايد بر اين کتب نظارت دقيق باشد.

آيت الله قرباني با بيان اينکه شيوههاي نوين تدريس را نميتوان به دست هر کسي سپرد، خاطرنشان کرد: بايد روحانيت و صاحبان قلم افرادي را در بخشهاي مختلف تربيت کرده و با مراقبت و زيرنظر قرار دادن آنان در راه نشر ارزشهاي اسلامي گام برداشته و ارزش هاي اسلامي را براي ديگران تببين کنند.

وي با اشاره به جشنواره شيوههاي نوين تدريس معارف دين در گيلان تصريح کرد: تشکيل اين جلسه حرکتي براي تبليغ و نشر معارف ديني است با ابزارها و شيوههاي نوين.

حجت الاسلام دکتر رضايي اصفهاني: روش استنباط مطالب از قرآن و احاديث از شيوههاي نوين تدريس در حوزه دين است

حجت الاسلام دکتر محمد علي رضايي اصفهاني، عضو هيئت علمي جامعه المصطفي العالميه در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاري شبستان با اشاره به برگزاري سومين جشنواره شيوههاي نوين تدريس معارف دين در گيلان، اظهار کرد: مسائل ديني را ميتوان از چند جهت مورد بررسي قرارداد که يکي از جهات مباحث و ساختاري است که در بحثها ارائه ميشود.

وي افزود: همچنين ميتوان مسائل ديني را از جهت محتواي مباحث و شيوه استنباط مطالب از قرآن کريم و اجراي مطالب مورد بررسي و تحليل قرار داد.

عضو هيئت علمي جامعه المصطفي العالميه تصريح کرد: ما در ارائه مباحث به صورت ساختاري ميتوانيم  مطالب را در قالب نثر وشعر به مخاطبان انتقال دهيم که خيلي اثر گذار ميباشد.

حجت الاسلام رضايي اصفهاني اضافه کرد: از جهت محتواي مباحث ممکن است محتواي سنتي انتقال مفاهيم حفظ و گاهي هم به صورت نو ارائه شود.

وي ادامه داد: امروزه در شيوه انتقال مفاهيم ديني رشتههايي همچون جامعه شناسي و دين، روانشناسي و دين، قرآن و دين، مديريت و دين، قرآن و حقوق، قرآن وسياست، قرآن و اقتصاد تشکيل شده که از اين طريق ميتوان ارزشهاي اسلامي را به ديگران بيان کرد.

عضو هيئت علمي جامعه المصطفي العالميه بيان کرد: مباحثي که به اعجاز علمي در آيات و احاديث ميپردازند ميتواند براي مخاطب و جوانان جذاب و تاثير گذار باشد.

حجت الاسلام رضايي اصفهاني با بيان اينکه ما مطالب ديني را در قالب سنتي همچون کتاب و سخنراني ميتوانيم ارائه دهيم، افزود: در راستاي انتقال معارف ديني ميتوان به شکلهاي نوين و با بهره گيري از ظرفيت شبکههاي ماهواره اي، اينترنتي و در قالب مناظرهها، نشست ها، همايشها و مناظرههاي علمي استفاده کرد که در عصر کنوني تاثير گذار و نتايج بهتري را به دنبال دارد.

حجت الاسلام دكتر بي آزار شيرازي: اسلام بسياري از مشکلات اجتماعي را از طريق خانواده حل کرده است

يک استاد برجسته حوزه و دانشگاه، خانواده را از ديدگاه اسلام واحد بنيادين جامعه دانست و گفت: اسلام بسياري از مشکلات اجتماعي را از طريق خانواده حل کرده است.

حجت الاسلام عبدالکريم بي آزار شيرازي، استاد حوزه و دانشگاه با ضروري خواندن، نهادينه کردن فرهنگ اسلامي در جامعه اظهار کرد: اسلام خانواده را واحد بنيادين جامعه ميداند و به همان اندازه که به جامعه اهميت ميدهد به خانواده نيز اهميت ميدهد.

وي خاطرنشان کرد: اسلام بسياري از مشکلات اجتماعي را از طريق خانواده حل کرده است.

عضو مجمع جهاني تقريب مذاهب با بيان اينکه در تمام دنيا انسانها همه داشتههاي اخلاقي، تربيتي، و ديني خود را از مادر دارند، گفت: از گرفتاريهاي بزرگ جامعه ما اين است که بسيار از مادران به تلويزيون و مدلهاي غربي چشم دوختهاند.

بي آزار شيرازي تاکيد کرد: عدالت، صداقت و بسياري از آموزهها و ارزشهاي ديني و اجتماعي بايد از طريق مادران به فرزندان انتقال پيدا کند.

اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مکتب تربيتي اهل بيت(ع)، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) با پرورش امام حسن(عليه السلام) و امام حسين(عليه السلام) الگوهاي تربيتي ايجاد کردند که معيار آن شرافت و بزرگواري است.

حجتالاسلام فلاح زاده: انتقال دين با شيوههاي نوين، پيمودن راهي درست است

حجتالاسلام محمدحسين فلاح زاده، رئيس مرکز موضوعشناسي احکام فقهي حوزه علميه قم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري شبستان از گيلان با ابراز خرسندي از برگزاري جشنواره شيوههاي نوين تدريس معارف دين در اين استان، اظهار کرد: پايه و اساس انتقال و آموزش معارف دين اعم از مباحث اعتقادي، مباحث احکام و همچنين مباحث مربوط به قرآن، دينآموزي است.

وي در خصوص ضرورت شيوه آموزش احکام، گفت: حضرت اميرالمومنين(عليهالسلام) شرط لازم براي عمل صالح را مبتني بودن آن براساس اصول علمي و موازين شرعي معرفي کرده است.

رئيس ستاد ترويج احکام دين خاطرنشان کرد: امام علي (عليهالسلام) در حديثي مبني بر اينکه کسي که دانش داد و ستد ميداند بايد در بازار بنشيند، تاکيد ميکند که فعاليت اقتصادي بايد با علم اقتصاد همراه باشد.

وي خاطرنشان کرد: در همه حرکاتمان بايد اين دو اصل را رعايت کنيم يعني اول کار بلد بوده، علم آن را داشته باشيم و احکام شرعي آن را بدانيم تا دچار اشتباه نشويم.

رئيس مرکز موضوعشناسي احکام فقهي حوزه علميه قم با اشاره به لزوم توجه به روش آموزش مفاهيم و معارف دين، اظهار کرد: سالها صرف علمآموزي ميشود و چند سالي هم بايد صرف انتقال اين فقه و علوم اسلامي و يافتن روش آموزش به مردم شود.

حجت الاسلام فلاح زاده ابراز اميدواري کرد: پيشکسوتان اين عرصه در جشنواره حضور پيدا کرده و بتوانند تجربيات خود را به ديگران منتقل کنند، چرا که اگر به اين فکر نباشيم ديگراني که به فکر هستند جوانان و نوجوانان ما را به سمت و سوي ديگري خواهند برد.

وي يادآور شد: معارف دين اسلام به ما آموخته است که اين اذهان نوجوانان و اين قلوب کودکان مانند زمين خالي است که هر بذري در آن بيفشاني ميپذيرد.

وي در خصوص غفلت از انتقال معارف دين به نوجوانان و جوانان هشدار داد و گفت: اگر از اين امر غفلت کنيم ديگران بذر پاشيده و اين اذهان را مالک ميشوند و بعد ميبينيم خداي ناکرده شعار، روش، مشق، سخن جوان به گونهاي است که دين نميپسند، بنابراين بايد به فکر باشيم.

رئيس مرکز موضوعشناسي احکام فقهي حوزه علميه قم خاطرنشان کرد: قرآن کريم، زندگي پاک را در گرو ايمان و باور صحيح و عمل صالح ميداند، يعني انسانها اگر براساس باور و اعتقاد صحيح، کار درست انجام دهند به آن حيات طيبه مطلوب خواهند رسيد.

 حجتالاسلام سيد مرتضي ميرکتولي: شيوههاي نوين در حوزههاي تخصصي تفسير قرآن ارائه شود

حجتالاسلام سيد مرتضي ميرکتولي، دبيرمجمع عالي تفسير قرآن در ديدار جمعي از علماء، روحانيون، نويسندگان و متوليان برگزاري سومين جشنواره سراسري شيوههاي نوين تدريس معارف دين( شکوه انديشه) با آيتالله زينالعابدين قرباني نماينده ولي فقيه در گيلان و امام جمعه رشت که در بيت ايشان برگزار شد، با تسليت ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها)، گفت: حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها) الگوي کامل براي جهان بشريت است و اگر سبک زندگي آن بزرگوار را الگوي خود قرار دهيم به سعادت دنيوي و اخروي ميرسيم.

دبير ستاد عالي تفسير قرآني بر ارائه سبکها و شيوههاي نوين تدريس براي انتقال معارف ديني به مردم به ويژه نوجوانان و جوانان تاکيد و تصريح کرد: معارف ديني به سه بخش آموزش عمومي، تخصصي و خاص تقسيم ميشود و اميدوارم انديشمندان حوزه دين با تلاش و جديت خود سبکهاي جديد را در حوزه نشر معارف ديني معرفي کنند.

حجت الاسلام مير کتولي با بيان اينکه تلاشهاي مضاعفي در مجمع عالي تفسير قرآن در قم  آغاز شده است، اظهار کرد: موضوع تفسير قرآن کريم در ساليان اخير در حوزه علميه به حاشيه کشيده شده بود و در حال حاضر به متن آمده و کارهاي خوبي در اين بخش در حال انجام است.

اين کارشناس علوم ديني و مذهبي با اشاره به برگزاري 405 کرسي درس تفسير قرآن کريم در سطح عالي و خارج در حوزه علميه قم، گفت: برگزاري چنين کرسيهايي تحول مثبتي در حوزه علميه را در پي داشته است.

حجت الاسلام ميرکتولي با بيان اينکه چشماندازهاي جديد بايد در جشنواره سراسري شيوههاي نوين تدريس معارف دين (شکوه انديشه) ارائه شود، گفت: شيوههاي نوين تدريس معارف ديني در حوزههاي تخصصي دين و تفسير قرآن ارائه شود.

والدين و خانواده ها فرزندانشان را به مطالعه کتاب هاي ديني سوق دهند

حجت الاسلام سيد محمد مهاجراني، نويسنده و پژوهشگر نيز در اين ديدار با بيان اينکه در حال حاضر بيش از دهها مجله ديني براي خردسالان، کودکان و نوجوانان در شهر قم در حال نشر است، اظهار کرد: در حوزه نشر مجلات ديني براي کودکان و نوجوانان کارهاي خوبي در حال انجام است.

وي افزود: کتابهاي خوبي در حوزه خردسال، کودک و نوجوان به اندازه کافي تهيه شده و در کتابخانهها و پيشخوان کتابفرو يها موجود است و بايد والدين و خانوادهها فرزندانشان را به مطالعه چنين کتابهايي سوق دهند.

اين نويسنده با اشاره به اينکه تغييرات اساسي در شکل و محتواي کتاب هديههاي آسماني سال سوم، چهارم و پنجم ابتدايي در سالهاي گذشته و امسال صورت گرفت، افزود: سال بعد نيز  شکل و محتواي کتاب هديههاي آسماني ششم ابتدايي تغيير ميکند.

وي با بيان اينکه حلقههاي کتابخواني در جهان شکل گرفته است، اظهار کرد: شيوههاي نوين و دقيق و اثر گذار براي سوق دادن کودکان و نوجوانان به سوي مطالعه و کتابخواني وجود دارد که بايد به والدين و خانوادهها ارائه شود.حجت الاسلام مهاجراني در پايان خواستار راهاندازي نهضت مطالعه و فرهنگ کتابخواني در خانوادهها شد.

حجت الاسلام حميدرضا سليماني: رسالت ستاد عالي کانونهاي مساجد ايجاد ارتباط بين انديشمندان اسلامي و تشنگان معارف است

 حجت الاسلام حميدرضا سليماني، دبير ستاد عالي کانونهاي فرهنگي و هنري مساجد کشور در سومين جشنواره شيوههاي نوين تدريس معارف دين در گيلان گفت: از اهداف برگزاري اين جشنواره الگوبرداري از زندگي شخصيتهاي ممتاز علمي و ديني است.

مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان کرد: بايد با مطالعه زندگي شخصيتهاي ممتاز ديني درک شود که اين شخصيتها چگونه از وقت خود بهره گرفتهاند و به قلههاي موفقيت رسيدهاند.

 وي بر اغتنام از فرصتها تاکيد کرد و گفت: امام خميني(ره) براي لحظه لحظه زندگي خود برنامهريزي و همواره با قرآن کريم و معارف الهي انس داشتند.

حجت الاسلام سليماني اذعان داشت: اگر ميخواهيم نظام جمهوري اسلامي در جهان مطرح شود با تنبلي و اتلاف وقت به هدف نميرسيم.

وي به مشکلات موجود در حوزه مساجد اشاره و اعلام کرد: از مشکلاتي که در حوزه مساجد با آن مواجهايم اين است که نياز به محتواي برجسته و عالي احساس ميشود و مورد نياز نيز هست اما در اختيار ائمه جماعات نيست.

دبير ستاد عالي کانونهاي فرهنگي و هنري مساجد کشور افزود: هر روز آثار جديدي توليد ميشود اما اين آثار به جامعه معرفي نميشود و بسياري از ائمه جماعات ما به ويژه آن دسته که در مناطق دورافتاده فعاليت ميکند به اين آثار دسترسي ندارد.

 وي اعلام کرد: رسالت ستاد عالي کانونهاي فرهنگي و هنري مساجد کشور شناسايي آثار فاخر و ايجاد پل ارتباطي بين انديشمندان اسلامي و تشنگان و نيازمندان به معارف اسلامي است.

حجت الاسلام سليماني با بيان اينکه بين آثار انديشمندان اسلامي و جامعه هدف افتراق احساس ميشود، گفت: کتابهاي ارزشمندي نوشته ميشود اما ساز و کاري براي عرضه آن وجود ندارد.

 وي در خصوص روشهاي آموزش دين نيز اظهار کرد: آموزش به ويژه آموزش در حوزه دين بايد از دو مولفه هدفمندي و روشمندي برخوردار باشد.

مشاور وزير ارشاد اضافه کرد: آموزشهاي ما متاسفانه جنبه آبشاري دارد و يک سير هدفمند را دنبال نميکند.

 وي با اشاره به مولفه روشمندي از بايستههاي شيوه آموزش، تصريح کرد: پيامر اکرم(ص) در تعاليم خود از روشهاي تکرار، سوال و استفاده از مثال بهره ميبردند.

حجت الاسلام سليماني اذعان داشت: مسجد نخستين پايگاه هدايت است و ائمه جماعات بايد روشهاي نوين آموزش مفاهيم ديني را بشناسند و به کار بگيرند.

 وي در خصوص تقدير از حضرات آيات سيد علي ضيا آبادي، رسولي محلاتي، زين العابدين قرباني، رباني گلپايگاني، محمد حسين فلاح زاده در سومين جشنواره شيوههاي نوين تدريس، گفت: تقدير ريشه در قرآن دارد.

دبير ستاد عالي کانونهاي فرهنگي و هنري مساجد کشور با بيان اينکه از رسالتهاي ستاد عالي کانونهاي فرهنگي و هنري مساجد کشور الگونمايي است، گفت: بايد الگوها را بشناسيم و به ديگران معرفي کنيم.

 وي تاکيد کرد: با معرفي الگويهاي ديني و علمي  بسياري از مشکلات ما در عرصه تبليغ دين و ترويج دين به حداقل خواهد رسيد.

حجت الاسلام سليماني در پايان با تکريم از شخصيت آيت الله قرباني، اظهار داشت: ايشان با آمدن به گيلان ايثار کردند چون اگر در قم ميماندند اکنون در رده مراجع تقليد بودند.

حجتالاسلام حاجابوالقاسم: مساجد کانون توجه به حفظ قرآن باشند

حجتالاسلام محمد حاجابوالقاسم، استاد برجسته قرآن کريم و عضو شوراي قرآن و عترت معاونت تهذيب حوزههاي علميه در جشنواره شيوههاي نوين تدريس معارف دين ضمن اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در راستاي تربيت 10 ميليون حافظ قرآن در ايران، اظهار کرد: مخاطب اصلي فرمايشات ايشان در درجه اول روحانيون و در درجه دوم نمازگزاران هستند.

وي با بيان اينکه تربيت حافظان قرآن نبايد در مکاني جز مساجد پيگيري شود، افزود: مساجد مهمترين کانون ترويج حفظ قرآن کريم هستند که در کشور ما متاسفانه اين امر رخ نداده است.

استاد برجسته قرآن کريم و عضو شوراي قرآن و عترت معاونت تهذيب حوزههاي علميه گفت: در سالهاي دور به دليل نداشتن مساجد و مشکل با هيئت امناء، تربيت حافظان قرآن کريم در خارج از مساجد صورت ميگرفت که متاسفانه اين امر تبديل به يک فرهنگ شد.

حجتالاسلام حاجابوالقاسم با بيان اينکه اصليترين کانون حفظ قرآن در ايران خارج از مساجد است، تصريح کرد: اهميت زيباخواني قرآن در مساجد بر عهده روحانيون و ائمه جماعات است.وي خاطرنشان کرد: در تجليل از ائمه جماعات بايد به بحث زيبا خواني و حفظ قرآن کريم توسط آنها توجه ويژهاي شود.

استاد برجسته قرآن کريم و عضو شوراي قرآن و عترت معاونت تهذيب حوزه هاي علميه با بيان اينکه بعضي از روحانيون در سخنرانيهاي خود آيات قرآن را اشتباه تلاوت ميکنند که اين امر خوبيت ندارد، اظهار کرد:

وي با بيان اينکه مساجد کانون توجه به حفظ قرآن باشند، گفت: در حفظ قرآن از شيوههاي نوين استفاده شود که تاثيرپذيري زيادي دارد.

استاد برجسته قرآن کريم و عضو شوراي قرآن و عترت معاونت تهذيب حوزههاي علميه با بيان اينکه حفظ قرآن در سه بخش ترتيبي، سور منتخب و موضوعي انجام ميشود، تصريح کرد: در حفظ موضوعي با توجه به نياز مخاطبان تربيت حافظ صورت ميگيرد.حجتالاسلام حاجابوالقاسم با بيان اينکه در کشور ما در حفظ موضوعي خلل زياد وجود دارد، خاطرنشان کرد: آياتي در قرآن کريم وجود دارد که لازم است بانوان، جوانان، مسئولان و ... حفظ باشند.وي با بيان اينکه کتابهايي را در راستاي حفظ موضوعي قرآن براي ردههاي سني مختلف طراحي کردهاند، اظهار کرد: 12 جلد کتاب براي 12 گروه سني دانشآموزي آموزشوپرورش طراحي شده است.

کتاب «مروري بر گذر عمر» آيت الله قرباني رونمايي شد

در سومين همايش شيوههاي نوين تدريس معارف دين از کتاب مروري بر گذر عمر، شرح حال زندگي سياسي و خاطرات سياسي آيت الله زين العابدين قرباني لاهيجي، نماينده ولي فقيه در گيلان
رونمايي شد.

کتاب مروري بر گذر عمر در چهار فصل گوشهاي از تاريخ زندگي، خاطراتي از زندگي، اسناد سخن ميگويد، اجازات، احکام، استفتائات، نامهها و پيامها به بيان بخشهايي از زندگي سياسي و خاطرات مبارزاتي آيت الله زين العابدين قرباني لاهيجي ميپردازد.اين کتاب به همت انتشارات سلار در دو هزار شمارگان و در 535 صفحه به طبع رسيده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار