کد خبر: 708213
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
در هفد‌همين اجلاسيه با اكثريت آرا
آيت‌الله محمد يزدي با كسب 47 رأي در رقابت با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجلس خبرگان رهبري شد، تا بدين ترتيب خبرگان رهبري، يار ديرين امام و انقلاب را به رياست مجلس خود برگزينند.
آيت‌الله محمد يزدي با كسب 47 رأي در رقابت با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجلس خبرگان رهبري شد، تا بدين ترتيب خبرگان رهبري، يار ديرين امام و انقلاب را به رياست مجلس خود برگزينند.

به گزارش تسنيم، اعضاي مجلس خبرگان رهبري صبح امروز در هفدهمين اجلاسيه مجلس خبرگان (دوره چهارم) با اكثريت آرا، آيت‌الله محمد يزدي را به عنوان رئيس مجلس خبرگان رهبري انتخاب كردند.

انتخابات رياست مجلس خبرگان در دو دور برگزار شد كه در دور اول، آيات محمد يزدي، محمد مؤمن و هاشمي رفسنجاني كانديدا شدند. البته آيت‌الله هاشمي شاهرودي نيز كانديدا شده بود كه نهايتاً، از كانديداتوري انصراف داد. در دور نخست، آيات محمد يزدي و هاشمي رفسنجاني با كسب اكثريت نسبي آرا به دور دوم انتخابات راه يافتند و آيت‌الله مؤمن از كسب اكثريت نسبي باز ماند.

در دور دوم انتخابات نيز آيات محمد يزدي و هاشمي رفسنجاني دو كانديداي رياست مجلس خبرگان رهبري بودند كه در جريان رأي‌گيري، نهايتاً آيت‌الله محمد يزدي با كسب 47 رأي (اكثريت آرا) رئيس مجلس خبرگان رهبري شد. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني نيز با 24 رأي از كسب اكثريت آرا باز ماند.

خبرگان رهبری يار امام و انقلاب را به رياست برگزيدند

سخنان افتتاحيه اجلاس

در افتتاحيه اين اجلاس آيت‌الله‌هاشمي‌شاهرودي به سخنراني پرداخت. وي با اشاره به رحلت آيت‌الله مهدوي‌كني اظهار داشت: اين اولين اجلاس خبرگان پس از رحلت آيت‌الله‌مهدوي‌كني آن عالم عامل است كه ياد ايشان را گرامي مي‌داريم. وي هر كجا انقلاب نياز داشت بر اساس تكليف حضور پيدا مي‌كرد. وي تأكيد كرد: برجسته و پررنگ‌كردن حاشيه‌ها و قطب‌بندي كردن جامعه به فلان و بهمان و صرف فرصت خدمتگزاري به مجادلات بيهوده و دامن زدن به اختلافات و چيزهاي نظير آن ناسپاسي مضاعف در حق ملت است.
هاشمي شاهرودي ادامه داد: روز 22 بهمن كه روز نمايش اقتدار ملي است، براي همگان درس داشت؛ درسي كه بارها در 36 سال تجربه كرديم و هر جا به كار بسته‌ايم، پيروز شديم و هر جا نه، آسيب‌پذير بوديم.

با اطمينان بر اساس تجربه 36 ساله كشور مي‌توان گفت كه هيچ مسئله‌اي نيست كه جمهوري اسلامي نتواند بر آن غلبه كند، اگر به صورت «مردم‌بنيان» با آن روبه‌رو و مواجه شود. وي در خصوص اقتصاد كشور يادآور شد: اقتصاد كشور نه استثنا و نه عرصه‌اي پرريسك‌تر و پيچيده‌تر از ساير عرصه‌هاست كه اين فرمول در آنجا جواب ندهد. اين تجربه بايد به صورت همه‌جانبه و واقعي در اقتصاد كشور تسري پيدا كند كه زير ساخت آن با ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در سال گذشته فراهم شده است.

اقتصاد مردم بنيان راهگشاست

نايب‌رئيس اول مجلس خبرگان رهبري گفت: به عنوان كسي كه در اقتصاد مطالعاتي داشته‌ام مي‌گويم كه اقتصاد دولتي و نفتي ريشه مشكلات ماست و اقتصاد مردم بنيان راهگشاي اقتصاد كشور است. همين جا اضافه مي‌كنم با اينكه ديپلماسي و سياست خارجي فعال در پيشرفت‌هاي اقتصادي نقش دارد، اما مطابق فرمول تجربه شده، درون‌زايي و برون‌گرايي حتي در ديگر كشورها نقش درجه اول را ظرفيت‌هاي دروني هر كشور ايفا مي‌كند كه در بين آنها منابع رو زميني يعني نيروي انساني و منابع زيرزميني يعني نفت و گاز برتري دارد.
هاشمي‌شاهرودي با اشاره به افزايش خشونت‌ عليه مسلمانان گفت: اسلام و دنياي اسلام آماج خشونت‌ها و دشمني‌ها بوده است و از اين نظر دشمني‌هاي امروز دنياي استكبار چيز تازه‌اي نيست. اما در اين دشمني دو مسئله است كه دشمن امروز را از دشمن ديروز متمايز و توجه به اين دو مسئله راه را براي شناخت كلان مسئله اسلام امريكايي در جبهه تكفير باز مي‌كند.
وي ادامه داد: جريان اسلام امريكايي و جبهه تكفيري اهدافي را عليه امت اسلام دنبال مي‌كند كه شايان توجه است؛ اول تضعيف و تخريب اقتدار دنياي اسلام از طريق درگير كردن و ايجاد نزاع درون جهان اسلام. يعني انرژي، توان و ظرفيت دنياي اسلام صرف مقابله با خود شود؛ دوم به انحراف كشاندن مسئله بيداري اسلامي است كه شعله تازه آن در چند كشور برافروخته شده است و سوم به حاشيه بردن مسئله فلسطين و تنزل دادن جايگاه آن از مسئله اول جهان اسلام به مسئله‌اي فرعي از يك طرف و القاي فراموشي تهديدي به نام رژيم اشغالگر قدس كه نماينده دولت استكباري در منطقه خاورميانه محسوب مي‌شود.

بايد اسلام ناب از اسلام امريكايي متمايز شود

وي با اشاره به نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپايي و امريكايي گفت: نامه رهبر معظم انقلاب و دعوت جوانان اروپايي و ‌امريكايي كه دولت‌هاي آنها خاستگاه اصلي اسلام‌هراسي هستند به آزادانديشي درباره اسلام، ابتكاري است كه راه مقابله با اين امواج سنگين اسلام‌هراسي را پيش پاي ما مي‌گشايد و به اين نامه به عنوان نقطه شروع يك حركت جريان‌ساز در دنيا بايد توجه شود و همه آگاهان و عالمان بايد از ظرفيت نرم‌افزاري خود براي حضور در اين صحنه بزرگ استفاده كنند.
هاشمي‌شاهرودي ادامه داد: از مهم‌ترين كارهايي كه بايد به آن توجه شود، روشنگري تحليلي و شفاف‌سازي همه‌جانبه نسبت به تضاد گروه‌هاي تكفيري با اسلام اصيل و اعلام برائت اسلام از آنهاست. بايد تمايز اسلام‌ ناب را با اسلام امريكايي آشكار كرد؛ اسلام ناب، اسلام اشداء علي الكفار رحماء بينهم است. اما اسلام امريكايي نرمش در برابر دشمنان امريكايي و صهيونيستي و نوكري آنها و شدت عمل آنها در برابر مسلمانان و واجب‌القتل دانستن آنها و برادركشي است. اسلام ناب، اسلام صفا، معنويت و تعقل است اما اسلام امريكايي، اسلام قشري‌گري و جلوگيري از فكر كردن است.
وي با اشاره به لزوم وحدت و انسجام در امت اسلامي گفت: توجه و اهتمام به مسئله اتحاد و انسجام اسلامي و كنار نگذاشتن آن از مسائل مهم است؛ به طور طبيعي در حكومت اسلامي به رغم اشتراكات زياد، زمينه‌ها و بسترهاي زيادي وجود دارد كه در طرح دشمن براي ضربه زدن به اسلام و دنياي اسلام اهميت زيادي دارد و سرمايه‌گذاري زيادي روي آن شده است؛ دامن زدن به اختلافات در درون امت اسلامي آسان‌ترين راه براي مقاصد شيطاني دشمن است.

عقلانيت مي‌گويد نبايد دل به توافق بست

وي درباره هوشياري امت اسلامي در برابر دشمنان افزود: سومين مسئله هوشياري در برابر دشمني دشمنان است. هيچ چيز نبايد اصل دشمني دنياي استكبار و اولويت مقابله با آن را فراموش كند؛ گاهي دشمن قريب و دشمن بعيد تئوريزه مي‌شود كه دشمن قريب امريكا خوانده مي‌شود و اولويت با دشمن قريب است؛ جهت دشمن در مقابله با اسلام مانند قطب‌نما جهت اولويت را نشان مي‌دهد.
هاشمي‌شاهرودي با بيان اينكه دشمنان بر شعله‌ور كردن اختلافات و برادر‌كشي در دنياي اسلام تمركز كرده‌‌اند، تصريح كرد: جهت‌گيري دشمنان به ما نشان مي‌دهد كه بايد وحدت و انسجام را محور اصلي قرار دهيم. آرمان فلسطين و تهديد رژيم‌صهيونيستي بايد در مركز توجهات امت اسلامي قرار گيرد. از يك سو بازدارنده بودن برخي از اهداف دشمن براي به حاشيه رانده شدن و فرصت دادن به رژيم‌صهيونيستي براي انجام جنايت‌هايش و جلوگيري كردن از بيداري حكومت اسلام مطرح است و از سوي ديگر مسئله رسوا كردن گروه‌هاي تكفيري كه دشمن اصلي امت اسلام محسوب مي‌شوند.
وي ادامه داد: واقع‌گرايي و عقلانيت اقتضا مي‌كند كه در مسئله هسته‌اي، تيم ديپلماسي كشور را كه با جديت و شجاعت به دنبال پيشبرد مقاصدش است، حمايت كنيم ولي اين عقلانيت بايد بداند حل مسائل كشور در گرو هرگونه توافق با طرف مقابل نيست. ما طرفدار هرگونه گفت‌وگو و توافق خوبي كه عزت كشور تأمين شود، هستيم.
هاشمي‌شاهرودي ادامه داد: تجربه 36 سال گذشته انقلاب و طولاني مدت مذاكرات در اين دولت و دولت‌هاي قبل نشان داده كه دولت امريكا به عهد خود وفا نمي‌كند و غيرقابل اعتماد است. لذا نبايد دو مرحله‌اي كردن مذاكرات را پذيرفت تا زمينه عهد‌شكني، تزوير و تقلب طرف مقابل فراهم شود.
وي در پايان به موضوع فرهنگ اشاره كرد و گفت: به عنوان مسئله پاياني بر موضوع فرهنگي كه مورد توجه درجه اول رهبر معظم انقلاب و علما است، تأكيد مي‌كنم و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان صدا‌و‌سيما به عنوان دو متولي اصلي امر فرهنگ مي‌خواهم كه با حساسيت اين مسئله را مورد توجه قرار دهند؛ برخي اتفاقات و انتظارات در اين زمينه سطح قابل قبولي را برآورده نمي‌كند. لذا بايد با استفاده از همه ظرفيت‌هاي ايجابي و سلبي به مسئوليت خود در تعميق ارزش‌هاي اصيل اسلامي عمل كنند.

آيت‌الله شاهرودي به‌نفع هاشمي انصراف نداد

آيت‌الله عباس كعبي نماينده مردم اهواز در مجلس خبرگان رهبري در جلسه غيرعلني و در نطق ميان دستور خود از مردم غيور استان خوزستان براي حضور پرشور در راهپيمايي 22بهمن به رغم هواي آلوده و وجود ريزگردها قدرداني كرد.

وي ضمن تشكر از مقام معظم رهبري به خاطر پيگيري جدي مسئله ريزگردها از تمامي مسئولان كشوري و استاني قدرداني كرد و انجام اقدامات عاجل در حد اين معضل زيست‌محيطي را خواستار شد.
آيت‌الله كعبي با اشاره به انتخاب رئيس مجلس خبرگان و چرايي انصراف آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي از كانديداتوري رياست خبرگان گفت: آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي بنا به تكليف شرعي و به ‌درخواست جمع قابل توجهي از اعضاي خبرگان و با وجود محتمل بودن كانديداتوري آقاي هاشمي‌رفسنجاني، كانديداي رياست خبرگان شدند و تصميم داشتند تا آخر هم بمانند.
وي افزود: بعد از اينكه آيت‌الله يزدي و آيت‌الله مؤمن اعلام كانديداتوري كردند، آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي انصراف دادند چون تعدد كانديدا را صلاح نمي‌دانستند، لذا بر‌خلاف آنچه برخي شايعه كرده‌اند، آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي قطعاً و به هيچ عنوان به‌نفع آقاي هاشمي انصراف نداده‌اند.

سلامت فكري و نبود نوسانات عقيده‌اي از خصوصيات بارز آيت‌الله يزدي است

آيت‌الله سليماني نماينده سيستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبري هم در گفت‌وگويي ضمن اشاره به انتخاب آيت‌الله محمد يزدي به‌عنوان رئيس مجلس خبرگان رهبري گفت: آيت‌الله يزدي از چهره‌هاي برجسته و شناخته شده نظام اسلامي است كه در عرصه مبارزه در دوران انقلاب نيز حضور جدي و فعال داشت و به‌حق يار صديق نظام اسلامي است.
وي خاطرنشان كرد: در هيئت رئيسه مجلس خبرگان نيز آيت‌الله يزدي حضور مؤثر و مستمري داشت. جدا از عالميت و محبوبيت در حوزه علميه، يكي از نكات برجسته آيت‌الله يزدي سلامت فكري و نبود نوسانات عقيده‌اي در وجود وي است كه اين موضوع براي همگان امري روشن و بديهي است.

نمای نزدیک
محمد يزدي‌ در سال‌ ۱۳۱۰ در خانواده‌اي‌ متدين‌ و ارادتمند به‌ خاندان‌ پيامبر(ص) به دنيا آمد. جد وي‌، مرحوم‌ شيخ‌ محمدعلي‌ از يزد به‌ اصفهان‌ هجرت‌ كرد و در مدت‌ زمان‌ كوتاهي‌، در حوزه‌ علميه‌ اصفهان‌ به‌ درجات‌ علمي‌ بالايي‌ نائل‌ آمد. پدر آيت‌الله‌ يزدي‌، مرحوم‌ شيخ‌ علي‌ يزدي‌ نام‌ داشت‌ كه‌ از شاگردان‌ شيخ‌ عبدالكريم‌ حائري‌ و از روحانيون‌ معروف‌ اصفهان‌ بود.
آيت‌الله‌ يزدي‌ در طول‌ دوران‌ مبارزه‌ بر ضد رژيم‌ شاهنشاهي‌، حتي‌ در زمان‌ تبعيد، دست‌ از نگاشتن‌ در جهت‌ تبيين‌ معارف‌ اسلامي‌ برنداشت‌ و كتاب‌هاي‌ و مقالات‌ بسياري‌ را به‌ چاپ‌ رساند. وي با ورود به‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌، مبارزه‌ و درس‌ را توأمان‌ مي‌آغازد و با شركت‌ در درس‌ امام‌ خميني‌(ره‌) و جلساتي‌ عمومي‌ و خصوصي‌ ايشان‌، توانايي‌ و عزم‌ خود را براي‌ پيگيري‌ جريان‌هاي‌ سياسي‌ و پيروي‌ از خط‌ مشي‌ امام‌(ره‌) اعلام‌ مي‌دارد.

ساواك‌ بارها ايشان‌ را تبعيد كرد كه‌ طولاني‌ترين‌ آنها پس‌ از بندر لنگه‌ و بوشهر، رودبار بود؛ منزل‌ او در آستانه‌ پيروزي‌ انقلاب‌ مركز تلاش‌ها و نيز حل‌‌و فصل‌ بسياري‌ از امور جريان‌هاي‌ انقلاب‌ بود. همان‌ منزلي‌ كه‌ امام‌(ره‌) پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ و مراجعت‌ به‌ قم‌، در آن‌ ساكن‌ شدند.
آيت‌الله‌ محمد يزدي‌، از آغازين‌ روزهاي‌ تأسيس‌ جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌، با آن‌ همكاري‌ داشته‌ است‌. وي پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ همواره‌ در خدمت‌ نظام‌ و بازوي‌ تواناي‌ امام‌ و رهبري‌ بود.
وي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي سمت‌هاي، رئيس دفتر امام (ره) در قم، عضويت در مجلس خبرگان قانون اساسي، نمايندگي مجلس شوراي اسلامي دو دوره از قم و تهران، رئيس دادگاه انقلاب و قم، عضو شوراي نگهبان، رياست قوه قضائيه دو دوره پنج ساله و نماينده خبرگان رهبري از تهران را در كارنامه خود دارد.
منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
5
4
خوب شد که رفسنجانی نشد
م س
|
United Arab Emirates
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
5
4
الحمدلله
فتاحی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
3
5
هر چه خواست خدا بود شد الحمدالله
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
5
5
رفسنجانی در آرزوی ریاست...
مهدی بنی اسدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
3
4
لطف خداوند شامل حال ملت قهرمان ایران شد.
غلامرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
1
4
دوباره به رفسنجانی بگویید خودش را برای

مجلس کاندیدا کند اصلاح طلبان بابا مردم و

نمایندگان مردم شما را نمی خواهند بخدا
بهزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
1
4
مصاحبه روز قبل از انتخاب خبرگان درروزنامه شرق با اقای هاشمی بسیار عبرت انگیزاست نکات جالبی داشت ٌگفت فقط زمانی کاندید می شوم که احساس کنم شخص ناصالحی بیاید و بگونه ای بحث را جلو برد که با اطمینان خاطر خودش را در جایگاه ریاست می دید.مهدی را هم معادل یک معصوم جلو می داد(معصومی از لندن)
حافظ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
1
0
...
مهدوی کنی یگانه بود
غلامرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
0
0
آقای معصومی جان ما هم مثل تو در داخل ... عذاب می کشیم ولی خوب چه

کنیم باید بسوزیم و بسازیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار