کد خبر: 708181
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
تنها به فاصله اندكي از حوادث « شارلي ابدو » و انتشار كاريكاتوري از پيامبر اسلام(ص) كه منجر به بازنمايش ادعاي تكراري و غيرمنطقي جهان غرب در خصوص حق بي‌حد و حصر آزادي بيان شد، كاريكاتوريستي فرانسوي مشهور به زئون به‌خاطر كشيدن كاريكاتوري ضدصهيونيستي بازداشت شده است.
الناز خمامي‌زاده
تنها به فاصله اندكي از حوادث « شارلي ابدو » و انتشار كاريكاتوري از پيامبر اسلام(ص) كه منجر به بازنمايش ادعاي تكراري و غيرمنطقي جهان غرب در خصوص حق بي‌حد و حصر آزادي بيان شد، كاريكاتوريستي فرانسوي مشهور به زئون به‌خاطر كشيدن كاريكاتوري ضدصهيونيستي بازداشت شده است.
اين اتفاق آن هم در همان كشور فرانسه مدعي آزادي بيان بي‌قيد و شرط و محل رژه «من‌شارلي‌هستم»‌ها؛ چه بر سر آزادي بيان آمده؟ كمپين «من شارلي هستم» كجاست؟ واقعاً نمي‌توان نظري داد؛ تبصره‌هاي سليقگي آزادي بيان كشورهاي غربي، بسياري از مردم دنيا را هم گيج و سردرگم كرده است.

 چاقوي اسرائيل در قلب كودك فلسطيني
«من زئون هستم» اين واكنش برخي خوانندگان از سرتاسر دنيا به خبر دستگيري زئون، كارتونيست ضدصهيونيسم فرانسوي بود كه اراده و ادعاي جهاني براي برقراري آزادي بيان را زير سؤال مي‌برد، آن هم در حالي‌كه درست چند ماه قبل‌تر، مدعيان آزادي بيان و در رأس آنها برخي رهبران جهان با شعار «من شارلي هستم» در خيابان‌هاي فرانسه به شكلي نمايشي رژه رفتند تا بگويند كه دنيا و مطبوعات بدون آزادي بيان معنايي ندارد، بنيامين نتانياهو يكي از چهره‌هايي بود كه در رديف جلوي اين صف حركت مي‌كرد و حالا درست به فاصله چند ماه از حوادث شارلي‌ابدو، پليس فرانسه يك كارتونيست فرانسوي را به جرم انتشار كاريكاتوري بر ضد رژيم او يعني رژيم صهيونيستي دستگير كرده است.
 به نوشته منابع خبري مختلف، چهار مأمور پليس در ساعت هفت صبح به وقت فرانسه، زئون را از خواب بيدار كردند و او را كت‌‌بسته نزد قاضي ديوان‌عالي قضايي دادگاه پاريس بردند. ظاهراً BNVCA يا اداره ملي مراقبت در برابر يهودي‌ستيزي اقدام به طرح شكواييه‌اي عليه زئون كرده است. اين شكايت به كاريكاتوري بازمي‌گردد كه زئون آن را حدود يك سال پيش منتشر كرد. اين كاريكاتور به جنايات و جرايم تاريخي اسرائيل اشاره داشت. يكي ديگر از كاريكاتورهايي كه به نظر مي‌رسد مورد شكايت صهيونيست‌ها قرار گرفته اما دادستان در دادگاه به آن اشاره‌اي نكرده كاريكاتوري است كه چاقويي به شكل سرزمين‌هاي اشغال شده به دست اسرائيل را فرو رفته در قلب كودكي فلسطيني نشان مي‌دهد.
 
 اتهامات زئون چيست؟
قاضي دادگاه فرانسوي، زئون را به تحريك نژادپرستي از طريق گفتار، تصوير و ارتباطات الكترونيكي متهم كرده است؛ زئون از پاسخ دادن به سؤالات دادگاه خودداري كرده و ساعاتي بعد آزاد شده است. اين اتهامات هرچند براي تمام كساني كه چند ماه پيش در همين كشور فرانسه مدعي آزادي بيان با توهين به اسلام و پيامبر اين دين آسماني مواجه شدند جالب توجه است؛ در آن زمان از انتشار كاريكاتور ضداسلامي به دست كاريكاتوريست‌هاي شارلي ابدو و سپس حادثه تروريستي در دفتر اين مجله فكاهي فرانسوي به عنوان اقدامات تروريستي و ضدبشري عليه آزادي بيان ياد شد؛ بعد از آن مجله شارلي ابدو مجدداً اولين شماره بعد از اين حوادث تروريستي را به انتشار كاريكاتوري از حضرت محمد(ص) اختصاص داد، آن هم با آگاهي از اينكه انتشار اين قبيل تصاوير تا چه حد مي‌تواند اقليت مسلمانان اين كشور و ساير كشورهاي دنيا را بيازارد.
حالا درست به فاصله چند ماه بعد از اين اتفاق، قانونگذاران غربي و مدعيان آزادي بيان نمايشي، اقدام زئون در انتشار كاريكاتورهاي ضدصهيونيستي را خلاف ميل خود ديده و پاي اين كارتونيست را به‌رغم ادعاهايي كه درباره آزادي بيان دارند به دادگاه كشيده‌اند.
 
  جهل فرانسه و بايكوت رسانه‌هاي غربي
برخي خوانندگان اين خبر در سايت‌هاي خبري مثل سايت «رديت» واكنش خود را به اين خبر با مقايسه حوادث شارلي ابدو و دستگيري زئون نشان داده‌اند.
يكي از اين خوانندگان نوشته است: «من زئون هستم.» ديگري نوشته: «پس توهين به مسلمانان خوب است اما توهين به يهوديان يك جرم قابل پيگرد قانوني است؟ آفرين فرانسه! داري جهل خودت را نشان مي‌دهي.»
بعد از حوادث شارلي ابدو، حالا ديگر همه مي‌دانند كه چگونه هرازگاهي پيامبر اسلام با هدف جريحه‌دار كردن احساسات مردم مسلمان هدف كاريكاتورهاي توهين‌آميز قرار مي‌گيرد. جوش و خروش مسلمانان به اين اقدامات معمولاً مورد انتقاد سردمداران غرب قرار مي‌گيرد اما اداره ملي مراقبت در برابر يهودي‌ستيزي حتي تاب تحمل دو كاريكاتور از زئون را نداشته است،‌ «سامي قزلان» يك كميسر پليس احتمالاً يهودي در ماه مارس سال 2002 ميلادي اين نهاد را با حمايت‌هاي اتحاديه كارفرمايان يهودي در فرانسه راه‌اندازي كرد. حالا همين يهودي‌هاي صهيونيست كه رهبرشان چند ماه پيش در قالب يك كارناوال نمايشي به فرانسه آمد و در پياده‌روي آزادي بيان بي‌حد و حصر كمپين «من شارلي هستم» شركت كرد از كاريكاتوري كه افكار و عقايد جنگ‌طلبانه صهيونيسم را نشانه گرفته شكايت كرده است.
رسانه‌هاي جريان اصلي غرب به‌رغم حمايت چشمگيري كه از كمپين «من شارلي هستم» و تظاهرات حمايت از آزادي‌بيان ترتيب دادند اما به ندرت اقدام به انتشار خبر دستگيري يك كاريكاتوريست ضدصهيونيسم كرده‌اند؛ اين بايكوت خبري نيز در نوع خود جالب توجه است.
مدعيان آزادي بيان غرب در دستگيري زئون اين ادعا را مطرح مي‌كنند كه طبق قوانين سليقه‌اي‌شان، ‌اقدام زئون توهين به يك اقليت و يك كشور محسوب مي‌شود و نه توهين مذهبي! تبصره‌هاي منفعت‌طلبانه غربي‌ها براي قانون آزادي بيان بسياري از مردم دنيا را سردرگم كرده است كه بالاخره آيا بايد براي آزادي بيان حد و مرز قائل شد يا خير. به خصوص كه بند نوزدهم قانون جهاني حقوق بشر، آزادي بيان را اين‌گونه تعريف مي‌كند: «‌هر كسي حق دارد بدون ترس و واهمه باورهاي خود را به هر روشي كه مي‌پسندد، بيان كند.» اما ظاهراً اين اصل جهاني در همه موارد كاربرد دارد مگر جاهايي كه پاي صهيونيسم و اين رژيم كودك‌كش به وسط كشيده مي‌شود !
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
0
1
باسلام
مقاله جالب وقابل تامل بود
ناشناس
|
France
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
0
0
واقعا سكوت دنيا در برابر اين تبعيض و بي عدالتي تاسف برانگيزه. بايد اين قبيل اخبار رو با شيپور جهاني كرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
0
0
واقعا بی عدالتی در غرب غوغا می کند .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار