کد خبر: 708136
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳
بازي سياسي تجديدنظرطلبان با انتخاب رئيس مجلس خبرگان
يك ماهي است كه روزنامه‌هاي زنجيره‌اي طيف تجديدنظرطلب تلاش مي‌كنند تا يك انتخاب فراجناحي را جناحي كرده و در پي آن اهداف حزبي خود را دنبال كنند.
سعيد همتي
يك ماهي است كه روزنامه‌هاي زنجيره‌اي طيف تجديدنظرطلب تلاش مي‌كنند تا يك انتخاب فراجناحي را جناحي كرده و در پي آن اهداف حزبي خود را دنبال كنند. سخن از انتخاب رئيس مجلس خبرگان است، مجلسي كه اعضاي آن بارها تأكيد كرده‌اند كه در انتخاب‌ها و تصميم‌گيري‌هاي خود موضوعات جناحي را در نظر نگرفته و بر اساس مصالح و منافع كشور عمل مي‌كنند. حال در چنين شرايطي رسانه‌هاي وابسته به جماعت دگرانديش اصرار دارند دعواي هاشمي شاهرودي- هاشمي رفسنجاني راه انداخته و دراين ميان موفقيت يكي را مسجل عنوان كنند. آن هم در شرايطي كه مردم درگير مباحثي مانند كاهش تورم، اشتغالزايي و جلوگيري از افزايش روزافزون قيمت و همچنين بهبود وضعيت اقتصادي و معيشتي جامعه هستند و دولت همچنان درگير به سرانجام رسيدن توافقنامه جامع هسته‌اي است.
در 30 روز اخير روزنامه‌هاي متعدد اين جناح نزديك به 50 مطلب را به بحث دعواي تصنعي شاهرودي‌–رفسنجاني و ضرورت انتخاب رفسنجاني به عنوان رئيس اين مجلس ، اختصاص داده و تأكيد كرده‌اند كه برگزيدن وي مي‌تواند شروعي براي تسخير مجلس خبرگان پنجم باشد.
روز گذشته هم بار ديگر روزنامه‌هاي پرتعداد اين جريان همين موضوع را مورد توجه قرار داده و در صفحات نخست خود حجم قابل‌توجهي از مطالب را به آن اختصاص دادند. به عنوان نمونه روزنامه ابتكار سرمقاله خود را با تيتر «بازي برد برد هاشمي در خبرگان» شروع كرده و اينگونه به ترغيب آقاي هاشمي براي شركت در انتخابات مي‌پردازد: آيت‌الله هاشمي رفسنجاني بارها نشان داده در صورتي كه شرايط اقتضا كند، در سياست كشور ميدان‌داري خواهد كرد. حضور آيت‌الله در انتخابات اخير رياست جمهوري و سخنان وي پيش و پس از بهت‌آورترين رد صلاحيت تاريخ انقلاب اسلامي، به خوبي نشان‌دهنده آمادگي اين چهره اثرگذار براي تعديل فضا و سپهر كلان سياسي كشور در هر شرايطي است. در شرايط كنوني نيز نزديكان آيت‌الله بارها تأكيد كرده‌اند كه اگر در اين دوره از انتخابات رياست مجلس خبرگان برخي افراطيون كه آقاي هاشمي مسئوليت آنها در خبرگان را به صلاح نمي‌داند، كانديدا شوند، ايشان هم اقدام خواهد كرد.
اين روزنامه روز يك شنبه هم تيتر نخست خود را با عبارت «معماي صندلي سرخ» برجسته كرده بود و از جناحي بودن اين انتخاب سخن به ميان مي‌آورد: «اين در حالي است كه انتخاب رئيس جديد خبرگان، سياسي‌ترين دوره خود را مي‌گذراند... خبرها حاكي از رقابتي شدن دوباره فضاي انتخاب رئيس خبرگان است و همانند دفعه قبل، باز هم اين آيت‌الله هاشمي رفسنجاني است كه در تقابل با مثلث جنتي- مصباح- يزدي و يارانشان قرار دارد. خارج از اين دو طرف، شايد تنها آيت‌الله هاشمي شاهرودي باشد كه بتواند معادلات رياست خبرگان را عوض كند. با اين حال اعضاي مجلس خبرگان اصرار دارند كه فضاي انتخاب رئيس جديد اين مجلس از رقابت‌هاي سياسي به دور باشد تا سال پاياني دوره چهارم خبرگان پيش از فرارسيدن انتخابات سال آينده مجلس خبرگان، همچنان در جوي آرام سپري شود.»
روزنامه مردم‌سالاري هم در گزارش ديگري روز يك‌شنبه مي‌نويسد: «هاشمي رفسنجاني ولعي براي حضور ندارد... اما و اگر براي حضور حجت‌الاسلام هاشمي‌رفسنجاني همچنان باقي است؛ «مي‌آيم و نمي‌آيم» داستان هميشگي حضور حجت‌الاسلام هاشمي رفسنجاني در انتخابات‌هاي گذشته بوده است.
هاشم‌زاده هريسي نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان اظهار داشت: «با زمينه بسيار خوب رأيي كه آقاي هاشمي دارد، اما ولعي براي شركت در انتخابات ندارد؛ اما در مقابل، كسي حق ندارد بايد و نبايدي براي كسي تعيين كند.»

   ترغيب هاشمي به شركت در انتخابات
«زينت خبرگان» عنوان مطلبي است كه روز گذشته روزنامه آرمان درهمين باره مي‌نويسد: ‌«مردم فراموش نكرده‌اند كه پس از انتخابات رياست‌جمهوري در دوم‌خرداد76همين مدعيان اصلاحات چه هجوم ناجوانمردانه‌اي را عليه آقاي هاشمي‌رفسنجاني آغاز كردند و در جريان انتخابات مجلس ششم با چه بي‌ادبي و بي‌نزاكتي بي‌سابقه‌اي ايشان را به باد تهمت و افترا گرفتند...» وي كه تلاش مي‌كند- با كتمان اهانت‌هاي پيدا و پنهان خود- ژست حمايت از ايشان بگيرد، با زرنگي هميشگي و مصادره آراي معنادار آقاي هاشمي، خود را سخنگوي مردم جا زده و چنين ادامه مي‌دهد: «...مردم اين نمونه‌ها را از ياد نبرده‌اند و آقاي هاشمي را در حلقه خود مي‌دانند و صدالبته آقاي هاشمي هم اين موارد را به ياد دارند و تظاهر برخي مدعيان دروغين اصلاح‌طلبي به تعريف و تمجيد از ايشان را واقعي نمي‌پندارند.»

   چشم‌هاي منتظر براي بازگشت هاشمي!
اين روزنامه نزديك‌ به خانواده هاشمي رفسنجاني همچنين روز يك شنبه به تبعيت از ديگر روزنامه‌هاي زنجيره‌اي از «چشم‌هاي منتظر» براي «تصميم» حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست مجلس خبرگان خبر مي‌دهد، آن هم با ادبياتي متملقانه: «هاشمي دلبسته به هيچ صندلي و مقامي نبود؛ به‌راحتي و با رضايت كنار رفت تا ماندن او بر كرسي رياست مجلس خبرگان به‌ مثابه فرصتي به بدخواهان نباشد تا بدعتي تازه گذاشته و مجلس خبرگان را از ماهيت اصلي خود كه بسيار والا و حتماً غيرسياسي است، دور كند. اين روزها منزل و دفتر آيت‌‌الله  هاشمي مملو از نامه‌هايي است كه از دور و نزديك برايش ارسال شده است و محتواي تمام آنها جز درخواست براي پذيرش رياست مجلس خبرگان نيست. اين روزها فضاي حاكم بر بيت آقاي هاشمي همان فضايي است كه....»
روزنامه اعتماد بر همين اساس با انتخاب تيتر «انتخاب رئيس خبرگان ميان دو هاشمي» مي‌نويسد: «آيا آيت‌الله هاشمي شاهرودي و آيت‌الله واعظ طبسي وارد گود رقابت بر سر رياست مجلس خبرگان رهبري خواهند شد؟ تا اينجاي كار مشخص است كه آيت‌الله واعظ طبسي برنامه‌اي براي اين كار ندارد. اما آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي در وضعيتي كاملاً متفاوت است. او خود هر چند در اين باره اظهارنظري نكرده اما طيف رقباي سنتي هاشمي‌رفسنجاني در مجلس خبرگان بارها از وي به عنوان نامزد اين انتخابات نام برده‌اند.» اين روزنامه در ادامه با ترديدافكني نسبت به نامزد شدن آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي، پيش‌بيني مي‌كند كه احتمال دارد وي به خاطر رفسنجاني كنار بكشد: «با اين حال او حداقل در دو مقطع نشان داده كه گرايشي پر‌رنگ به نفع آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني دارد.»
    ارگان رسمي دولت هم تمايل خود را براي موفقيت هاشمي نشان مي‌دهد
روزنامه دولتي ايران در صفحه سياسي خود نوشت:«روز پنج‌شنبه در فاصله كمتر از يك هفته مانده به انتخابات مجلس خبرگان رهبري، دبيركل جامعه روحانيت مبارز از احتمال كانديداتوري آيات يزدي، مصباح و هاشمي شاهرودي خبر داد و گفت: «حتي ممكن است آقاي جنتي نيز در تصميم قبلي خود تجديدنظر كنند و در اين عرصه حضور پيدا كنند.» آيت‌الله موحدي‌كرماني همچنين در حالي حضور آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در انتخابات رياست خبرگان را محتمل دانست كه پيش‌تر در اظهارنظري گفته بود: «به نظر من، احتمالاً آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي رئيس آينده مجلس خبرگان باشد.» برخي منابع خبري هم از آيت‌الله محمد مؤمن به عنوان ديگر گزينه احتمالي نام بردند.
 
  اولويت اهداف جناحي است، نه دغدغه‌هاي جامعه
همان‌طور كه اشاره شد جماعت تجديدنظرطلب از يك ماه گذشته تاكنون به‌صورت فشرده تلاش كردند تا انتخاب رئيس مجلس خبرگان را وارد فضاي سياسي جامعه كرده و ضمن حساسيت‌بخشي به اين انتخاب، آن را يكي از موضوعات اصلي جامعه نشان دهند، آن هم در شرايطي كه مردم همچنان منتظرند تا دولتمردان طبق شعارهاي انتخاباتي و تبليغاتي خود مشكلات معيشتي و اقتصادي آنها را مرتفع كرده، وضعيت كسب و كار و اشتغال را به سرو سامان رسانده، تورم و رشد فزاينده قيمت‌ها را كنترل كرده و اوضاع داخلي را بهبود ببخشند.
اتخاذ چنين رويكردي از سوي رسانه‌هاي جريان مدعي اصلاحات هرچند نشان‌‌‌دهنده اين موضوع است كه رهبران و منسوبان به اين طيف با دغدغه‌هاي روز مردم فاصله‌اي بس طولاني دارند اما نشان‌‌دهنده اين موضوع هم هست كه اصلاح‌طلبان چاره اوضاع متشنج سياسي خود را قرار گرفتن زير چتر هاشمي‌رفسنجاني مي‌بينند؛ چتري كه مي‌تواند آنها را از بي‌سر و ساماني و فقدان رهبريت نجات داده و ماه‌ها قبل از انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم به ثباتي برساند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
توحید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
2
0
بسم الله...
اون کسی که کلمه عالیجناب سرخ پوش رو بکار برد از کشور فراری هستش
شما مراقب باش مجبور نشی از کشور فرار کنی اتفاقا اونم مثل شما فکر میکردش راست میگه
مهدی بنی اسدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
1
3
به کوری چشم دشمنان ملت ایران فرد عالی انتخاب شد.
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
2
2
مردم هوشيارند خادمان را تشخيص ميدهند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار