کد خبر: 707242
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۱
استفاده ابزاري از فتوا ممنوع است
رئيس ستاد ترويج احكام درباره صدور مجوز وزارت ارشاد به كنسرت‏‌هايي با خوانندگي بانوان گفت: در فتواي رهبر انقلاب خوانندگي زنان در صورت وجود مفسده حرام است و ساير مراجع تقليد نيز آن را منوط بر نبود مفسده و ريبه دانسته‌‏اند.
رئيس ستاد ترويج احكام درباره صدور مجوز وزارت ارشاد به كنسرت‏‌هايي با خوانندگي بانوان گفت: در فتواي رهبر انقلاب خوانندگي زنان در صورت وجود مفسده حرام است و ساير مراجع تقليد نيز آن را منوط بر نبود مفسده و ريبه دانسته‌‏اند.
حجت‌‏الاسلام محمدحسين فلاح‌زاده، رئيس ستاد ترويج احكام دين، با اشاره به صدور مجوزهاي وزارت ارشاد به كنسرت‏‌هاي موسيقي با خوانندگي زنان گفت: در ايام گذشته سؤال‏‌هاي بسياري مبني بر تك‌خواني و آواز‏خواني بانوان در مجامع عمومي شده است كه لازم است به آنها پاسخ داده شود. وي افزود: با توجه به اينكه نيمي از جمعيت جهان را بانوان تشكيل مي‏‌دهند، لازم است شخصيت زن را از ديدگاه فقهي اسلام بررسي كنيم، بديهي است كه بين زن و مرد تفاوت‏‌هايي در خلقت و طبيعت موجود است كه البته به معناي تبعيض بين اين دو در احكام اسلامي نيست.
رئيس مركز موضوع‌شناسي فقهي حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: خداوند براي بانوان و آقايان تكاليفي قرار داده است كه شكستن اين حدود الهي به كمال بشر ضربه خواهد زد، زيرا كه احكام الهي براساس مصالح انسان وضع شده است. وي افزود: ارتباط بين زن و مرد مسلمان داراي محدوديت‏‌هايي است كه البته به معناي ممنوعيت نيست فقط چارچوبي را بين اين دو جنس مشخص مي‏‌كند كه در ديد اسلام رعايت آنها لازم و واجب است. عضو ستاد پاسخگويي به استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب با اشاره به فتواي كتاب اجوبه‌الاستفتائات به نشاني سؤال 11ص 46 در بحث خوانندگي بانوان گفت: ايشان در پاسخ به اين سؤال آوازخواني براي بانوان در مجامع عمومي را اگر غنايي نباشد و شنونده نيز به قصد لذت و ريبه به آن گوش ندهد و مفسده‏اي نيز بر آن مترتب نباشد، حلال مي‏‌دانند.
رئيس ستاد ترويج احكام با اشاره به فتواي امام خميني(ره) در اين باره عنوان كرد: امام خميني(ره) نيز همين سؤال را در كتاب استفتائات خود جلد سوم صفحه 271 به وجود مفسده معلق كرده‌‏اند و اگر مفسده‌‏اي در بين باشد، بدون ترديد حرام است. استاد حوزه علميه قم با اشاره به فتواي ديگر مراجع مبني بر آوازخواني بانوان تصريح كرد: بقيه علما و مراجع عظام تقليد نيز در استفتائات خود اين حكم را منوط بر نبود مفسده و ريبه دانسته‏‌اند.
اين مبلغ احكام فقهي ابراز داشت: صدور مجوز و درآمد ناشي از اين كنسرت‏‌ها نيز منوط به حكم خود كنسرت است؛ بنابراين اگر كنسرت طبق حكم شرعي حرام باشد صدور مجوز و درآمد ناشي از آن نيز حرام و در غير اين صورت حلال خواهد بود. وي در پايان گفت: مسئولان نبايد با استفاده ابزاري از فتواي برخي مراجع به ويژه رهبر معظم انقلاب اهداف خود را پيش ببرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار