کد خبر: 707184
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
حجت الاسلام والمسلمين علم الهدي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»:
يك كارشناس مسائل ديني و استاد حوزه و دانشگاه گفت: بهتر است از همين اختلاف در تاريخ شهادت حضرت زهرا (س) استفاده كنيم تا در چند مقطع تاريخي محافل مختلفي را براي بهره مندي بيشتر از زندگاني آن حضرت و استفاده هاي معنوي و مطلوب برگزار كنيم.

جوان‌آنلاين: حجت الاسلام والمسلمين دكتر سيد محمدباقر علم الهدي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» در خصوص ايام شهادت حضرت زهرا (س) معروف به فاطميه اول و دوم اظهارداشت: يكي از مهمترين مباحثي كه همواره در مباحث تاريخي مورد توجه و دقت افراد اهل نظر قرار گرفته وقايع تاريخي است كه در صدر اسلام اتفاق افتاده و اين وقايع تاريخي هر كدام به شكلي در فرآيند نگاه مورخان و تصميم گيران، برنامه سازان و مجرياني كه روزهاي خاصي را به عنوان يوم الله براي مباحث تربيتي و تبليغي از آن بهره مي گيرند، تاثيرات مختلفي گذاشته از جمله بحث تاريخ شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها بعد از شهادت رسول الله (ص) است.

وي تصريح كرد: نكته مهمي كه اينجا وجود دارد اختلاف اين تاريخ ها گاهي اوقات باعث اختلافات و پرسش هايي در ميان مردم مي شود اينست كه مگر مردم صدر اسلام چند دختر پيغمبر داشته اند و پيغمبر اكرم مگر چند فرزند داشته اند كه تاريخ شهادت شان بايد اين قدر دستخوش تنوع و دگرگوني و اختلاف نظر باشد يا حتي درباره ولادت حضرت رسول اكرم (ص) كه برخي ها آن را 12 ربيع گفته اند و برخي مانند شيعيان آن را 17 ربيع الاول مي دانند. مگر ما چند پيغمبر آخر الزمان داشته و داريم كه مسلمانان وامت آن رسول در تاريخ ولادت آن حضرت تشكيك مي كنند و نظريات مختلفي را به تاريخ ارائه مي كنند.

استاد حوزه علميه چيذر افزود: در پاسخ به اين پرسش ها بايد گفت يكي از مهمترين بحث هايي كه در مسائل تاريخي كه درحقيقت نگارش و تعيين روز و آدرس خاص براي وقايع مختلف مي طلبد اين است كه در زمان هاي گذشته تاريخ نگار و كساني كه تاريخ را به صورت دقيق بنويسند وجود نداشته حتي امروز هم كه در قرن 21 داريم زندگي مي كنيم گاهي اوقات مسائل تاريخي سده ي ما دچار و دستخوش اختلاف نظرها مي شود.

حجت الاسلام علم الهدي ادامه داد: اين موارد نيست مگر بخاطر اينكه چه بسا حافظه تاريخ در نگهداري و حراست از برخي از روزها يا برخي اتفاقات آن طور كه بايد و شايد قوي نيست و درست كار نمي كند. در صدر اسلام هم همين گونه بوده است مخصوصا آن زمان كه ادبيات و نگارش تاريخي وجود نداشته است؛ از طرف ديگر مردم داراي سواد لازم براي نگارش اينگونه وقايع نداشته اند و وقتي سوادي وجود نداشته برآيندهاي داشتن علم و دانش هم كمتر در آنها ديده مي شود.

وي اضافه كرد: مردم زمان هاي گذشته به دليل نداشتن سواد و فرهنگ تاريخ نويسي متاسفانه مطالبي را بر حسب عادت ها زبان به زبان بيان مي كردند و از آن زماني كه نوشتن تاريخ مرسوم شد مردم و تاريخ نويسان كه دست به قلم شدند، گاهي چه بسا مردم اشتباه مي نوشتند و بر برخي وقايع تلقيات اشتباهي داشتند.

اين كارشناس مسائل ديني عنوان كرد: شما مي دانيد كه از همان بدو ولادت پيامبر در روزها مختلف يك سري اتفاقات خاصي افتاده است يا در ولادت اميرالمومنين علي عليه السلام اتفاقات خاصي افتاده و حتي همان روزها و ماه هاي ولادت پيامبر (ص) خوارق عادتي به وقوع مي پيوست و افرادي كه مي خواستند اين تاريخ ها را به رشته تحرير درآورند و نگارش كنند گاهي اين اتفاقات را با تاريخ اصل واقعه اشتباه مي گرفتند. مثلا اگر واقعه اي قبل از ولادت پيامبر اكرم (ص) اتفاق افتاده و در 17 ربيع پيامبر (ص) پا به عرصه وجود گذاشتند، بعد از 100 يا 200 سال كه برخي مي خواستند مشغول نوشتن اين تاريخ شوند، برخي اوقات تاريخ بروز يك واقعه از معجزات قبل از ولادت پيامبر (ص) مانند خشك شدن آب درياچه ساوه يا شكسته شدن طاق كسري و ريختن كنگره هاي طاق كسري كه از وقايع قبل از ولادت پيامبر (ص) بوده است، هم اين روايات را داشتند و هم روايات زمان ولادت پيامبر(ص) باعث مي شد كه اين اتفاقات براي آن نويسنده مشتبه شود بنابراين برخي از مورخين زده اند كه ولادت پيامبر (ص) در 12 ربيع الاول است كه بيشتر اهل تسنن اين تاريخ را قبول دارند هر چند مورخين شيعه گفته اند كه دوازدهم نبوده و هفدهم ربيع الاول بوده است.

حجت الاسلام علم الهدي بيان داشت: همين مسئله در شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها نيز مطرح است كه مردم به دليل اينكه دانش لازم را براي نوشتن تاريخ نداشتند، تاريخ شهادت آن حضرت در سه تاريخ بيان شده است. يك نقل مي گويد 45 روز بعد از رحلت پيامبر (ص)، يك تاريخ مي گويد 75 روز و تاريخ ديگري 95 روز بعد از رحلت پيامبر (ص) را مي گويند اين به دليل آن است كه مردم دقيقا نمي دانستند كه بايد در نوشتن تاريخ چكار كنند و چگونه اين وقايع را آنچنان كه بايد و شايد ثبت و ضبط كنند و به ذهن خود بسپارند؛ چرا كه گاهي از اوقات وقايع مقارن يا اتفاقات قبل و بعد از يك واقعه خاص ذهن نويسندگان و تاريخ نويسان را مشوش مي كرده است.


دلايل اختلافي در تاريخ شهادت حضرت زهرا(س)/ از اين فرصت تاريخي استفاده كنيم


وي يكي از دلايل اختلاف تاريخ شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها يا اينگونه وقايع تاريخي مهم را حوادث تاريخي مانند سوختن كتابخانه ها دانست و گفت: كتاب سوزي ها، سرقت ها، از بين رفتن كتب دستي و خطي شايد از مهمترين دلايل اختلاف بين ذكر تواريخ مهم باشد.

اين كارشناس حوزه علميه چيذر اذعان كرد: يكي ديگر از اختلاف بين تواريخ، مدل نگارشي نگارندگان بوده است؛ ما تا شايد صد سال اخير افراد وقتي يك مطلب يا خطي مي نوشتند عادت نداشتند نقطه هاي حروف نقطه دار را بگذارند، در هر صورت گاهي مي گذاشتند و گاهي هم نمي گذاشتند و همين امر در فرآيند برنامه ريزي و يا تاريخ نگاري يك مورخ تاثيرات مختلفي را مي توانست بر جاي بگذارد بنابراين همه ي اين عوامل دست به دست هم مي دهد كه چنين اتفاقاتي رخ دهد.
 
حجت الاسلام علم الهدي ادامه داد: آنچه كه مهم است اين است كه ما شيعيان و محبان اهل بيت عليهم السلام و ما ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت زهرا سلام الله عليها خيلي نبايد خودمان را درگير تاريخي خاص كنيم؛ آنچه كه براي ما مهم است ما را بر آن وا مي دارد كه محافلي را به نام آن حضرت تشكيل دهيم و آن بهره هاي ملكوتي و فضيلت هايي است كه از زندگاني حضرت زهرا (س) مي تواند براي ما بدست بيايد و راهگشاي زندگاني خودمان باشد.

وي تصريح كرد: حضرت زهرا به عنوان تنها بانويي است كه مي تواند بيشترين تاثيرات مثبت را در مدل زندگاني هاي مردم و سبك زندگي آنها خصوصا نسل جوان ما نقش مهمي را ايفا كند چرا كه آن حضرت در سن 18 سالگي به شهادت رسيدند، يعني يك خانم جوان، سني كه امروز براي دختران جامعه ي ما سن جواني است، سني كه تازه از نوجواني به جواني رسيده اند و طبيعي است كه همه بانوان و دختران جوان ما به دنبال آن هستند تا مدل زندگي حضرت زهرا سلام الله عليها را سرمشق زندگاني خودشان قرار دهند.

اين كارشناس مسائل ديني افزود: بنابراين بهتر است از همين اختلاف در تاريخ ما در طول سال به نام شهادت حضرت زهرا (س) يك سكويي بسازيم تا در چند مقطع تاريخي محافل مختلفي برگزار كنيم. چه اشكالي دارد كه ما طبق تاريخ 75 روز يا 95 روز بعد از رحلت پيامبر (ص) مراسم هايي در اين خصوص برگزار كنيم.

حجت الاسلام علم الهدي اضافه كرد: بايد مجالسي را در شهادت آن حضرت برگزار كنيم تا مرد و زن از آن بهره ببرند و از فضايل اخلاقي آن حضرت، حسن خلق و زندگي مشتركشان با حضرت علي (ع) استفاده هاي معنوي و مطلوبي را داشته باشند.

 


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار