کد خبر: 707053
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰
وقتي ايران به پشتوانه خود براي گوگل شرط و شروط مي‌گذارد
يك ماه از راه‌اندازي «يـوز‌» مــوتـور جست‌وجوگر ايراني مي‌گذرد؛ «يوز‌» ‌ سرعت جست‌وجوي اسناد داخلي كشور را براي كاربران ايراني تا 15 برابر افزايش مي‌دهد و در همين ابتداي كار، روزانه 400 هزار نفر بازديدكننده دارد؛ بر پايه اين حمايت و استقبال حالا ايران براي ورود شركت‌هاي بزرگي چون موتور جست‌وجوگر «گوگل» در ايران شرط و شروط مي‌گذارد.
الناز خمامي‌زاده
يك ماه از راه‌اندازي «يـوز‌» مــوتـور جست‌وجوگر ايراني مي‌گذرد؛ «يوز‌» ‌ سرعت جست‌وجوي اسناد داخلي كشور را براي كاربران ايراني تا 15 برابر افزايش مي‌دهد و در همين ابتداي كار، روزانه 400 هزار نفر بازديدكننده دارد؛ بر پايه اين حمايت و استقبال حالا ايران براي ورود شركت‌هاي بزرگي چون موتور جست‌وجوگر «گوگل» در ايران شرط و شروط مي‌گذارد.
سال‌هاست كه ايران در رؤياي بومي‌سازي فناوري‌هاي اطلاعات و دنياي اينترنت است اما وقتي با كمترين تبليغات «يوز» موتور جست‌وجوگر رسمي خود را راه‌اندازي كرد ديگر با يك رؤيا روبه‌رو نبود.
   رؤياي «يوز» ايراني محقق شد
پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاهي از سرتاسر كشور حدود يك ماه پيش اين رؤيا را محقق و «يوز» ايراني را راه‌اندازي كردند؛ اين اقدام گامي بزرگ در راستاي بومي‌سازي فناوري‌هاي دنياي اطلاعات و ارتباطات محسوب مي‌شد؛ راه‌اندازي «يوز» در ابتداي كار تحسين و البته نقد و تمسخر برخي كاربران را در پي داشت، كساني كه آن را اقدامي بيهوده قلمداد كردند دريغ از اينكه اكثر كشورهاي دنيا به‌ويژه كشورهاي توسعه‌يافته داراي يك موتور جست‌وجوگر اينترنتي بومي هستند و ميزان وابستگي‌شان به موتورهاي جست‌وجوگري چون گوگل و ياهو را به حداقل‌ترين سطح ممكن رسانده‌اند.
چنانكه چيني‌ها با موتورهاي جست‌وجو گر ملي به نام «بايدو»، «سوسو»، «سوگو» و «يودائو»‌ از موتور جست‌وجوگر گوگل خودكفا شده‌اند و گفته مي‌شود كه تنها 25 درصد از كاربران چيني از گوگل و ياهو استفاده مي‌كنند. در عين حال ژاپني‌ها نيز موتور جست‌وجوگر «گوو»‌، كره‌اي‌ها «دوام»، هندي‌ها «‌گروجي» و «دريف»، ايسلندي‌ها «ليت»، گرجستاني‌ها «ماينر»‌، روس‌ها «رمبلر»‌، نروژي‌ها «سسام»‌، جمهوري چك «سزنام»، اسرائيل «والا»‌ و كانادايي‌ها و امريكايي‌ها هم موتور جست‌و‌جوگر اينترنتي «زيپ كال» را براي كاربران خود طراحي كرده‌اند.
از جمعيت 78 ميليون نفري ايران، 40 ميليون نفر از اينترنت استفاده مي‌كنند،‌ يعني چيزي حدود نصف جمعيت كشور! انتشار آمار بازديد روزانه 25 ميليون ايراني از سايت گوگل اما حكايتگر ميزان زياد وابستگي ايراني‌ها به گوگل است. به‌رغم برخي انتقادهايي كه عليه «يوز» و اين اقدام وزارت ارتباطات مطرح مي‌شد، گفته مي‌شود كه در همين ابتداي كار «يوز»‌ روزانه به‌طور متوسط حدود 400 هزار نفر كاربر و مراجعه‌كننده دارد، اين رقم مي‌تواند پشتوانه خوبي براي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات باشد، شايد درست به پشتوانه همين حمايت 400 هزار نفري كاربران از «يوز» است كه چندي پيش نصرالله جهانگرد، معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با قاطعيت اعلام كرد كه ورود كمپاني‌ها و شركت‌هاي بزرگ اينترنتي مثل گوگل به ايران و ارائه سرويس در كشورمان منوط به پذيرش شرايط و قوانين فرهنگي و سياسي ايران از سوي آنها است.
   استقلال اينترنتي كاربران با موتور جست‌وجوگر ايراني
از دريچه‌اي متفاوت‌تر، يكي ديگر از مزاياي راه‌اندازي موتور جست‌وجوگر ملي «يوز‌» را مي‌توان استقلال ايران و بخشي از كاربران اينترنتي كشورمان از گوگل و ساير شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي در خارج از كشور دانست، كما اينكه گوگل در سال‌هاي گذشته بارها مرتكب اقداماتي چون جعل عنوان خليج‌پارس شده است و اكنون به واسطه وجود «يوز» و توسعه آن حتي اگر زماني گوگل اقدام به تحريم ايران و كاربران ايراني كند ديگر جاي نگراني نخواهد بود؛‌ «يوز» براي عدم‌اتكا به موتورهاي جست‌وجوگر خارجي، اسناد داخل و خارج از كشور را از هم تفكيك و جدا مي‌كند و امروز كاربراني كه بخواهند اسناد داخلي را با «يوز» جست‌وجو كنند با سرعتي 15 برابر سرعت جست‌وجوي اسناد خارجي به داده‌هاي مورد نياز خود دست خواهند يافت.
اين سايت قابليت پشتيباني از يك ميليارد وبسايت فارسي را دارد؛ هرچند «يوز»  براي هرچه بيشتر كامل شدن نياز به زمان بيشتري دارد؛ اختلالات زيادي بر سر راهش قرار دارد و گفته مي‌شود كه در ماه‌هاي پيش‌رو آينده روشن‌تري در انتظار آن است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
0
0
زنده باد ایران
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار