کد خبر: 707045
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۶
ارتش عراق به همراه نيروهاي بسيج مردمي اين كشور از چند محور حملاتي را براي آزادسازي استان صلاح‌الدين از زير اشغال داعش آغاز كرده و موفق شده‌اند بخش‌هاي وسيعي از اين استان را آزاد سازند.
احمد كاظم‌زاده
ارتش عراق به همراه نيروهاي بسيج مردمي اين كشور از چند محور حملاتي را براي آزادسازي استان صلاح‌الدين از زير اشغال داعش آغاز كرده و موفق شده‌اند بخش‌هاي وسيعي از اين استان را آزاد سازند. گزارش‌هاي رسيده حاكي از اين است كه داعشي‌ها در همان نخستين ساعات آغاز عمليات فرار را بر قرار ترجيح داده‌اند و از ترس شورش ساكنان مناطق تحت اشغال اعدام‌ها را بي‌رويه افزايش داده‌اند. داعش از چند ماه پيش در موقعيت تدافعي قرار گرفته اما اميدوار بود با مين‌گذاري و كارگذاشتن تله انفجاري در خطوط دفاعي سدي بازدارنده در برابر پيشروي نيروهاي ارتش و مردمي عراق ايجاد كند اما شواهد و شاخص‌هاي موجود نشان مي‌دهد كه ناكارآمدي اين طرح‌ها و تلاش‌ها نيز مشخص و مسلم شده است.
يكي از نكات بارز اين عمليات حضور شيعيان و سني‌ها در كنارهم است. از اين ديد يكي از نتايج و دستاوردهاي مهم اين عمليات مي‌تواند تقويت اتحاد شيعي و سني و كاهش شكاف‌هاي مذهبي باشد كه ايجاد و گسترش اين شكاف‌ها زمينه را براي ظهور افراد و گروه‌هاي تكفيري و بقاي آنها فراهم كرده است. پيش ازاين ارتش عراق به همراه نيروهاي مردمي و مبارزان شيعي توانسته بودند مناطق شيعه نشين را از دست مهاجمان داعش خارج و آن را پاكسازي كنند. آنچه موفقيت سريع ارتش و نيروهاي بسيج مردمي را براي دفع حملات داعش در مناطق شيعه نشين يا مناطق مختلط موجب شد برخورداري آنها از حمايت‌ها و پشتيباني‌هاي مردمي در اين مناطق بود و در صورت اتخاذ رويكرد مشابه از سوي ساكنان مناطق و استان‌هاي سني نشين پيروزي سريع در اين مناطق نيز امكان پذير خواهد بود. همزمان با آغاز عمليات نظامي براي آزادسازي مناطق سني نشين عراق از زير اشغال داعش، نمايندگان سني عراق كه پيش از اين در اعتراض به ترور مشكوك يكي از سران عشاير سني حضور خود را در پارلمان به حالت تعليق در آورده بودند در پي وساطت گروه صدر به تحريم پارلمان پايان دادند و از اين طريق به طور ضمني بر عمليات ارتش و دولت عراق صحه گذاشتند. مجموعه‌اي ازعوامل موجب شده است كه حمايت‌هاي سني‌ها از داعش در مناطق اشغالي عراق روبه كاهش بگذارد، از جمله اين عوامل برخورد‌هاي تند و سخت گيرانه با ساكنان محلي و برخورد تبعيض آميز با آنها درقبال تكفيري‌هاي وارداتي از غرب و ساير كشورهاي عربي است. همچنين احزاب و گروه‌هاي سني كه مي‌خواستند از داعش و تكفيري‌ها به عنوان ابزاري براي اعمال فشار بر دولت مركزي جهت كسب امتياز استفاده كنند بعد از اعلام دولت خودخوانده داعش در مناطق اشغالي هم كنترل خود را بر اين گروه از دست دادند و هم اينكه از سوي اعضاي غربي و عربي ائتلاف ضد داعش تحت فشارهاي جدي قرار گرفته‌اند. ضمن اينكه بانيان عربي و غربي داعش نيز اكنون به خطر اين گروه پي برده‌اند.
از طرف ديگر عمليات پيروزمندانه اخير در استان صلاح‌الدين پاسخي به برخي شايعات بود كه گفته مي‌شد امريكا خود را براي مشاركت در عمليات نظامي براي آزاد‌سازي موصل آماده مي‌كند. اگر چه در آن مقطع مقامات سياسي عراقي هرگونه درخواست از امريكا براي مشاركت در عمليات زميني را رد كردند اكنون در عمل نشان دادند كه كمكي به نيروهاي زميني امريكايي ندارند و به اتكاي ارتش و نيروهاي بسيج مردمي مي‌توانند به آزادسازي مناطق اشغالي خود از كنترل داعش دست يابند. در واقع تومارزندگي داعش زماني پيچيده شد كه در اقدامي ابتكاري فرمان تشكيل نيروهاي بسيج مردمي با پشتيباني مرجعيت ديني در نجف صادر و با استقبال گسترده جوانان اين كشور همراه شد.
نكته قابل توجه ديگر درباره عمليات پيروزمندانه جاري ارتش و نيروهاي بسيج مردمي عراق در استان صلاح‌الدين برخورد سرد ائتلاف به اصطلاح ضد داعش اعم از غربي و عربي در قبال آن است كه در رسانه‌هاي اين كشورها نيز انعكاس يافته است. اين رسانه‌ها بيش از اينكه به نقش ارتش و نيروهاي مردمي عراق اشاره بكنند به برجسته‌سازي نقش ايران و شخص سردار قاسم سليماني اقدام كرده‌اند و اگر چه نمي‌توان نقش مشاوره نظامي ايران را در اين پيروزي‌ها ناديده گرفت اما واقعيت اين است كه اين پيروزي‌ها به دست ارتش و نيروهاي بسيج مردمي عراق حاصل شده است و تمركز بيش از حد رسانه‌هاي غربي و عربي به نقش ايران و شخص قاسم سليماني با نوعي شيطنت و اغراض سياسي همراه است.
 در مجموع پيروزي‌هاي اخير قدرت و توان پوشالي داعش را بار ديگر برملا كرد و نشان داد كه اين گروه براي سرپوش گذاشتن بر ضعف‌ها و ناتواني‌هاي خود به ارتكاب جنايات متوسل مي‌شد تا خود را زير خوف و وحشت ايجاد شده نگاه دارد. اكنون با پيروزي‌هاي به دست آمده اميد به آزادسازي موصل مقر استقرار داعش و دومين شهر بزرگ عراق بيش از پيش افزايش يافته است چراكه داعشي‌ها پس از شكست در عمليات‌هاي گذشته همچون جرف الصخر تمام توان خود را براي حفظ استان صلاح‌الدين به كار گرفته بودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار