کد خبر: 707037
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۷
با اقدامات صورت‌گرفته سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور در قطع درختان آلوده، توسعه خشكيدگي جنگل‌هاي بلوط كه از سال 88 در كشور آغاز شده بود، براي نخستين‌بار در كشور متوقف شد.
بهناز قاسمي
با اقدامات صورت‌گرفته سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور در قطع درختان آلوده، توسعه خشكيدگي جنگل‌هاي بلوط كه از سال 88 در كشور آغاز شده بود، براي نخستين‌بار در كشور متوقف شد.
رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري در نشست خبري خود با خبرنگاران با اشاره به فعاليت‌هاي انجام‌شده در حوزه حفاظت و صيانت و كنترل خشكيدگي بلوط در زاگرس گفت: عمليات پرورشي و بهسازي جنگل با مشاركت مردم در 20 هزار هكتار و اجراي سامانه آبگير باران در سطح 6 ‌هزار هكتار و همچنين نهال‌كاري مشاركتي با گونه‌هاي بومي و اقتصادي در سطح 6 ‌هزار هكتار و تأمين نهال مورد نياز 700 هزار اصله ازجمله اقدامات اين سازمان به‌شمار مي‌رود. خداكرم جلالي افزود: ميزان خشكيدگي بلوط در جنگل‌هاي زاگرس در سال 93 متوقف شده است كه علت آن را بايد علاوه بر بارش مناسب و كنترل ريزگردها، قطع درختان آلوده و ايجاد فاصله بين درختان براي جلوگيري از حركت سوسك‌هاي چوپان دانست.
وي با اشاره به بودجه اختصاص‌يافته به خشكيدگي جنگل‌هاي بلوط خاطرنشان كرد: هرچند از 25 ميليارد ريال از ستاد حوادث غيرمترقبه 50 درصد و از 30 ميليارد ريال از محل اعتبارات داخلي 50 درصد براي كنترل خشكيدگي اختصاص يافت اما با اقدامات صورت‌گرفته، خشكيدگي درختان زاگرس كه از سال 88 آغاز شده بود، امسال متوقف شد. جلالي نياز اعتباري كنترل خشكيدگي درختان زاگرس را 200 ميليارد تومان عنوان كرد.
    احداث در جنگل ابر متوقف شد
معاون وزير جهاد كشاورزي با اشاره به ساخت و ساز صورت‌گرفته در محيط حفاظت‌شده جنگل ابر يادآور شد: به‌صورت كتبي و شفاهي مخالفت خود را با ساخت و ساز در اين جنگل‌ها اعلام كرده‌ايم و با توجه به تشكيل كميته مبارزه با زمين‌خواري و نظارت نمايندگان مجلس، احداث جاده به لحاظ داشتن خسارت به محيط زيست متوقف شده و عملاً ساخت و ساز در آن ممنوع است.
   منشأ ريزگرد‌هاي خوزستان داخلي بود
رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيز‌داري كشور اظهار كرد: ريزگردهاي اخيري كه در استان خوزستان مشكلات زيادي را براي مردم به وجود آورد، در پي خشك‌شدن تالاب‌ها ناشي از قطع شدن حقابه آنهاست، بنابراين اين مناطق خشك شدند و وزش بادهاي شديد سبب شد ريز‌گرد‌هايي كه بين دو تا پنج ميكرون بودند به هوا بلند شوند و تا ارتفاعات بالا و مسافت زيادي جابه‌جا شوند.
   مبارزه با قاچاق چوب و زغال
معاون وزير جهاد كشاورزي از كشف 6 هزار و 722 مترمكعب چوب، هيزم و بوته و 183 تن زغال خبر داد و مبارزه با قاچاق چوب را يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي اين سازمان عنوان كرد. وي با اشاره به تشكيل كميته مبارزه با زمين‌خواري، ادامه داد: كنترل پديده‌هاي بياباني و توفان‌هاي نمكي درياچه اروميه در سطح 9 هزار هكتار ازجمله اقداماتي است كه براي كنترل خشكي درياچه اروميه صورت گرفته است.
جلالي با اشاره به عوامل مؤثر ديگري در خشكي درياچه اروميه تصريح كرد: بر اساس مطالعات انجام‌شده، از 90 سدي كه در حوضه آبريز درياچه اروميه قرار دارند، تنها 34 عدد آن داراي ارزيابي زيست‌محيطي هستند و علاوه بر كاهش نزولات آسماني دخالت‌هاي انسان در اقليم منطقه نيز بر خشكي اين درياچه اثر گذاشته است.
وي يادآور شد: براي كنترل توفان شن در اطراف منطقه اروميه، مالچ‌پاشي، بذركاري و توزيع نهال در دستور كار قرار گرفته است. وي با اشاره به ميزان واردات چوب و لزوم زراعت چوب گفت: در حوزه واردات چوب و كاغذ با كمبود جدي روبه‌رو هستيم، به‌طوري كه 5/6 ميليون مترمكعب نياز صنايع داخلي است كه تنها 3 ميليون مترمكعب آن از محل چوب‌هاي داخلي توليد شده و مابقي وارد مي‌شود. جلالي افزود: با توجه به لزوم واردات، بايد زمينه واردات چوب و فرآورده‌هاي چوبي تسهيل شود.
وي خاطرنشان كرد: همچنين زراعت چوب بايد در دستور كار قرار گيرد و بر اين مبنا، 200 هزار هكتار در سطح زراعت چوب گذشته اضافه شده است. جلالي ادامه داد: حدود 5/2 ميليون مترمكعب از محل زراعت چوب يا باغ‌هاي متروكه يا باغ‌هايي كه عمليات جوان‌سازي چوب در آنها صورت گرفته، تأمين شده است.
   زمين‌خواري در فرودگاه بين‌المللي قم محرز نيست
رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري با اشاره به احداث فرودگاه بين‌المللي قم در سطح 2 هزار و 950 هكتار گفت: اين فرودگاه كه از چند سال گذشته توسط مديران ارشد سياسي استان در حال پيگيري است، تاكنون موفق به اخذ مجوزهاي لازم نشده است. وي همچنين افزود: اين سازمان بايد دادخواست يا شكايتنامه‌اي عليه سازندگان فرودگاه به‌علت عدم دريافت مجوزهاي قانوني تنظيم كرده كه در مجامع قضايي در حال پيگيري است.
جلالي خاطرنشان كرد: شكايت‌هايي از سوي دستگاه‌هاي نظارتي به سازمان بازرسي كل كشور و كميسيون اصل 90 مجلس ارسال شده كه در حال بررسي است. وي ادامه داد: واگذاري به لحاظ مالكيت از حدود هشت سال گذشته به سازمان امور اراضي انتقال داده شده و اين سازمان وظيفه استعداديابي، شناسايي و تخصيص منابع را بر عهده دارد. جلالي تصريح كرد: به‌نظر مي‌رسد در صورتي كه مراحل قانوني طي شده و مجوزهاي لازم گرفته شود، اين سازمان مخالفتي با احداث اين پروژه در اراضي اطراف قم ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار