کد خبر: 707036
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
سقف درآمدي طرح هدفمند‌كردن يارانه‌ها 3‌هزار ميليارد تومان كاهش يافت
لاريجاني: دولت گفته است فقط مي‌تواند يارانه800 هزار ‌نفر را حذف كند
وحيد حاجي‌پور
نمايندگان مجلس با كاهش سقف درآمدي طرح هدفمندي يارانه به 39هزار ميليارد تومان در نهايت لايحه بودجه 94 را با 844 هزار ميليارد تومان به تصويب برساندند. بررسي گزارش كميسيون تلفيق مجلس درباره لايحه بودجه 94 در شرايطي روز گذشته ادامه يافت كه نمايندگان مجلس براي حذف 12هزار ميليارد تومان از پيشنهاد دولت براي پرداخت يارانه نقدي گام بلندي برداشتند اما با درخواست محمدباقر نوبخت براي بررسي بيشتر به كميسيون تلفيق ارجاع داده شد تا كسر 12هزار ميليارد تومان به 3‌هزار ميليارد تومان كاهش به رقم 39هزار ميليارد تومان برسد.
به گزارش «جوان»، مجلس بر اين باور است كه با توجه به محدوديت‌هاي اعتباري دولت، پاستور بايد حداقل 10 ميليون نفر را از فهرست يارانه‌بگيران حذف كند اما دولت با زيركي خاصي از اين اقدام دوري مي‌كند تا همه چيز به پاي مجلس نوشته شود كه نمونه اين موضوع را مي‌توان در جلسه روز گذشته مجلس مشاهده كرد.
بنابراين گزارش لاريجاني رئيس مجلس در صحن علني گفت: دولت گفته است كه در حال حاضر 800هزار نفر را مي‌توان از يارانه نقدي حذف كرد.
در ادامه بررسي بخش هزينه‌اي تبصره 21 كه مربوط به موضوع هدفمندي يارانه‌ها و پرداخت يارانه نقدي است، برخي نمايندگان پيشنهاداتي ارائه كردند اما از آنجايي كه مقرر شده بود هماهنگي دولت و مجلس در اجرا لحاظ شود، پيشنهاد يكي از نمايندگان مبني بر حذف بخشي از اعتبار يارانه نقدي و غيرنقدي از 42 هزار‌ميليارد تومان به 30‌‌هزار‌ميليارد تومان موجب شد، با مخالفت نمايندگان دولت روبه‌رو شود.
در جزء ۳ بند (ب) مقرر شده بود در سال آينده از مجموع درآمد حاصل از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها تا مبلغ 42 هزار ميليارد تومان براي پرداخت نقدي و غيرنقدي به خانوارها اختصاص يابد، اما هنگام بررسي اين جزء محسن عليمرداني نماينده مردم زنجان و طارم با ارائه پيشنهادي خواستار اصلاح اين جزء و كسر 12‌هزار ميليارد تومان از آن و اختصاص به بخش اشتغال (جزء ۵ بند ب) شد؛ در شرايطي كه انتظار نمي‌رفت اين پيشنهاد با توجه به ناگهاني بودن آن تصويب شود، اما پس از رأي‌گيري اين پيشنهاد با اختلاف رأي اندكي به تصويب مجلس رسيد و رسميت يافت و از اين لحظه به بعد فضاي عمومي مجلس قدري متشنج و محل رفت و آمد و بحث و بررسي‌هاي حلقه‌اي شد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه با اعلام مخالفت با اين پيشنهاد گفت: با كاهش 12 هزار ميليارد توماني يارانه نقدي 26 ميليون نفر از وكلاي شما از صف يارانه بگيران حذف مي‌شوند، ‌البته گويا فرد نخست برنامه ريز كشور در محاسبات خود دچار اختلال شده است چراكه با حذف 12 هزار ميليارد تومان از اعتبار هدفمندي براي جمعيت 77 ميليون نفري كشور كه بخشي از آن نيز از دريافت يارانه انصراف داد‌ه‌اند، حدود 22 ميليون نفر از يارانه بگيران بايد حذف شوند.
نوبخت در ادامه اظهار داشت: اقدام سنجيده‌اي از سوي هيئت رئيسه انجام شد تا در بحث درآمدي براي هماهنگي بيشتر روي پيشنهادات تبصره 21 هدفمندي به كميسيون تلفيق بازگردد و پس از آن نظرات كارشناسي گزارش شود و علت آن بود كه در فضايي كه مي‌توان يك پيشنهاد خوب از يك جنبه مطرح كرد، پيشنهادهاي ديگر در صحن مطرح نشود. با اتفاقي كه افتاده است از ماه آينده 26 ميليون نفر از دريافت يارانه محروم مي‌شوند زيرا 12 هزار ميليارد تومان از منابع پرداخت نقدي كاهش يافته، مجلس فصل‌الخطاب است و هرچه امر كنيد دولت موظف به اجراست، ضمن اينكه اين پيشنهاد اجرايي نيست.
وي ادامه داد: اكنون نيز پيشنهادي مطرح شده كه خانوارهايي كه درآمد آنها از 2.5 ميليون تومان در ماه بيشتر است حذف شوند، يعني اگر در يك خانواده‌اي سرپرست به همراه همسر و يك فرزند مشغول كار باشند، بايد حذف شوند، به من بگوييد آيا اينها داخل شهر تهران هستند؟ آيا مالك خانه هستند؟ آيا بچه دانشگاه آزادي دارند؟ آيا بيماري صعب‌العلاجي در اين خانواده است؟ از رياست مجلس درخواست مي‌كنيم و استدعا داريم مجدداً تبصره 21 به كميسيون بازگردد، هرچه بگوييد لازم‌الاجراست، اما بايد قابليت اجرايي داشته باشد.
 در ادامه مفتح سخنگوي كميسيون تلفيق بيان كرد: تصور نمي‌شد كه پيشنهاد كاهش منابع پرداخت يارانه نقدي مورد اقبال نمايندگان قرار گيرد، زيرا از لحاظ اجرايي كاملاً با مشكل مواجه مي‌شود. در ادامه نيز لاريجاني رئيس مجلس عنوان كرد: در درآمدها پيشنهاد به بازگشت سقف درآمدي دولت بود اما بايد توازني در بحث هزينه‌ها به وجود آيد، الان اينطور كه پيش مي‌رويم توازني در درآمد و هزينه وجود ندارد و مشكل ايجاد مي‌كند و اين مشكل براي مردم نيز خواهد بود. تقاضا داريم موضوع درآمد و هزينه در كميسيون تلفيق مجدداً بررسي و متناسب‌سازي شود. پس از آن پيشنهاد بازگشت تبصره 21 هدفمندي به كميسيون تلفيق با موافقت نمايندگان همراه شد.
با تشكيل جلسه عصر مجلس شوراي اسلامي، كميسيون تلفيق پيشنهاد جديد خود را ارائه كرد كه بر اساس آن، كاهش 12 هزار ميليارد توماني به 3 هزار ميليارد تومان كاهش پيدا كرد و به 39 هزار ميليارد تومان رسيد، يعني به جاي 22 ميليون نفر حدود 6 ميليون نفر در آستانه حذف از يارانه بگيران باشند.
كميسيون تلفيق براي 3 هزار ميليارد تومان نيز كسب تكليف كرد كه بر اين اساس، اين مبلغ به اعتبار مربوط به برنامه‌هاي اشتغال جوانان و فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها اضافه شد، بنابراين اعتبار اين جزء از يك‌هزار ميليارد تومان به 4 هزار ميليارد تومان افزايش يافت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
0
0
بسمه تعالی
با سلام ضمن تشکر از این مصوبه مجلس محترم . بنده حقیر پیشنهاد میدهم در صورت حذف این 6 میلیون نفر بقیه که درآمد ماهانه شان از 2/5 میلیون تومان کمتر است بین آنها تقسیم فرمایند . کمی یارانه را افزایش دهند .با تشکر فراوان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
بیشک دولت بخاطراهداف سیاسی وانتخا باتی حاظر به از دست دادن ده میلیون رای نمیشود برای همین توپ را زمین مجلس انداخته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
0
0
باورکنید یارانه بدبخت بیچاره هارو قطع میکنن چون باتدبیرن وباامید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار