کد خبر: 706968
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶
عوارض سنگین آزادراه قم ـ گرمسار اعتراض رانندگان را در پي داشته است
آزادراه قم گرمسار با سفر رئیس جمهور دولت تدبیر و امید به قم افتتاح شد، ولی عوارض تعیین شده برای این آزادراه اعتراض و نارضایتی بسیاری از رانندگان به ویژه رانندگان وسائل حمل و نقل سنگین را به همراه داشته است.
جوان آنلاين: جاده قم ـ گرمسار که نخستین بار در خرداد سال 90 از سوی احمدی‌نژاد، رئیس جمهور دولت دهم صورت گرفت هفته گذشته با حضور حسن روحانی به صورت آزادراه افتتاح شد.

این جاده بین استان‌های قم، تهران و سمنان واقع شده، به همین دلیل رانندگان فراوانی خواستار تردد از طریق این جاده هستند تا بدون اتلاف وقت مسیر میانبری برای رفتن به گرمسار را طی کنند.

این جاده 152 کیلومتری، کاهش 85 کیلومتری طول مسیر و 90 دقیقه‌ای زمان برای وسایل حمل و نقل سبک و 150 دقیقه کاهش زمان برای وسایل حمل و نقل سنگین را به همراه دارد، این کاهش زمان سفر زائران قم و مشهد سبب اشتیاق بیشتر رانندگان برای بازگشایی این جاده بود.

فروردین سال 92 با بسته شدن این جاده به دلیل قربانیانی که طعمه بی‌احتیاطی و مشکلات این جاده می‌شدند، کورسوی امید مردم به خاموشی گرایش پیدا کرد.

ظرفیت محدود تردد وسائل نقلیه به دلیل عرض کم جاده، کمبود علائم راهنمایی و رانندگی، روشنایی و خط کشی در تبدیل شدن این جاده به جاده مرگ تاثیر داشت، زیرا در اثر این عوامل افراد بسیاری گرفتار سوانح راهنمایی و رانندگی شدند و چندین تن جان باختند.

انتظارها ششم اسفند سال جاری با سفر رئیس جمهور به قم به پایان رسید و آزادراه قم ـ گرمسار بار دیگر افتتاح شد.

این پروژه از جمله پروژه‌های آزادراهی بوده که کاهش مصرف سوخت و ایمنی و امنیت را برای رانندگان و مسافران به ارمغان می‌آورد.

هنوز در حالی که از مدت زمان افتتاح این آزاد راه کمتر از یک هفته می‌گذرد عوارض تعیین شده برای تردد در این آزادراه شوکی در رانندگانی که این مسیر را برای سفر خود انتخاب کرده بودند، ایجاد کرد و تردیدی در دل آنها در انتخاب این مسیر انداخت.

میزان عوارض تعیین شده برای تردد سواری 10 هزار تومان، وانت و مینی‌بوس 15 هزار تومان،‌ کامیون 20 هزار تومان، اتوبوس و کامیون دو محور 30 هزار تومان، کامیون سه محور 40 هزار تومان و تریلی 50 هزار تومان است و این نرخ‌ها صدای انتقاد کسانی که برای نخستین بار پای در این آزادراه جدید الاحداث گذاشتند، بلند کرد.

بسیاری از رانندگان وسائل نقلیه سنگین از این امر ناراضی هستند زیرا هیچ تناسبی در زمینه میزان عوارض تعیین شده و صرفه‌جویی در مصرف سوخت آن مشاهده نمی‌کنند.

سهیل صادقی از رانندگان سواری شخصی که می‌گوید: میزان عوارضی که برای آزادراه قم گرمسار تعیین شده، بسیار بالا است و برخی رانندگان حاضر هستند مزایای تعیین شده برای این آزادراه را نادیده گرفته و از مسیر جایگزین استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: پرداخت میزان عوارض تعیین شده برای رانندگان مقرون به صرفه نیست و این میزان عوارض در کشور بی‌نظیر است.

مقداد رحیمیان، مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی، روز گذشته با انتشار مطلبی در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دولت را برای تامین هزینه‌های احداث آزادراه ناتوان دانست، زیرا هر قطعه آزاد راه 2 تا 3 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و کمک بخش خصوصی را در این بخش موثر عنوان کرد. وی این نکته را نیز یادآور شد که بهره‌برداری رایگان جذابیتی برای بخش غیردولتی ندارد.

وی به نحوه محاسبه عوارض آزادراه قم گرمسار اشاره کرد و افزود: برای تعیین نرخ عوارض آزادراه برای وسایل نقلیه سواری ضریب یک، وانت 1.5، مینی‌بوس دو، اتوبوس و کامیون دو محور ضریب سه، کامیون سه محور ضریب چهار و کامیون‌های بیش از سه محور با ضریب پنج در نظر گرفته شده است.

به گفته مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی مبلغ عوارض تعیین شده در سال اول بهره‌برداری برای سواری 68 تومان در هر کیلومتر، برای وانت 102 تومان در هر کیلومتر، مینی‌بوس 136 تومان در هر کیلومتر، اتوبوس و کامیون دو محور 204 تومان در هر کیلومتر، کامیون سه محور 272 تومان در هر کیلومتر و برای کامیون‌های بیش از سه محور 340 تومان در هر کیلومتر است.

وی با بیان اینکه عوارض کل آزادراه با ضرب طول آزادراه (152 کیلومتر) در مبلغ هر وسیله نقلیه در یک کیلومتر محاسبه می‌شود گفت: این مبلغ برای سواری 10 هزار و 200 تومان و نرخ نهایی 10 هزار تومان، وانت 15 هزار و 300 تومان و نرخ نهایی 15 هزار تومان، مینی‌بوس 20 هزار و 400 تومان و نرخ نهایی 21 هزار تومان، اتوبوس و کامیون دو محور 30 هزار و 600 تومان و نرخ نهایی 31 هزار تومان، کامیون سه محور 40 هزار و 800 تومان و نرخ نهایی 41 هزار تومان و کامیون‌های بیش از سه محور 51 هزار تومان است، البته در هر سال 12 درصد به این نرخ افزوده می‌شود.

ابوالفضل جمالی، مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان قم با بیان اینکه آزاد راه قم گرمسار را بخش خصوصی احداث کرده است، مسئولیت عوارض و منافع آن را متعلق به بخش خصوصی دانست.

وی معتقد است که بخش خصوصی در مدت زمانی که این اتوبان را در اختیار دارد باید بتواند هزینه‌هایی که برای احداث این آزاد راه مصرف کرده به دست آورد و وزارت راه یا سازمانی در این زمینه هیچ گونه دخالتی ندارند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان قم خاطرنشان کرد: نرخ‌ها از سوی معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تایید شده، با توجه به قرارداد مشارکت بخش خصوصی با وزارت راه و شهرسازی، بهره‌برداری به سازنده آزادراه داده شده که از تاسیسات جانبی راه و مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و عوارضی جبران هزینه‌هایش صورت گیرد.

با وجود آنکه جاده قم گرمسار از معطلی در ترافیک تهران جلوگیری می‌کند و در کاهش مسافت و سوخت تاثیرگذار است، ولی تعرفه‌های تعیین شده برای عوارض این جاده عاملی است که سبب می‌شود استقبال‌ها برای تردد از این مسیر کمرنگ شود.

بسیاری از رانندگان خودروهای سنگین با توجه به تحمیل عوارض سنگین حاضر به پرداخت چنین عوارضی نیستند و خواستار تجدید نظر در میزان عوارض این آزاد راه هستند تا با تردد تعداد بیشتری خودرو هزینه‌ای که صرف احداث این پروژه شده، تامین شود.

انتظار رانندگان برای بازگشایی آزادراه قم گرمسار بار دیگر ناکام ماند و این بار میزان عوارض تعیین شده سدی در برابر رانندگانی است که مشتاق استفاده از این آزادراه بودند، ولی بار دیگر مجبور هستند، جاده قدیم قم - تهران را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب کنند و این امر سبب افزایش بار ترافیکی و به ویژه تردد خودروهای سنگین در این جاده می‌شود، در حالی که این جاده ظرفیت چندانی ندارد.

در نظر بود با احداث آزادراه قم گرمسار باری از روی دوش جاده‌های جایگزین این محور برداشته شود، اگر بنا باشد که وسائل نقلیه سنگین از مسیرهای قبلی خود عبور کنند، احداث این جاده چندان موثر نبوده است.

تا دیر نشده باید برای میزان عوارض تعیین شده فکر کرده و تجدید نظر اساسی شود، زیرا در صورتی که تعویق در این  امر صورت گیرد، تمام نخ‌های ریسیده شده، برای احداث این آزادراه پنبه می‌شود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار