کد خبر: 706923
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
بهمن در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»:
پژوهشگر مسائل اواسیا در موسسه مطالعات ايران و اوراسيا معتقد است كه مرگ آقاي نمتسف در داخل مسائل اوراسيايي روسيه باقي نمانده و مي تواند داراي ابعاد و پيامدهاي بين المللي و منطقه اي هم باشد چرا كه مي تواند تا حدي دولت روسيه را تحت فشار قرار دهد تا در خصوص سياست هايش درباره بحران اوكراين تجديد نظر كند.
زينب صناعي

جوان‌آنلاين: شعيب بهمن در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» در خصوص ترور نمتسف و تاثير آن در روابط روسيه و اوكراين اظهارداشت: آقاي نمتسف يكي از رهبران برجسته و يكي از مخالفان دولت آقاي پوتين بود كه به هر حال ترور شد؛ اگر چه بحث اصلي كه درباره اين ترور مطرح مي شود بحث مسائل اوكراين است و به هر حال بسياري از رسانه ها تمايل دارند كه اين مسئله را به وضعيت اوكراين نسبت دهند اما واقعيت اين است كه در طول سال هاي گذشته يكي از مهمترين و سرشناس ترين مخالفان دولت پوتين آقاي نمتسف بوده است.

وي تصريح كرد: نمتسف در چند حوزه هم با دولت آقاي پوتين در تضاد بوده و مخالفت مي كرده است كه اولين حوزه بحث دموكراسي و حقوق بشر در داخل روسيه بود؛ چرا كه نمتسف اعتقاد داشت كه ساختار سياسي روسيه قدرت در دستان يك نفر يعني آقاي پوتين تجميع شده و چرخش نخبگان صورت نمي گيرد و دموكراسي واقعي در روسيه جريان ندارد و به همين دليل هم نمتسف يكي از مخالفان واقعي دولت آقاي پوتين بود.

اين پژوهشگر مسائل اوراسیا ادامه داد: در بحث فساد اقتصادي و اداري در داخل روسيه هم نمتسف مخالف بود و بر اين باور بود كه به هر حال دولت روسيه هيچ عمل جهت مقابله با فساد اقتصادي در داخل كشور انجام نمي دهد و حتي گاهي اوقات دولت آقاي پوتين را متهم مي كرد كه در فساد اقتصادي دست دارد و از فاسدان اقتصادي حمايت مي كند. بنابراين مباحث اقتصادي هم نكته بسيار مهمي در عمر مبارزاتي آقاي نمتسف بود. 

بهمن با اشاره به اينكه آنچه اين روزها در خصوص اين ترور خيلي مطرح مي شود، بحث اوكراين است، گفت: نمتسف از زمان شروع بحران اوكراين به مخالفت با سياست هاي آقاي پوتين پرداخت و همين اواخر هم قبل از ترورش در آخرين مصاحبه اي كه انجام داده بود اين بحث را مطرح كرده بود كه به اسناد و مداركي دست پيدا كرده است كه به هر حال نيروهاي روس وارد خاك اوكراين شده اند و در آنجا دارند به تجزيه طلبان كمك مي كنند.

وي عنوان كرد:  بحثي كه آقاي نمتسف مطرح كرده بود كه اين اسناد و شواهد را منتشر خواهد كرد، يكي از مسائلي شده است كه قتل او را به اين مسئله نسبت مي دهند اما واقعيت اين بوده است كه به هر حال آقاي نمتسف در طول سال هاي گذشته با توجه به مواضعي كه داشت، سعي كرده بود كه از خودش يك چهره غرب گرا، ليبرال و دموكراتيك خواه ترسيم كند به همين دليل هم ترور او با واكنش رهبران كشورهاي غربي مواجه شد.

اين پژوهشگر مسائل اوراسیا اعلام كرد: در حال حاضر كميته اي از سوي آقاي پوتين و دولت روسيه براي بررسي اين ترور تشكيل شده است و اين ترور هم اكنون چند مسئله و گمانه را مطرح كرده است، يكي آنكه گفته اند شايد به دليل مسائل شخصي كه در زندگي او بوده و فعاليت هاي اقتصادي كه آقاي نمتسف داشته است، شركا و رقباي اقتصادي او دست به اين ترور زده اند.

بهمن افزود: از سوي ديگر برخي معتقدند با توجه به اينكه دين آقاي نمتسف يهود بوده و از سوي افراط گرايان مسلمان كشته شده است اما به نظر مي رسد كه اين گمانه اگرچه در زندگي شخصي آقاي نمتسف وجود داشته اما دلايل مهمتري وجود دارد ضمن آنكه در چند روز گذشته طرفين تلاش كرده اند كه ادله خاص خود را براي سناريويي كه مطرح كرده اند بيان كنند.

وي بيان داشت: عده اي كه از هوادان نمتسف و مخالف دولت آقاي پوتين هستند معتقدند كه ترور توسط دولت و به دستور پوتين صورت گرفته است و معتقدند كه دولت براي اين كار انگيزه داشته چرا كه اختلافات بين نمتسف و دولت آقاي پوتين شدت گرفته بوده است كه حتي راهپيمايي اعتراض آميز را هم برگزار كردند. بنابراين سرنوشت مخالفت و اعتراض با سياست هاي كرملين مي تواند ترور و پايان زندگي يك فرد باشد. ولي به نظر مي رسد كه چنين مسئله اي خيلي جدي نباشد چرا كه در شرايط فعلي دولت روسيه نيازي نمي ديد كه آقاي نمتسف را به اين شكل از سر راه بردارد.

اين پژوهشگر مسائل اواسیا در موسسه مطالعات ايران و اوراسيا اذعان كرد: در نظرسنجي كه در روسيه درباره محبوبيت رهبران سياسي انجام گرفته است، محبوبيت آقاي پوتين حدود 86 درصد و محبوبيت آقاي نمتسف حدود سه درصد بود. بر همين اساس آقاي نمتسف خيلي نمي توانست خطر جدي براي سياست هاي كرملين در حوزه مسائل اوكراين باشد.

بهمن با اشاره به دومين سناريوي مطرح شده درباره ترور نمتسف اظهار كرد: آنقدر اعتراض توسط سرويس هاي اطلاعاتي غرب در روسيه صورت گرفته است، چهره هاي هوادار دولت روسيه اين گمانه را مطرح مي كنند كه اين ترور با هدف مخدوش كردن چهره پوتين و همچنين تحريك افكار عمومي روسيه عليه دولت صورت گرفته و برخي هم معتقدند اين ترور اقدامي براي بي ثبات كردن اوضاع داخلي روسيه است به نحوي كه غربي ها سعي خواهند كرد در روزهاي آينده از اين تظاهرات ها و هيجان عمومي كه در داخل روسيه به وجود آمده است استفاده كنند تا بتوانند آقاي پوتين را تحت فشار قرار دهند.

وي اضافه كرد: علاوه بر سناريوهاي مطرح شده يك سناريوي ديگر هم اينگونه مطرح مي شود كه احتمال دارد راست هاي افراطي در داخل روسيه دست به چنين عملي زده باشند چرا كه اين ها گرايش هاي ناسيوناليستي خيلي شديد و تندي دارند و در هفته ها و ماه هاي گذشته از آقاي نمتسف به عنوان ستون پنجم دولت اوكراين در داخل روسيه ياد مي كردند و او را با الفاظي نظير خائن به ملت يا خائن به ملت روس نام مي بردند.

وي اذعان كرد: اما مرگ آقاي نمتسف باعث شد كه راهپيمايي كه قرار بود در خصوص اعتراض و مخالفت با دولت درباره اوكراين برگزار شود به راهپيمايي براي بزرگداشت نمتسف مبدل شد. زيرا راهپيمايي قرار بود كه اصلا در مسكو باشد اما با مرگ نمتسف اين راهپيمايي به ساير شهرهاي روسيه و حتي ساير شهرهاي كشورهاي استقلال يافته از روسيه هم كشيده شد.

بهمن عنوان كرد: اين مسئله نشان مي دهد كه به هر حال صرفا مرگ آقاي نمتسف در داخل مسائل اوراسيايي روسيه باقي نمانده و مي تواند داراي ابعاد و پيامدهاي بين المللي و منطقه اي هم باشد چرا كه مي تواند تا حدي دولت روسيه را تحت فشار قرار دهد تا در خصوص سياست هايش درباره بحران اوكراين تجديد نظر كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار