کد خبر: 706847
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۴
عباس حاجي‌نجاري
روز جمعه گذشته خانم وندي شرمن،‌ معاون وزير خارجه امريكا در جريان يك سخنراني به مناسبت هفتادمين سالگرد پايان جنگ جهاني دوم، در بنياد كارنگي در پاسخ به اين پرسش كه پس از توافق،‌ شاهد چه نوع رويكرد و سياستي از جانب ايران كه نقش بي‌ثبات‌كننده(؟!) آن در منطقه ادامه دارد، خواهيم بود، گفت: «بگذاريد بسيار روشن و صريح بگويم، هيچ‌گونه معامله بزرگي با ايران در راه نيست. مذاكره درباره برنامه اتمي آنهاست و ما به خوبي از آنچه در منطقه مي‌گذرد، آگاه هستيم. همه تحريم‌هاي ما در ارتباط با تروريسم يا در مورد نقض حقوق بشر و همه نگراني‌هاي ما در مورد بي‌ثباتي منطقه به جاي خود باقي هستند.»
سخنان اين خانم معاون كه اتفاقاً مسئوليت تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي امريكا در گروه 1+5 را بر عهده دارد، در شرايطي صورت مي‌گيرد كه در اين سوي ماجرا برخي از رسانه‌هاي مدعي حمايت از دولت با علامت‌گذاري‌هاي مكرر روي تقويم‌ها براي رسيدن به توافق هسته‌اي و به زعم خود پايان تحريم‌ها، براي روزهاي پس از توافق نقشه مي‌كشند و به تبع آن به التهابات بازار و فضاي سياسي و اقتصادي كشور دامن مي‌زنند. بازنويسي اين سخنان كه وب‌سايت صداي امريكا آن را روز گذشته در صفحه اول خود درج كرده است، نه به منظور تضعيف تلاش‌هاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران كه با هدف شناخت بيشتر ماهيت امريكايي‌ها در روند اين مذاكرات و ديگر تعاملات منطقه‌اي است كه نشان‌دهنده اين است كه براي آنها حصول به توافق احتمالي در مذاكرات هسته‌اي تنها نقطه آغاز براي گشودن پرونده‌ها و ورود به عرصه‌هاي ديگري است كه به زعم خود براي حفظ و تشديد تحريم‌ها برنامه‌ريزي كرده‌اند. موضوعاتي كه خانم شرمن تحت عنوان تروريسم يا «نگراني‌هاي امريكا در مورد بي‌ثباتي منطقه» بر آن تأكيد مي‌كند، در واقع  همان روند ناكامي‌هاي امريكا در منطقه است كه متأثر از قدرت و نفوذ ايران به كابوسي وحشتناك براي امريكا تبديل شده و به تعبير هفته گذشته روزنامه واشنگتن‌پست همه استراتژي‌هاي امريكا را به تحليل برده‌اند. اين روزنامه امريكايي با اشاره به تحولات عراق مي‌نويسد: «نيروهاي مردمي همسو با ايران، قدرت امريكا را در عراق به تحليل برده‌اند و شايد روزي برسد كه همان‌ها ما را از عراق بيرون كنند. نقطه ثقل مبارزه با داعش در عراق نيروهاي مردمي هستند كه مانند بازوي قوي ايران عمل مي‌كنند. اين برتري مشهود، همه استراتژي‌ امريكا را در عراق به تحليل مي‌برد.» بر اين اساس پايان مذاكرات هسته‌اي بر فرض دستيابي ايران به همه اهداف مورد نظر به معني پايان تحريم‌ها نخواهد بود، آنگاه ايران بايد براي اين سه‌گانه مورد اشاره خانم شرمن و برخي ديگر از موضوعات نظير توان موشكي و احياناً به دليل سياست‌هايش در برابر رژيم صهيونيستي، پاسخگو و تداوم روند تحريم‌ها را نظاره‌گر باشد.
مقام معظم رهبري در ديدار روز 29 بهمن ماه خود با مردم تبريز اين استراتژي نظام سلطه در مورد چرايي تحريم‌ها را به روشني تبيين نمودند و با اشاره به تلاش آنان براي جلوگيري از تبديل شدن ايران به يك قدرت تأثيرگذار در منطقه و جهان يادآور شدند: غربي‌ها و عمدتاً امريكايي‌ها با برنامه‌ريزي و با استفاده از شيوه‌هاي مختلف اقدام به كارشكني در طرح‌ها و فعاليت‌هاي بزرگ اقتصادي ايران با كشور‌هاي منطقه و دور زدن ايران در خطوط انتقال نفت و گاز، خطوط زميني و هوايي و خطوط شبكه‌هاي ارتباطي كردند و عملاً سال‌ها پيش از قضاياي هسته‌اي، تحريم بي‌سرو صدايي را آغاز كردند كه اين مقابله اقتصادي تا به امروز ادامه داشته است... بنابراين در تحليل شرايط و مشكلات اقتصادي كشور، نبايد برنامه‌ريزي دشمن را كه امريكا و چند كشور اروپايي دنباله‌رو آن هستند، ناديده گرفت. هدف اصلي آنها تحقير ملت ايران و متوقف كردن حركت عظيم ملت و نظام اسلامي به سوي تمدن نوين اسلامي است، من معتقدم حتي اگر در مسئله هسته‌اي نيز همان خواسته‌هايي را كه آنها ديكته مي‌كنند قبول كنيم، باز هم تحريم‌ها برداشته نخواهد شد، زيرا آنها با اصل انقلاب مخالفند. بايد در مقابل هياهو و اقدامات دشمنان در موضوع تحريم‌ها ايستادگي كنيم و هدف آنها را ناكام بگذاريم.
به‌نظر مي‌آيد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران نيز بايد از هم اكنون تكليف تحريم‌ها و به طور كلي فرآيند پس از هسته‌اي را نيز روشن كند، البته اين به معني چانه‌زني روي محور‌هاي مورد اشاره خانم شرمن نيست چرا كه بحث روي موضوعاتي نظير حمايت ايران از نيروهاي مقاومت در منطقه و... موضوعيت ندارد بلكه هرگونه توافقي بايد لغو كامل تحريم‌ها را شامل شود و در غير اين صورت، سناريوي مذاكرات بايد پس از پايان موضوع هسته‌اي، براي موضوعات ديگر نيز تكرار و ايران تا سال‌ها درگير دور باطلي شود كه دشمنان متأثر از يك برآورد غلط در محيط داخلي ايران براي آن برنامه‌ريزي كرده‌اند.
اما اين ماجرا نسخه ديگري نيز دارد كه اجراي آن مقوم ميز مذاكرات و نااميدكننده دشمنان در پيگيري سناريوي تحريم‌هاست و آن هم نسخه شفابخش توسل به اقتصاد مقاومتي است؛ چيزي كه طي يك سال گذشته به رغم ابلاغ سياست‌ها، تنها در مرحله حرف باقي مانده و به تعبير حكيمانه مقام معظم رهبري در ديدار اعضاي ستاد بزرگداشت روز ملي مهندس با تكرار زباني آن هيچ اتفاقي نمي‌افتد بلكه بايد اين مسئله در مجلس و دولت به طور جدي بررسي شود كه براي اقتصاد مقاومتي به مفهوم حقيقي چه كارهايي انجام گرفته و چه كارهايي بايد انجام گيرد. در اين زمينه نيز مقام معظم رهبري در ديدار مردم تبريز فرمودند: ما مي‌توانيم در مقابل هياهو و اقدامات دشمنان در موضوع تحريم‌ها ايستادگي كنيم و هدف‌هاي آنها را ناكام بگذاريم. اگر اقدامات لازم و تلاش‌هاي جدي‌تر را در عرصه اقتصادي انجام ندهيم، نتيجه همان مي‌شود كه اكنون دشمن براي موضوع هسته‌اي ما شرط و شروط مي‌گذارد و بعد هم مي‌گويد، اگر قبول نكنيد تحريم مي‌كنم! حتي اگر در مسئله هسته‌اي نيز همان خواسته‌هايي را كه آنها ديكته مي‌كنند، قبول كنيم، باز هم تحريم‌ها برداشته نخواهد شد، زيرا آنها با اصل انقلاب مخالفند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار