کد خبر: 706800
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
سعید پیردوست:
بعد از ورود کیمیایی به سینما نیز تا مدتها پیردوست یکی از بازیگران ثابت آثار کیمیایی بود و در فیلمهای مختلف این کارگردان از “گوزنها” گرفته تا “ردپای گرگ” و “گروهبان” حضور داشت.

سینماژورنال: سعید پیردوست یکی از قدیمی ترین دوستان مسعود کیمیایی است. دوستی این دو نفر به دوران دبیرستان و تحصیل در مدرسه بدر بازمی گردد.

بعد از ورود کیمیایی به سینما نیز تا مدتها پیردوست یکی از بازیگران ثابت آثار کیمیایی بود و در فیلمهای مختلف این کارگردان از "گوزنها” گرفته تا "ردپای گرگ” و "گروهبان” حضور داشت.

آخرین همکاری این دو نفر به اوایل دهه هشتاد و ایفای نقش پیردوست در "سربازهای جمعه” بازمی گردد. بعد از این فیلم میان کیمیایی و رفیق قدیمی اش افتراقی رخ داد که البته برای پیردوست آنقدرها هم بد نبود چون باعث شد در شماری از ضعیف ترین کارهای این کارگردان حضور نیابد.

مشکلی میان ما وجود ندارد…

پیردوست که در سالهای اخیر بیشتر در آثار تلویزیونی حضور می یابد درباره دلایل قطع همکاری یک دهه ای با کیمیایی به سینماژورنال گفت: وا.. مشکل خاصی میان ما وجود ندارد. سوای رفاقت با کیمیایی از منظر حرفه ای ایشان کارگردان است و من بازیگر و طبیعی است که او باید تشخیص دهد نقشی به درد من می خورد تا آن را به من پیشنهاد دهد.

وی با بیان اینکه همچنان رفاقتش را دورادور با کیمیایی حفظ کرده خاطرنشان ساخت: من و مسعود از دوران مدرسه رفیق بودیم و همچنان حشرونشر داریم. همین چند وقت قبل که بیمار شده بود با هم تماس داشتیم و مسعود نیز اظهار لطف کرد.

بلحاظ تکنیکی استانداردهای مسعود حفظ شده اما بلحاظ فیلمنامه، نه

سعید پیردوست درباره اینکه به عنوان همکار قدیمی کیمیایی کیفیت آثار اخیر او را چطور می بیند به سینماژورنال گفت: بلحاظ تکنیکی همچنان مسعود استانداردهای خودش را حفظ کرده اما بلحاظ فیلمنامه فکر میکنم دیگر مثل قبل سرزنده و باانرژی نیست.

این بازیگر با اشاره به آخرین فیلم مسعود کیمیایی ادامه داد: همین فیلم "متروپل” بلحاظ سینمایی پر است از قابهای درست و اصولی یا موسیقی فیلم و انطباق آن با تصویر واقعا کم نظیر است اما فیلمنامه پر شده از ایراد و مهمترین آنها ناملموس بودن آدمهای داستان.

فیلمی برای آدمهای قدیم باید توسط بازیگرانی متعلق به دوران قدیم اجرا شود

پیردوست افزود: کیمیایی گفته این فیلم را برای آدمهای قدیمی ساخته و کسانی که با سینماهای لاله زار خاطره دارند از دیدن آن لذت می برند. طبیعی است که من هم به عنوان یک سینماباز قدیمی عاشق فضای داخلی سینمایی هستم که در فیلم ارائه شده اما مشکل اینجاست که فیلمی درباره آدمهای دوران قدیم باید توسط بازیگرانی اجرا شود که متعلق به همان دوران باشند. مثلا واقعا محمدرضا فروتن نمی تواند نوستالژی آن خاطرات سینمایی را برای ما زنده کند یا حتی پولاد کیمیایی.

سعید پیردوست تاکید کرد: هم فروتن و هم پولاد بازیگران خوبی هستند اما جایشان در این فیلمنامه نیست. آنها باید در فیلمنامه ای ایفای نقش کنند که متعلق به نسل خودشان باشد نه دو نسل قبلتر از خودشان.

در سن و سال مسعود شنیدن نظرات مخالف واقعا مشکل است

وقتی از پیردوست پرسیدیم که آیا چنین نظراتی را با خود کیمیایی هم در میان می گذارد یا نه وی با صراحت به سینماژورنال بیان داشت: من آدم صریح و البته منعطفی هستم. نظراتم را همیشه بی پرده به ایشان گفته ام اما به هر حال طرف مقابل هم باید تحمل شنیدن نظرات را داشته باشد و آنها را بپذیرد. در سن و سال من و مسعود شنیدن نظر مخالف واقعا مشکل است.

سربازهای جمعه
سعید پیردوست در کنار بهزاد جوانبخش، محمدرضا فروتن و پولاد کیمیایی در نمایی از "سربازهای جمعه”

امان از مدیحه سرایان متملق

بازیگر آثار مطرح کیمیایی و از جمله "سرب” و "دندان مار” با اشاره به گروهی از مدیحه سرایان که دور کیمیایی را گرفته اند ادامه داد: متاسفانه گروهی سینه چاک هستند که ایشان هر چه بسازند زبان جز تحسین نمی گشایند.

وی ادامه داد: بخشی از اینها جوانان شیفته کیمیایی هستند که سعی میکنند با این مجیزگوییها خود را موردپسند کیمیایی قرار دهند و البته بر اینها نمی شود خرده گرفت. مشکل از پیشکسوتانی است که در همه این سالها کنار کیمیایی بوده اند اما به جای اینکه با دیدی واقع گرایانه به او مشاوره دهند هر کاری او می کند فقط به‌به و چه‌چه و تملق می کنند و نتیجه اش هم می شود مشکلات آثار اخیر مسعود.

کیمیایی هنوز توانایی کارگردانی اش را از دست نداد

سعید پیردوست به سینماژورنال گفت: کارنامه سینمایی کیمیایی از این مدیحه سرایان به شدت لطمه خورده اما خوشحالم که او همچنان در کارگردانی کاربلدی اش را از دست نداده و توانسته حتی سطحی ترین داستان را نیز بلحاظ تصویری چشم‌نواز کند.

کافیست کیمیایی در انتخاب فیلمنامه هایش دقت بیشتری به خرج دهد

وی تاکید کرد: امیدوارم این توانایی زمینه ای شود برای ساخت یک محصول سینمایی درجه یک. کافیست کیمیایی در انتخاب فیلمنامه اش دقتی بیشتر به خرج دهد تا آن گاه توانایی کارگردانی وی بیش از پیش نمایان شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار