کد خبر: 706783
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
هشتمين دوره مسابقات سراسري درالقرآن امام علي(ع) كه با ثبت نام 2400 نفر از قاريان و حافظان سراسر كشور همراه بود، در دو بخش برادران و خواهران به مدت ده روز در بهمن ماه گذشته در تهران برگزار شد.
اين مسابقات عظيم كه با پيام‌هاي مراجع عاليقدر حضرات آيات عظام مكارم شيرازي و جعفر سبحاني آغاز گرديد، با حضور حجت الاسلام و المسلمين دادستان كل كشور در اختتاميه بخش خواهران و حضرت آيت الله رسولي محلاتي در اختتاميه بخش برادران همراه بود و نفرات برتر جوايز خود را از استان ايشان دريافت كردند.با توجه به اهميت برگزاري اين مسابقات كه توسط يك نهاد غير دولتي و يك دارالقرآن فعال در سطح كشور برگزار شده مروري اجمالي بر اين مسابقات خواهيم داشت.
 
آيت‌الله رسولي محلاتي
تلاوت قرآن بهترين داروي قلب است

حضرت آيت‌الله رسولي محلاتي با اشاره به بيماري‌هاي قلب از منظر قرآن، تلاوت آيات الهي را بهترين دارو براي اين بيماري‌ها دانست. آيت‌الله سيدهاشم رسولي‌محلاتي، عضو ارشد دفتر حضرت امام راحل و مقام معظم رهبري در مراسم اختتاميه هشتمين دوره مسابقات سراسري دارالقرآن امام علي(ع) با تأکيد بر اينکه آن طوري که بايد و شايد در محضر قرآن نيستيم و بايد عذر تقصير به درگاه ذات احديت ببريم، ادامه داد: بايد از خداوند درخواست کنيم تا به ما توفيق دهد تا به هر نحو که مي‌توانيم به قرآن کريم خدمت کنيم.
رسولي‌محلاتي با اشاره به اينکه سوره‌اي کوچک در قرآن است که لفظ فاء در آن نيست که آن سوره حمد است، بيان کرد: حديثي درباره اين سوره است که قرآن، براي همه دردها شفا است به ويژه اين سوره شريفه فاتحه.
وي ادامه داد: در قرآن کريم واژه قلب با مشتقاتش زياد است و مرحوم علامه طباطبايي تحقيقي ذيل آيه  225 بقره «لَا يُؤَاخِذُکُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِکُمْ وَلكن يُؤَاخِذُکُمْ بِمَا کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ؛ خداوند شما را به خاطر سوگندهايي که بدون توجه ياد مي‌کنيد، مواخذه نخواهد کرد، اما به آنچه دل‌هاي شما کسب کرده، مواخذه مي‌کند» درباره واژه «قلب» در قرآن آورده‌اند که قلب به روح و نفس انسان نيز اطلاق مي‌شود.عضو ارشد دفتر حضرت امام راحل و مقام معظم رهبري بيان کرد: در قرآن درباره قلب، آيات زيادي است که با تعابير متعددي چون موت قلب، سخت شدن قلب‌ها، افسرده شدن دل‌ها، ناتواني و ضعيف شدن قلب، کور شدن دل‌ها، ضيق و تنگي پيدا کردن دل‌ها، چرکين شدن قلب‌ها، به اعوجاج و انحراف رفتن آنها، زنگار بستن قلب‌ها، دچار غفلت و گناه شدن دل‌ها و گاهي هم دچار شک و ترديد شدن دل‌ها و ساير تعابير بکار رفته است.
وي عنوان کرد: براساس روايات براي همه اين عناويني که براي قلب و دل در قرآن بيان شده، شفا و درماني تصريح  شده است چنانکه در کتاب بحارالانوار از رسول اکرم(ص) آمده است «دلها گاهي مثل فلزات زنگ مي‌گيرد و اگر مي‌خواهيد دلها را جلادهيد، آن را با تلاوت قرآن و زياد استغفار کردن جلا دهيد» بنابر اين تلاوت قرآن، شفاي تمام بيماري‌هاي دل و گرفتاري‌هاي دل است.رسولي‌محلاتي ادامه داد: به مانند روايت فوق نيز در کنزالعمال از اهل سنت و در شرح نهج البلاغه ابن‌ابي‌الحديد آمده است که «همانطور که به آهن، آب و باران برسد، زنگار مي‌گيرد، دل‌ها نيز همانطور هستند، عرض کردند: يا رسول الله جلاي دل چيست؟ فرمودند: تلاوت قرآن و زياد ياد مرگ کردن».
وي با تأکيد بر اينکه بسيار ياد مرگ کردن در آمادگي براي لقاء الله مؤثر است، تصريح کرد: اين‌ها نمونه‌هاي احاديثي هستند که در تمام آنها تأکيد بر تلاوت قرآن شده است. همانطور که در خطبه 198 نهج‌البلاغه بر اين امر تصريح شده است که دواي تمامي بيماري‌ها اشتغال به ذکر خداوند است که اين برگرفته از «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» است که اين خود تلاوت قرآن است.
عضو ارشد دفتر حضرت امام راحل و مقام معظم رهبري بيان کرد: محتواي قرآن، تلاوت، احکام، مفاهيم و همه آموز‌ه‌هايش بايد در جامعه پياده شود اما تلاوت قرآن خودش خاصيت مخصوصي دارد.وي با اشاره به خاطراتي از امام خميني(ره) افزود: فيلمي از آخرين ساعات رحلت امام خميني(ره) بارها پخش شده است که نشان مي‌دهد با اين وجود که به دو دست ايشان چند سرم وصل است اما ايشان باز هم مشغول تلاوت قرآن هستند.رسولي‌محلاتي با تأکيد بر اينکه يکي از خصوصيات زندگي امام (ره) نظم عجيب و برنامه‌ريزي منظم در زندگي بوده است، ادامه داد: تلاوت قرآن نيز يکي از برنامه‌هاي ايشان بوده است.وي با تأکيد بر اينکه ما بايد از زندگي اين بزرگان و علما درس بگيريم، گفت: قرائت و تلاوت قرآن از اهميت بسياري برخوردار است ولو اينکه معنايش را بفهميم و به آن عمل کنيم و در جامعه آن را و پياده کنيم زيرا تلاوت قرآن خصوصيتي دارد و شفاي تمامي دردها است.عضو ارشد دفتر حضرت امام راحل و مقام معظم رهبري با اشاره به زندگي شهيد مطهري ادامه داد: او نيز يک ساعات معيني از شب را ويژه تلاوت قرآن قرار مي‌داد به مانند بسياري از علماي بزرگ ديگر و هنگامي که شرح حال مرحوم ميرداماد را مي‌خواندم نيز به اين امر پي بردم که يکي از کارهايي که هميشه به آن مقيد بوده‌اند اين بوده که در هر شبانه روز 15 جزء از قرآن را بخوانند.
رسولي‌محلاتي در پايان تأکيد کرد: تلاوت قرآن بسيار مؤثر است و ان‌شاء الله همه ما موفق به تلاوت اين کتاب آسماني و عمل به قرآن شويم.
تجليل از چهار فعال قرآني کشور
در مراسم اختتاميه هشتمين دوره مسابقات دارالقرآن امام علي(ع) که با حضور حضرت آبت الله سيد هاشم رسولي محلاتي عضو ارشد دفتر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري ، مهدي قره شيخلو رئيس سازمان دارالقرآن الکريم و حجت الاسلام زائري رئيس مرکز فرهنگي شهداي انقلاب اسلامي (سرچشمه) برگزار شد ، از حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي فومني‌‌حائري، فعال قرآني و مؤسس مؤسسه مهد قرآن کريم که طي دهه 70 از پيشگامان آموزش حفظ قرآن کريم در کشور بوده است و شعب متعددي از مهد قرآن را در سراسر کشور ايجاد کرد و بسياري از حافظان و قاريان قرآن در پرتو مهد قرآن به مدارج بالايي رسيدند ، تجليل شد.
همچنين از حجت‌الاسلام رضا صابري‌خورزوقي، مديرمسئول روزنامه قرآني اعتدال، به سبب تلاش گسترده در انعکاس اخبار و رويدادهاي قرآني کشور به عنوان فعال قرآني از وي تجليل شد.
از دکتر محمدرضا ستوده‌نيا، پژوهشگر، داور بين‌المللي مسابقات قرآن و استاد دانشگاه و مولف کتاب‌هاي ارزشمند تحقيقي در فنون قرائت و تلاوت قرآن کريم ، بالاخص کتابهاي « مهارت‌هاي تلاوت به زبان انگليسي»، « هنر تلاوت قرآن کريم» و « بررسي تطبيقي ميان علم تجويد و آوا شناسي» و ديگر آثار علمي در زمينه تجويد و تلاوت قرآن نيزتجليل به عمل آمد .
اعلام اسامي منتخبان هشتمين مسابقات سراسري دارالقرآن
امام علي(ع) در بخش آقايان
هشتمين مسابقات سراسري دارالقرآن امام علي(ع) در بخش آقايان که اسامي برترين‌ها به شرح ذيل است؛
در مقطع زير 16 سال؛
در رشته حفظ پنج جزء هادي حسيني از قم (دريافت جايزه نقدي 750 هزار تومان)، مهران محمودي هاشمي از تهران(دريافت جايزه نقدي 500 هزار تومان) و محمدجواد منتظري از تهران (دريافت جايزه نقدي 400 هزار تومان) به ترتيب حائز رتبه اول تا سوم شدند.
در رشته حفظ 10 جزء اميرحسين عليزاده از استان تهران (دريافت جايزه نقدي يک ميليون و 500 هزار تومان)، مهدي آقاجاني از استان گيلان (دريافت جايزه نقدي يک ميليون و 200 هزار تومان) و اميرحسين زرگري از استان مازندران (دريافت جايزه نقدي يک ميليون تومان) مقام اول تا سوم را بدست آوردند.
در رشته حفظ 20 جزء مهدي نوروزي از استان مازندران (دريافت جايزه نقدي 2 ميليون تومان)، سجاد فياض‌بخش از خراسان شمالي (دريافت جايزه نقدي يک ميليون و 500 هزار تومان) و محمدامين اسلامي از استان البرز(دريافت جايزه نقدي يک ميليون و 250 هزار تومان) به ترتيب حائز رتبه‌هاي اول تا سوم شدند.
محمدحسين بهزادفر در رشته حفظ کل از استان تهران (دريافت جايزه نقدي 3 ميليون تومان)، اميرحسين شريفي‌زاده از استان تهران (دريافت جايزه نقدي دو ميليون و 500 هزار تومان) و عليرضا سيفي از استان البرز(دريافت جايزه نقدي 2 ميليون تومان) به عنوان نفرات اول تا سوم معرفي شدند.
در رشته قرائت ترتيل محمدمهدي بيگي از تهران (دريافت جايزه نقدي 1 ميليون تومان)، محمدحسين باغي از تهران (دريافت جايزه نقدي 750 هزار تومان) و ميثم بهادري از استان زنجان(دريافت جايزه نقدي 500 هزار تومان) حايزين مقام اول تا سوم شدند.
در رشته قرائت تحقيق اميرعلي يادگاري از تهران (دريافت جايزه نقدي يک ميليون و 500 هزار تومان)، علي فتوحي از تهران (دريافت جايزه نقدي 1 ميليون تومان) و ابوالفضل علي‌آبادي از سبزوار (دريافت جايزه نقدي 750 هزار تومان) به عنوان نفرات اول تا سوم معرفي شدند.
در مقطع بالاي 16 سال
در رشته حفظ پنج جزءعلي قنبري از استان البرز (دريافت جايزه نقدي 750 هزار تومان)، مهدي نجاري‌نژاد از استان خوزستان(دريافت جايزه نقدي 500 هزار تومان) و اسماعيل نظري از استان قزوين (دريافت جايزه نقدي 400 هزار تومان) به ترتيب حائز رتبه اول تا سوم شدند.
در رشته حفظ 10 جزء محمدلائيني از استان مازندران (دريافت جايزه نقدي يک ميليون و 500 هزار تومان)، عبدالله الله‌وردي از تهران(دريافت جايزه نقدي يک ميليون و 200 هزار تومان) و امين فياضي از استان خراسان(دريافت جايزه نقدي يک ميليون تومان) مقام اول تا سوم را بدست آوردند.
در رشته حفظ 20 جزء عبدالله مياحي از استان خوزستان (دريافت جايزه نقدي 2 ميليون تومان)، حميد رحمتي از خراسان شمالي (دريافت جايزه نقدي يک ميليون و 500 هزار تومان) و محمدرضا احمدي از استان قم (دريافت جايزه نقدي يک ميليون و 250 هزار تومان) به ترتيب حائز رتبه‌هاي اول تا سوم شدند.
در رشته حفظ کل موسي معتمدي از استان اصفهان (دريافت جايزه نقدي 3 ميليون تومان)، رمضان‌علي ايزانلو از خراسان شمالي (دريافت جايزه نقدي دو ميليون و 500 هزار تومان) و محمدمهدي رجبي از استان خراسان رضوي(دريافت جايزه نقدي 2 ميليون تومان) به عنوان نفرات اول تا سوم معرفي شدند.
در رشته قرائت ترتيل محمدجواد جاوري از تهران(دريافت جايزه نقدي 1 ميليون تومان)، ابوالفضل خليلي از تهران (دريافت جايزه نقدي 750 هزار تومان) وعلي‌اکبر کاظمي از استان يزد (دريافت جايزه نقدي 500 هزار تومان) حايزين مقام اول تا سوم شدند.
در رشته قرائت تحقيق سعيد پرويزي از تهران (دريافت جايزه نقدي يک ميليون و 500 هزار تومان)، مجيد زينعلي از استان اصفهان (دريافت جايزه نقدي 1 ميليون تومان) به عنوان نفرات اول و دوم و رتبه سوم مشترکاً شامل مهدي ساعد از همدان و محمدحسن موحدي از تهران (دريافت جايزه نقدي 750 هزار تومان) شد
اعلام اسامي منتخبان هشتمين مسابقات دارالقرآن امام علي(ع)
در بخش بانوان
هشتمين مسابقات سراسري دارالقرآن امام علي(ع) در بخش بانوان منتخبان خود را شناخت که اسامي برترين‌ها به شرح ذيل است؛
در مقطع زير 16 سال؛ در رشته حفظ کل زهرا انصاري از تهران(دريافت جايزه نقدي 3 ميليون تومان)، حنانه خلفي از تهران(دريافت جايزه نقدي 2 ميليون و 500 هزار تومان) و فاطمه نيکويي از تهران(دريافت جايزه نقدي 2 ميليون تومان) به ترتيب حائز رتبه‌هاي اول تا سوم شدند.
در رشته حفظ 20 جزء فاطمه مؤمني از تهران(دريافت جايزه نقدي 2 ميليون تومان)، فاطمه ترکاشوند از استان البرز(دريافت جايزه نقدي 1 ميليون و 500 هزار تومان) و زهرا برومند از استان البرز (دريافت جايزه نقدي 1 ميليون و 250 هزار تومان) رتبه‌هاي اول تا سوم را بدست آورند.
همچنين در رشته حفظ 10 جزء محدثه شيدوش از تهران (دريافت جايزه نقدي 1 ميليون و 500 هزار تومان)، سارا فردوسي از تهران (دريافت جايزه نقدي 1 ميليون و 200 هزار تومان) و سارا دهقاني از تهران(دريافت جايزه نقدي 1 ميليون تومان) مقام اول تا سوم را از آن خود کردند.
در رشته حفظ 5 جزء شقايق معصومي از تهران(دريافت جايزه نقدي 750 هزار تومان) به عنوان رتبه اول، مريم غلامي از استان قزوين و فاطمه مهاجر از استان البرز(دريافت جايزه نقدي 500 هزار تومان) مشترکاً رتبه دوم و ريحانه ميرحيدري از تهران (دريافت جايزه نقدي 400 هزار تومان) به عنوان رتبه سوم شناخته شد.
در رشته ترتيل آتنا علينقي از تهران(دريافت جايزه نقدي 1 ميليون تومان) مقام اول، هليا محمدقاسمي (دريافت جايزه نقدي 750 هزار تومان) مقام دوم و فاطمه اسماعيلي از تهران (دريافت جايزه نقدي 500 هزار تومان) مقام سوم را بدست آورند.
همچنين در رشته تحقيق فاطمه‌سادات موسوي از مشهد مقدس و فاطمه احمدي از سبزوار(دريافت جايزه نقدي 1 ميليون و 500 هزار تومان) مشترکاً نفر اول، زينب آقايي از استان البرز(دريافت جايزه نقدي 1 ميليون تومان) به عنوان نفر دوم و فاطمه نايبي موحد از استان قم(دريافت جايزه نقدي 750 هزار تومان) به عنوان نفر سوم معرفي شدند.
در مقطع بالاي 16 سال؛
در رشته حفظ کل اعظم محمدي از استان فارس(دريافت جايزه نقدي 3 ميليون تومان)، مجيده رضاپور از کرمان(دريافت جايزه نقدي 2 ميليون و 500 هزار تومان) و سماء بابايي از تهران(دريافت جايزه نقدي 2 ميليون تومان) مقام‌هاي اول تا سوم را از آن خود کردند.
در رشته حفظ 20 جزء مريم جاسمي از خوزستان(دريافت جايزه نقدي 2 ميليون تومان)، رضوانه باقري از تهران(دريافت جايزه نقدي 1 ميليون و 500 هزار تومان) و فاطمه سعيدي‌مقدم از تهران (دريافت جايزه نقدي 1 ميليون و 250 هزار تومان) به ترتيب حائز رتبه اول تا سوم شناخته شدند.
در رشته حفظ 10 جزء فائزه‌سادات قرشي‌نسب از استان يزد (دريافت جايزه نقدي 1 ميليون و 500 هزار تومان)، مرضيه قاسمي از استان همدان (دريافت جايزه نقدي 1 ميليون و 200 هزار تومان) و سعدي عزيزي از تهران (دريافت جايزه نقدي 1 ميليون تومان) مقام اول تا سوم را بدست آورند.
در رشته حفظ 5 جزء هانيه نوروزي از تهران (دريافت جايزه نقدي 750 هزار تومان) به عنوان نفر اول، زهرا نيکوکار از تهران (دريافت جايزه نقدي 500 هزار تومان) به عنوان نفر دوم و مرضيه رضايي و معصومه حسيني (دريافت جايزه نقدي 400 هزار تومان) مشترکا به عنوان نفر سوم شناخته شدند.
در رشته قرائت ترتيل نيز پرنيان عصابخش از تهران (دريافت جايزه نقدي 1 ميليون تومان)، ثنا ممدوحي از خوزستان (دريافت جايزه نقدي 750 هزار تومان) و طاهره عبداللهي از استان قزوين (دريافت جايزه نقدي 500 هزار تومان) رتبه اول تا سوم را کسب کردند.
در رشته قرائت تحقيق نيز فاطمه رحم‌دار از استان قم (دريافت جايزه نقدي 1 ميليون و 500 هزار تومان)، زهرا سهرابي از کرمانشاه (دريافت جايزه نقدي 1 ميليون تومان) و مريم سمايي از استان البرز (دريافت جايزه نقدي 750 هزار تومان) به عنوان حائزين رتبه‌هاي اول تا سوم معرفي شدند. همچنين در پايان اين مراسم نيز از بانوي قرآني از استان خراسان رضوي، نجبا زالي جهرمي، حافظ کل قرآن که در راستاي تعليم و تعلم قرآن گام‌هاي مؤثري برداشته‌اند، تجليل به عمل آمد.
دادستان کل کشور :
فضاي قرآني کشور مرهون هدايت‌هاي مقام معظم رهبري است
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي، دادستان کل کشور در اختتاميه هشتمين دوره مسابقات سراسري دارالقرآن امام علي(ع) در بخش بانوان  طي سخناني تاكيد كرد فضاي قرآني كشور مرهون هدايت‌هاي مقام معظم رهبري است .
وي ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاري اين مسابقه، گفت: اين روزها قرآن و وجود مقدس و قلب نازنيني که قرآن در آن نازل شده است و معلم اول بشريت، پيامبر(ص) به دليل اهانتي که به ساحت ايشان شده است، توجه عموم را به خود جلب کرده است.
رئيسي ادامه داد: پيامبر اکرم(ص) فرمودند: «أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَهُ نُورِي‌؛ نخستين‌ چيزي‌ را که‌ خدا آفريد، نور من‌ بوده‌ است‌» بنابر اين نور وجود او اولين چيزي است که خداوند خلق کرده است.
وي بيان کرد: وجود مقدس پيامبر «مُهَيْمن»است و هم خود بر سايه انبياي الهي، هيمنه دارد و  هم کتاب کامل او هيمنه علمي بر سايه کتب آسماني دارد و هم اوصياي او بر همه انبياي الهي و در طول تاريخ حيات انسان هيمنه دارند. وجود مقدس پيامبر اکرم(ص) که هم سيره‌اش و هم وجود مقدسش و هم سنتش از هرگونه لغزش در امان است و داراي ملکه عصمت است «وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى-إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى» و قرآن و کتاب مقدسي که بر پيامبر(ص) نازل شده از هرگونه اعوجاج در امان است  و هيچ کجي در کتاب کامل او راه ندارد.
دادستان کل کشور اظهار کرد: در ابتداي سوره مبارکه الرحمن مي‌خوانيم «عَلَّمَ الْقُرْآنَ * خَلَقَ الْإِنسَانَ * عَلَّمَهُ الْبَيَانَ» خداوند متعال به موجبات رحمانيت، ارسال رسل و انزال کتب فرموه است و جلوه رحمانيت او فرستادن کتب وفرستادن هاديان سبل است.
وي تصريح کرد: خداوند درباره آفرينش انسان فرموده است «... فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا...» انسان دو خلقت دارد يکي خلقت جسم انسان و ديگري خلقت جان انسان است و پس از خلقت جسم انسان، خلقت جان انسان آغاز شد آنجا که فرموده «ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ». بنابر اين انسان دو خلقتي است و داراي دو آفرينس است، يکي خلقت جسم او و ديگري خلقت جان و روح او.
رئيسي ادامه داد: سپس خداوند فرموده‌ است «...فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ...» که يا اين تبارک براي جز اخير است يعني همان خلقت جان انسان و يا براي ترکيب اين جسم و جان است يعني اين تبارک الله به هر دو مي‌خورد يعني اين خلقتي که هم در آن جسم و هم جان است و اين فتبارک الله دارد، اين انساني که «ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ».
وي با اشاره به اينکه در حال حاضر در کره زمين بيش از هفت ميليارد به نام انسان، نفس مي‌کشند، بيان کرد: سؤال بر اين است که کدامين اينها انسان هستند آيا همه اين‌ها که مخلوق خداوند هستند، مسجود ملائکه نيز هستند؟ و يا آن انسان مسجود ملائکه است که خليفةالله است؟ وسؤال ديگر اين است که کدامين از اينها خليفة‌‌الله است. خليفه کسى است که بعد از «مستخلف عنه» قرار مي‌گيرد که «انسان کامل» اين چنين‏ است يعني به کامل‏ترين وجهى، حکايت از حق و کمالات او مي‌کند.
رئيسي با اشاره به اينکه خلافت مطلقه براي وجود حضرت ولي‌عصر(عج) است و خلافت، مثل ولايت داراي مراتب است و يک مرتبه آن وجود حجت خدا بر زمين است، گفت: ولي هرکس از انسان‌ها به منزله نزديکي به «مستخلف عنه»، داراي مقام خلافت هستند. حال بايد ديد که کداميک از اين انسان‌ها بيشتر کار مستخلف عنه مي‌کنند و کدام يک جلوه رباني دارند.
دادستان کل کشور بيان کرد: هر کدام از انسان‌ها به ميزان ارتباط با وحي و قرآن کريم داراي مقام انسانيت هستند لذا فرموده است «عَلَّمَ الْقُرْآنَ * خَلَقَ الْإِنسَانَ» و مفهوم اين سخن اين است که انسانيت انسان در گرو ارتباط با وحي و آيات الهي رقم مي‌خورد.
وي با اشاره به اينکه در ادامه آيات سوره الرحمن مي‌خوانيم «عَلَّمَهُ الْبَيَانَ»، ادامه داد: بيان نيز در پرتو انسانيت انسان است وگرنه در عالم قيل‌وقال زياد است و چهار هزار کانال ماهواره‌اي در فضاي کشورهاي اطراف در حال دريافت است اما کدام يکي از آنها بيان است. به عبارت ديگر بيان در پرتوي تبيان نشايد بلکه بيان مربوط به مقام انساني انسان است که اين سخن را به بيان تبديل مي‌کند.
رئيسي با اشاره به تعريف انسان در فرهنگ قرآني تصريح کرد: تعريف انسان در قرآن، غير از تعريف منطق از انسان است. در تعريف انسان در منطق آمده است «حيوان ناطق»، اما تعريف انساني قرآن، حيوان ناطق نيست، چون نطق، فصل‌الفصول انسان نيست و فصل الفصول انسان، رباني شدن انسان است.
وي بيان کرد: بنابر اين تعريف قرآني از انسان مي‌شود «الانسان حي متأله» انسان موجودي است که داراي تأله است يعني رباني است و انسان رباني که در پرتو ارتباط با قرآن انسانيتش شکل مي‌گيرد، چنانکه در آيه قرآن آمده است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم... » که اي انسان حيات انساني‌‌ات در پرتو اجابت خدا و پيامبرش است يعني اگر انسان حيات طيبه مي‌خواهد نداي حيات‌بخش خداوند و پيامبر، حيات طيبه انسان است که آن در پرتو آيات نوراني قرآن است و امکان ندارد به انسان حيات طيبه جز در پرتو نورانيت قرآن برسد.
دادستان کل کشور با تأکيد بر اينکه خواندن قرآن نيازمند فهميدن آن است، اظهار کرد: مفسران حقيقي قرآن اهل‌ بيت(ع) هستند؛ چرا که تفسير قرآن «راسخون في‌العلم» مي‌خواهد. قرآن مفسر و مبين مي‌خواهد، علي بن ابي‌طالب(ع) مي‌خواهد تا به ما بگويد که کلام خدا چه معنا و مفهومي دارد و ما نيازمند اين هستيم که هم محور زندگي را به قرآن دهيم و هم اميرالمؤمنين علي(ع) را مدار در زندگيمان قرار دهيم .
وي با اشاره به حديثي از پيامبر اکرم(ص)، عنوان کرد: ايشان فرمودند «ﯾﺎ ﻋَﻠُّﯽ! ﻣَﺜَﻠُﮏَ ﻓِﯽ اﻟﻨﺎس ﮐَﻤﺜﻞ ﺳُﻮرة ِ ‏ﻗُﻞ ﻫُﻮَ اﻟﻠﻪُ اَﺣَﺪ. ﻓَﻤَﻦ ﻗَﺮأﻫﺎ ﻣﺮَّةً، ﻓﮑﺄﻧَّﻤﺎ ﻗَﺮَأ ﺛُﻠﺚَ اﻟﻘُﺮآن و َﻣَﻦ ﻗَﺮأﻫﺎ ﻣَﺮَّﺗﯿﻦ، ﻓﮑﺄﻧَّﻤﺎ ﻗَﺮَأ ﺛُﻠﺜﯽ اﻟﻘُﺮآن وَ ﻣَﻦ ﻗَﺮأﻫﺎ ﺛَﻼثَ ﻣَﺮّاتٍ ﻓَﮑَﺄﻧَّﻤﺎ ﻗَﺮأ اﻟﻘُﺮآن ﮐُﻠَّﻪ. و ﮐَﺬﻟِﮏ أﻧﺖَ ﯾﺎ ﻋﻠﯽ! ﻓَﻤَﻦ اَﺣَﺒﮏَ ﺑِﻘَﻠﺒﻪ، ﻓَﻘَﺪ اَدرَكَ ﺛُﻠﺚَ اﻻﯾﻤﺎن، وَ ﻣَﻦ اَﺣَﺒﮏَ ﺑِﻘَﻠﺒﻪ وَ ﻟِﺴﺎﻧِﻪ ﻓَﻘَﺪ اَدرَكَ ﺛُﻠﺜﯽ اﻻﯾﻤﺎن، وَ ﻣَﻦ اَﺣَﺒﮏَ ﺑِﻘَﻠﺒﻪ وَ ﻟِﺴﺎﻧِﻪ و ﯾَﺪه ﻓَﻘَﺪ اَدرَكَ اﻻﯾﻤﺎن ﮐُﻠَّﻪُ» بنابر اين کسي که هم جوارح و هم جوانحش جلوه علي بن ابي‌طالب(ع) باشد، مثل اين است که کل قرآن را قرائت کرده است.
رئيسي اظهار کرد: آنچه که نجات‌بخش بشريت امروز و گمشده بشريت امروز است قرآن کريم است و همانطور که مقام معظم رهبري(دامت برکاته) در پيامشان به جوانان اروپا و امريکا و آمريکاي شمالي نکاتي را مطرح کردند که «من با دولت‌مردان شما سخن نمي‌گويم چون آنها صداقت را عامدا زير پاگذاشته‌اند، اما روي سخن من روي شما جوانان که قلب‌هايتان آماده است و اين است که قرآن را ببينيد و بفهميد و خارج از همه جوسازي‌هاي رسانه‌ها و دولت‌مردانتان، رسول خدا(ص) را بشناسيد» که اگر اين دو را بشناسند خواهند فهميد تروريست‌هاي استخدامي نظام استکباري مي‌خواهند چهره زيباي اسلام را بد نشان دهند و آنها نمي‌توانند اسلام‌هراسي را در دل مردم قرار دهند و يقين بدانيد که راه نجات‌بخش را خواهيد يافت.
وي با توصيه به بانوان حافظ قرآن، اضافه کرد: قلب شما ظرف قرآن است و قلب تنها در پرتو آموخته‌هاي قرآن مي‌تواند ظرفيت پيدا کند و هنگامي که ظرفيت پيدا کرد در فراز و فرودهاي زندگي، انسان مي‌تواند ايستادگي کند و در مقابل دشمن درون، امير نفس هستند و نه اسير نفس، در مقام شياطين برون تنها به قرآن پناه مي‌برند؛ چرا که تنها ملجأ انسان‌ها در نجات از فتنه‌ها، قرآن و مفسران آن که اهل‌بيت (ع) هستند، است.
رئيس تأکيد کرد: فضاي قرآني که در کشور است مرهون هدايت‌هاي مقام معظم رهبري(دامت برکاته) و عناياتي که تمام مراجع عظام دارند، است و اين زندگي با قرآن و حيات و حفظ با قرآن ان‌شاء الله به عمل و حشر و نشر با قرآن بيانجامد و زندگي همه ما قرآني شود.
تاكيد رئيس سازمان دارالقرآن بردخيل نبودن نهاد‌هاي دولتي در برگزاري مسابقات دارالقرآن امام علي(ع)
رئيس سازمان دارالقرآن الکريم در آئين افتتاحيه بخش آقايان مسابقات دارالقرآن امام علي(ع) گفت: ويژگي مسابقات سراسري دارالقرآن امام علي(ع) اين است که هيچ نهاد دولتي و شبه‌دولتي در آن دخيل نيست و تمام فعاليت‌هاي آن از نقطه صفر تا صدش برعهده اين مؤسسه به همراه پشتيباني فردي خيّر است.
قره‌شيخلو اظهار کرد: بارها گفته‌ام در کشوري که اين ظرفيت وجود دارد که مردم براي عزاداري امام حسين(ع) يک ماه با هزينه‌هاي شخصي هزينه مي‌کنند و خيمه‌هاي عزاداري در کوچه و خيابان‌ها برپا مي‌کنند، بدون اينکه وابسته به هيچ سازمان و نهادي باشند، قطعا همين ظرفيت را دارند تا براي قرآن هزينه کنند.
آموزش و ترويج قرآن؛ نيازمند همت مردم
وي با اشاره به اينکه همانطور که مردم در ماه محرم هيئت‌هاي عزاداري راه مي‌اندازند و يک ماه عزاداري امام حسين(ع) مي‌کنند، شبيه اين کار هم در ماه رمضان براي قرآن اتفاق بي‌افتد، عنوان کرد: مردم، همت کنند و آموزش قرآن و توسعه قرآن را در کشور انجام دهند.
رئيس سازمان دارالقرآن الکريم با اشاره به اينکه افرادي که متمکن هستند و خداوند به آنها برکت داده است، بيايند و در راه آموزش و توسعه قرآن گام‌هاي مؤثري بردارند، ادامه داد: نمونه بارزش اين جريان دارالقرآن امام علي(ع) است که به اين طريق اداره مي‌شود.
وي با اشاره به آيه‌اي از قرآن کريم «الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلاَنِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ»، گفت: در اين آيه اشاره صريحي به انفاق کردن اموال به صورت آشکارا و پنهاني دارد.
قره‌شيخلو تصريح کرد: کارکرد قرآن هر چه که هست و کارکرد اهل قرآن نيز بايد به مانند آن باشد يعني اگر قرآن باعث احياي انسان‌ها و حيات طيبه مي‌شود، اهل قرآن نيز بايد مانند آن باشند و ويژگي‌هاي قرآن را در خودش نگه دارد.
هر فرد به هر ميزان که با قرآن مأنوس است بايد کارکردش، کارکرد قرآن باشد
رئيس سازمان دارالقرآن الکريم گفت: هر فرد به هر ميزان که با قرآن مأنوس است بايد کارکردش، کارکرد قرآن باشد و اين موضوع روز ما است و مردم نياز دارند که مفاهيم و ترجمه قرآن در جان آنها بنشيند.
وي با اشاره به توسعه مسابقات قرآن پس از انقلاب اسلامي در کشور، اضافه کرد: اجراي اين مسابقات خوب و لازم است اما شرط کافي‌اش اين است که افراد قرآني علاوه براينکه با ظاهر قرآن مأنوس هستند، متخلق به اخلاق قرآني باشند و قرآن در وجود آنها و زندگي‌شان تجلي پيدا کند.
رئيس سازمان دارالقرآن الکريم بيان کرد: اين نباشد که تنها قرآن را بخوانيم بلکه شرط آن اين است که روح قرآن در دل، جان‌ و فکر ما نفوذ کرده باشد و تجلي‌اش در عمل ما پيدا شود. بنابراين فکر و عمل اهل قرآن بايد قرآن باشد و داراي ويژگي‌هاي قرآن باشد تا مردم آنها را بپذيرند و از جامعه قرآني بهره ببرند.
قره‌شيخلو با اشاره به اينکه مگر چه ميزان از مردم ظرفيت قاري و حافظ شدن را دارند؟ چون کار قرآن تخصصي است شايد جمعيت محدودي اين کار را انجام دهند، تصريح کرد: اما اصل خطاب قرآن نيز «هُدًى لِّلنَّاسِ» است که اين مردم نياز به مفاهيم و نسخه‌هاي قرآن دارند تا بتوانند از آنها در زندگي استفاده کنند.  اولين گروهي که براي ايجاد اين نسخه‌هاي قرآني در اولويت است، همان جامعه قرآني هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار