کد خبر: 706770
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن؛
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر استقلال فعالیت‌های اتاق بازرگانی، گفت: متاسفانه چه در گذشته و چه در این دوره، زمزمه هایی شنیده می‌شود که گاهی اوقات دولت سعی کرده تا نیروها وعوامل وابسطه به خودش را به اتاق بازرگانی وارد کند.

روح الله عباسپور سخنگو و عضو هیئت مدیره کمیسیون صنایع و معادن، در گفت و گو با  پایگاه خبری ائتلاف فراگیر ایرانی آباد، دخالت دولت در اتاق بازرگانی را اقدامی خطرناک دانست و افزود: انتظار بر این بوده که بخش خصوصی آزادانه نماینده‌های واقعی خودش را انتخاب کرده و بتواند مستقل از دولت و مجلس و با حریت و آزادی، دیدگاه‌های اتاق و بخش خصوصی را مطرح کند. ولی متاسفانه شنیده شده که بعضی دولتی‌ها در این زمینه دخالت کرده که این کار بسیار زشت و نامناسب است و باید اجازه داده شود که انتخابات اتاق در یکی فضای آزاد برگزار شده و نمایندگان واقعی بخش خصوصی انتخاب شود.
نماینده استان قزوین در مجلس با تاکید بر اجرای اصل 44 قانون اساسی اظهار کرد: به طور کلی ما سه شیوه اقتصاد دولتی، خصوصی و تعاونی داریم که به هر سه شیوه در قانون اساسی توجه شده است. امروز در جامعه ما نماد اصل 44 قانون اساسی، بخش خصوصی است. بر طبق این اصل که سیاست هایش از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده و مجلس هم در این خصوص یک قانون مترقی تصویب کرده، باید بار سنگین اقتصاد کشور بر دوش بخش خصوصی قرار گیرد و دولت فقط در مباحث سیاست گذاری، نظارت و حمایت نقش داشته و بسترها و زمینه‌ی بروز و ظهور بخش خصوصی را فراهم کند.
عباسپور بر ضرورت اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی تاکید کرد و گفت: خصوصی سازی باید به معنای واقعی خودش انجام شود نه اینکه شبهه دولتی‌ها به عنوان بخش خصوصی وارد عرصه اقتصادی شوند. در واقع هم از نظر شکلی و هم از نظر ماهویی، واگذاری‌ها به بخش خصوصی صورت بگیرد و زمینه‌های حضور این بخش به معنای واقعی فراهم و تقویت شود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن، اتاق بازرگانی را یک تشکل مردم نهاد دانست و تصریح کرد: تبلور بخش خصوصی در اتاق بازرگانی بوده و این اتاق یک تشکل مردم نهاد و به تعبیری پارلمان بخش خصوصی است. اتاق باید سیاست گذاری و جهت گیری‌های اقتصاد در بخش خصوصی و همچنین مطالبات و مشکلات  پیش روی این بخش را مطرح کرده و با تعامل با دولت و مجلس، نسبت به رشد و توسعه اقتصادی کشورسهیم باشد. به نظر من اتاق بازرگانی می‌تواند نقشی مهم و اساسی در رفع  معضلات اقتصادی کشور به خصوص در حوزه تولیدات، بازار کسب و کار، صادرات غیر نفتی و توسعه اقتصادی ایفا کند.
عباسپور تعامل بین کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم و اتاق بازرگانی را مثبت ارزیابی کرده و افزود: کمیسیون صنایع و معادن در عمده‌ی قانون گذاری‌های خود، نظر و دیدگاه اتاق بازرگانی را به عنوان پارلمان بخش خصوصی دریافت می‌کند. جلسات متعددی بین نمایندگان مجلس و اتاق بازرگانی برگزار و در آن برای رفع مشکلات اقتصادی کشور، همفکری و برنامه ریزی شده است. به طور مثال در طرح حمایت از تولید در مجلس، نظر اتاق بازرگانی را لحاظ کردیم هر چند که دولت اجازه خواست تا در این زمینه لایحه ارایه دهد. در تدوین قانون کسب و کار هم که اگر به حوزه اجرا برسد اثرات بسیار مثبتی را شاهد خواهیم بود، جلساتی با اتاق داشته و دیدگاه‌های آنها را لحاظ کردیم.
در مجموع بنده به عنوان سخنگو و عضو هیئت رییسه کمیسیون صنایع و معادن، تعامل دو سویه این کمیسیون و اتاق را بسیار خوب ارزیابی کرده و مجلس همواره در قانون گذاری‌های خود، دیدگاه‌های اتاق بازرگانی را مد نظر قرار خواهد داد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه انتظار بیشتری از دولت برای حمایت از اتاق بازرگانی می‌رود، خاطر نشان کرد: به نظر من دولت به اندازه مجلس با اتاق بازرگانی تعامل ندارد. اگر دولت تعامل می‌داشت، تا کنون باید نظرات و دیدگاه‌های اتاق بازرگانی و مجلس که در قوانین آمده، عملیانی می‌شد. این درحالی است که با حضور آقای نهاوندیان در دفتر رییس جمهور که خود زمانی رییس اتاق بازرگانی بوده، انتظار بیشتری از دولت می‌رفت. به هر حال  گاهی نشست‌های مشترکی برگزار شده و مشکلات مورد توجه واقع می‌شود. در این زمینه‌ها پیگیری اتاق بازرگانی تا به حال خوب بوده اما نکته قابل توجه این است که مجلس و دولت باید بیشتر نسبت به رفع موانع و مشکلات در پیش روی اتاق بازرگانی توجه کنند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار