کد خبر: 706705
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
چند روزی است که عده ای به جان قطعه 21 گلزار شهدا که بیشتر شهدای انقلاب را در بر گرفته است افتاده و همه را یک دست می کنند و سنگ قبور را می شکنند و باز آغاز پروژه ای که جز عذاب و ناراحتی برای خانواده شهدا نتیجه ای نداشه است.
پایگاه خبری شهدای ایران بعد از گذشت چند سال و علی رغم حکم روشن و با صراحت دیوان عدالت اداری چند روزی است که عده ای به جان قطعه 21 گلزار شهدا که بیشتر شهدای انقلاب را در بر گرفته است افتاده و همه را یک دست می کنند و سنگ قبور را می شکنند و باز آغاز پروژه ای که جز عذاب و ناراحتی برای خانواده شهدا نتیجه ای نداشه است.

بنا بر این گزارش؛ ماه های پایانی سال 86 بود که اجرای طرحی به اسم «ساماندهی قبور شهدا(تخریب)» شوک بزرگی را بر جامعه وارد آورد که نتیجه آن گود برداری در قطعه 44 گلزار شهدا و به دنبال آن تجمع و تحصن خانواده شهدا در مقابل لودرهای راه یافته به قطعات شهدا بود. این طرح به اسم بهسازی قبور شهدا و توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران و شهرداری تهران اجرا شد.

کابوس پروژه ای به نام ساماندهی، بهسازی، مرمت و یا هر چیز دیگری که اسمش را می گذاریم در سال های اخیر بسیاری از خانواده های معظم شهدا را آزرده خاطر کرده است.

 قبور شهدایی که جابجا شدند، استخوانهای شهدایی که در امامزاده حسین قزوین در کیسه های زباله گذاشته شد،  بردن لودر تخریب و گود برداری در میان قطعات شهدا،  صدای فریاد اعتراض مادر شهیدی که می گفت: «برای دست زدن به قبر فرزندم باید از روی جنازه من رد شوید» همگی بخشی از خاطراتی است که با شنیدن نام « ساماندهی گلزارهای شهدا » در ذهن ها زنده می شود.

کابوس دوباره ساماندهی قبور شهدا/ بی اعتنایی بنیاد شهید به حکم دیوان عدالت اداری

در این میان گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به دلیل وسعت و دارا بودن شمار بالای شهدا در کانون توجه قرار گرفت، تا جایی که اعتراضات گسترده ای در سطح گلزار شهدا، در مقابل صدا و سیما و حتی مجلس شورای اسلامی شکل گرفت و در نهایت خانواده شهدا راه به جایی نبردند تا اینکه دیوان عدالت اداری در سال 1390 رای به نفع خانواده شهدا صادر نمود.

صدور حکم دیوان عدالت اداری به نفع خانواده شهدا

حکم دیوان در ابتدا راهگشا بود؛ « هر گونه دست زدن به قبور شهدا بدون رضایت خانواده شهید خلاف موازین شرع و قانون بوده و با متخلفان برخورد قانونی می شود».

کابوس دوباره ساماندهی قبور شهدا/ بی اعتنایی بنیاد شهید به حکم دیوان عدالت اداری

کابوس دوباره ساماندهی قبور شهدا/ بی اعتنایی بنیاد شهید به حکم دیوان عدالت اداری



درست یک ماه بعد از اعلام رسمی حکم دیوان عدالت اداری در یکی از روستاهای شیراز تمام قبور شهدا را به یکباره گودبرداری کردند. نمایش این اقدام قبیح در رسانه ملی که توسط خانواده های شهدای معترض صورت گرفت موجی از حرکت های حق طلبانه را در کشور ایجاد نمود. اما مسئولان مربوطه اعلام کردند که ما خود رضایت خانواده های شهدا را گرفته ایم فارغ از اینکه مشخص نشد که چگونه ممکن است یک خانواده شهید اجازه بدهد که با لودر قبر شهیدش را گود برداری کنند؟! و یا اصلا به آن پدر و مادر سالخورده شهید چه چیزی گفته شده و در نهایت از آنها رضایت گرفته اند؟!

رئیس بنیاد شهید : قبور شهدا در تمام کشور ساماندهی می شود

شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران که در اولین و تنها نشست خبری با خبرنگاران رسانه های مختلف با سوالات و اظهار نگرانی های خبرنگاران مختلف درباره طرح ساماندهی ( تخریب ) قبور شهدا مواجه شد، در جریان سفر اخیر هیئت دولت به شهرکرد، به یکباره با نادیده گرفتن حکم اعلام شده دیوان عدالت اداری اعلام کرد  تمامی گلزارهای شهدای سراسر کشور را ساماندهی خواهد کرد.

این در حالی است که از سال 1387 چندین خانواده شهید از بنیاد شهید و امور ایثارگران به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و حکم دیوان را در سال 90 اخذ نموده اند.

کابوس دوباره ساماندهی قبور شهدا/ بی اعتنایی بنیاد شهید به حکم دیوان عدالت اداری

خانواده های شهدا همچنان مخالف

خانواده های شهدا که اکثرا با هزینه های شخصی خود قبور فرزندان شهیدشان را تهیه نموده اند و با قراردادن وسایل و یادگاری های ایشان با فضای گلزار شهدا انس گرفته اند همچنان مخالف دست زدن به قبور فرزندانشان هستند.

شهیدی در توضیح شروع دوباره ساماندهی قبور شهدا اظهار داشت: علت اینکه تمامی قبور ساماندهی نشده اند مشکل بودجه بوده است و تاکنون سخنی از حکم دیوان عدالت اداری و لزوم اجازه رسمی خانواده شهدا به میان نیاورده است.

آغاز ساماندهی غیر قانونی


ساماندهی غیر قانونی گلزار شهدا در تهران

حال بعد از گذشت چند سال و علی رغم حکم روشن و با صراحت دیوان عدالت اداری چند روزی است که عده ای به جان قطعه 21 گلزار شهدا که بیشتر شهدای انقلاب را در بر گرفته است افتاده و همه را یک دست می کنند و سنگ قبور را می شکنند و باز آغاز پروژه ای که جز عذاب و ناراحتی برای خانواده شهدا نتیجه ای نداشه است.


آغاز ساماندهی غیر قانونی

بدون شک مرتب کردن فواصل میان قطعات و ایجاد امکاناتی چون نشیمن گاه برای مادران و پدران شهدا و دسترسی راحت به آّب برای شست و شوی قبور جزء اهداف اصلی طرح بهسازی بوده است اما اینکه شکل قبور شهدا را همچون قبرستان مسیحیان و کشته شدگان جنگ جهانی اول و دوم کنیم و برای دور نماندن از مدرنیته حتی به قبور شهدایمان که خبرنگار امریکایی قدرت معنوی آن را از قدرت هسته ای ایران بیشتر دانست بیافتیم بدون شک نشان دهنده خیر خواهی مدیران و ترویج فرهنگ شهدا و حفظ یادگار شهدا نیست. چرا که یادگارهای شهدا در میان همان حجله هایی قرار گرفته که هر مادر و خانواده شهیدی به سلیقه و فرهنگ همان خانواده شهید چیده است و در طرح ساماندهی حذف می شود.

آغاز ساماندهی غیر قانونی

آغاز ساماندهی غیر قانونی

بی توجهی بنیاد شهید به نظر رهبر انقلاب

چند ماه پیش صمیمی مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران در نشستی اعلام کرد: مقام معظم رهبری در بازدید خود از گلزار شهدای بهشت زهرا(س) تاکید کردند که شکل ظاهری گلزار شهدا را حفظ کنید. اما درست چند ماه بعد شاهد هستیم که با تغییرات بنیادین شکل ظاهری گلزار شهدا آرام آرام انگونه که در تصاویر مشخص است در حال تغییر و یک دست شدن است.

آغاز ساماندهی غیر قانونی

اما حال سوالی که باقی می ماند این است که چرا علی رغم اعترض مادران و پدران شهدا  تا جایی که یک مادر شهید قصد آتش زدن خود را در گلزار شهدا داشت و خاطره تلخ آن از ذهن ها پاک نمی شود و با وجود اعلام حکم دیوان عدالت اداری و نظر مقام معظم رهبری بر حفظ شکل ظاهری گلزار شهدا، برخی از مسئولین اصرار بیش از حدی بر انجام این پروژه که علاوه بر خرابی ها و حواشی و اعتراض هایی که در سطح کشور منجر شده است، هزینه مالی فراوانی را نیز بر بنیاد شهید متحمل شده دارند؟! آیا دست هایی پشت پرده وجود دارد که این چنین بر انجام این کار اصرار وجود دارد؟

پایگاه خبری شهدای ایران پیشنهاد می کند فیلم زیر را حتما ببینید و بعد قضاوت کنید:


دانلود فیلم


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار