کد خبر: 706703
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
رئیس کمیته بازرگانی ائتلاف فراگیر ایرانی آباد در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: سفرهای خارجی اتاق به جر عکس گرفتن دستاوردی نداشت/ یک شبه بازرگان نشدم/ اتاق عملکرد ضعیفی در فتنه ۸۸ داشت

محمد هادی رضوی عضو ائتلاف فراگیر ایرانی آباد در گفتگو با «نسیم» در خصوص لابی‌گری در اتاق بازرگانی اظهار کرد: اتاق بازرگانی محل لابی اقتصادی است و کسانی که در اقتصاد محوریتی دارند، لابی کرده و به طور مثال در حوزه واردات و صادرات حضور موثری پیدا می کنند.

وی افزود: این واردات باید در قبال صادرات خوب، صورت گیرد و در کنار این ها، بخش های مختلف مانند صنایع، بازرگانی، کشاورزی و معادن هم باید در همین راستا یک کلونی برای واردات و صادرات تشکیل دهند.

عضو ائتلاف فراگیر ایرانی آباد با اشاره به اثرات سو لابی گری در اتاق بیان کرد: گاهی اوقات لابی گری دستاویزی برای گرفتن رانت و یا صندلی می شود تا عده خاصی آن را در اختیار بگیرند و نتیجه آن وضعیت فعلی می شود.

انتقاد از دیپلماسی موجود در اتاق

رضوی با انتقاد از رویه فعلی اتاق بازرگانی تصریح کرد: در حال حاضر اتاق بازرگانی نمی تواند از یک بازرگان، کشاورز و یا صنتعگر حمایت لازم را انجام دهد و کسی که کارت بازرگانی دارد با این که طبق قانون در 70 نهاد حاکمیتی می تواند به عنوان مشاور و یا عضو حضور داشته باشد، نمی تواند نقش مهمی را ایفا کند.

وی با اشاره به نقش اتقاق بازرگانی در دیپلماسی تجاری به نسیم خاطرنشان کرد: اتاق های بازرگانی محل دیپلماسی اقتصادی کشورها با کشورهای دیگر هستند ولی در حال حاضر اتاق بازرگانی ما منفعل است.

رئیس کمیته بازرگانی ائتلاف فراگیر ایرانی آباد ادامه داد:  یک نسلی قبل از انقلاب انقلاب کردند و از متدینین بازار بودند و بعد به حکم حضرت امام مامور به تشکیل اتاق بازرگانی شدند، آن زمان احساس وظیفه کردند که یک رژیم کاملا صهیونیستی مثل شاه را کنار بزنند ولی احساس وظیفه نکردند که در زمینه اقتصاد باید در برابر لابی صهیونیستی ایستادگی کنند.

رضوی با اشاره به فشار لابی صهیونیستی به اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: لابی صهیونیستی در برابر اقتصاد کشورهای اسلامی و به ویژه شیعی که ما نخستین حکومت شیعی بعد از حکومت حضرت علی (ع) هستیم صف آرایی کرده و قصد ضربه زدن دارد.

عضو ائتلاف فراگیر ایرانی آباد با اشاره به عملکرد ضعیف اتاق بازرگانی در فتنه 88 بیان کرد: در فتنه 88 اتاق های بازرگانی منفعل بودند و در برابر نوسانات ارزی هیچ واکنشی نشان ندادند.

سفرهای بدون دستاورد اعضای اتاق

وی با بیان این مطلب که اتاق بازرگانی باید محل دیپلماسی اقتصادی باشد تصریح کرد: دولت فقط باید برود مذاکره کند و در مسائل اجرایی اتاق بازرگانی در خط مقدم است، اما متاسفانه دوستان فقط به دنبال این بودند که به یک سفر بروند و یک عکسی بگیرند و هزینه سفرها بیشتر از دستاوردهای آن هاست.

رضوی با اشاره به هدف ائتلاف فراگیر ایرانی آباد بیان کرد:  ائتلاف ایرانی آباد می خواهد که متدینین بار دیگر به عرصه بازرگانی کشور بازگردند زیرا کسی که متدین است به کشورش تعهد دارد و دغدغه تولید دارد.

وی با انتقاد از موضوع منفعل اتاق بازرگانی در برابر بانک ها، وزارت اقتصاد در خصوص سود بانکی عنوان کرد: اتاق بازرگانی مناسب نسبت به تولید حساس است و در برابر 30 درصد بهره بانک ها می ایستد و یا در برابر مشکلات مالیاتی از حقوق بخش خصوصی در برابر وزارت اقتصاد دفاع می کند.

 عضو ائتلاف فراگیر ایرانی آباد با اشاره به تحریم ها گفت: ما باید به قدری قوی و برند باشیم که وقتی جهان صهیونیست ما را تحریم می کند، در مقابل ان ها ضد تحریم اعمال کنیم.

رضوی حضور جوانان در اتاق بازرگانی را ضروری دانست و به نسیم گفت: تا زمانی که یک نسل جوان و متعهدی باشد و وقتی به اتاق بازرگانی رفت برای فضای اقتصادی کشورش متعهد عمل کند و برای منافع شخصی خودش عمل کند این مشکلات درست خواهد شد.

لزوم بازگشت متدینین به اتاق

وی به اهمیت بازگشت مدتینن به اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: اگر متدینین به اتاق بازرگانی بازگردند وجوهات می دهند و دیگر نیازی به کمیته امداد و بهزیستی نداریم و زنجیره کامل اقتصاد اسلامی تشکیل می شود.

 عضو ائتلاف فراگیر ایرانی آباد در خصوص سیاسی کاری در اتاق بازرگانی در دوره های قبل گفت: کسانی در دروه های قبل در اتاق حضور داشتند انسان های متدینی بودند نمی تواینم به آن ها انگ بزنیم که حامی جناح سیاسی خودشان بودند.

رضوی افزود: اتاق بازرگانی ما ناتوان است به این دلیل که برایی مقابله لابی صهوینیستی برنامه ندارد بنبراین من بحث های جناح های سیاسی را در این زمینه بی ارزش می دانم.

عضو ائتلاف فراگیر ایرانی آباد با اشاره به لزوم تشکیل یک اتاق فکر در اتاق بازرگانی بیان کرد: نیاز است که قدیمی های اتاق به اتاق فکر بروند و عده ای جدید بیایند و همان اهداف اولیه انقلاب را دنبال و نمایندگی بخش خصوصی کل ایران را به جای عده معدودی داشته باشند.

وی با انتقاد از تبعیض در اتاق بازرگانی گفت: در اتاق بازرگانی عده ای با تبعیض نمی خواهند پوسته شکنی کنند چون در این وصرت همه مردم به اهمیت اتاق بازرگانی پی می برند.

عضو ائتلاف فراگیر ایرانی آباد با بیان این مطلب که اتاق بازرگانی قوه چهارم جمهوری اسلامی است گفت: اصناف بیمه و ها و بانک همه درگیر اتاقند و اگر اتاق بازرگانی خوبی تشکیل شوند، قوه چهارم به عنوان نماینده بخش خصوصی تشکیل می شود.

رضوی با اشاره به تاکید رهبرانقلاب بر اتاق بازرگانی تصریح کرد: امام اول انقلاب اتاق بازرگانی را تشکیل دادند زیرا این نهاد را پر اهمیت می دانستند همچنین مقام معظم رهبری هم با اعضای اتاق جلسه می گذارد زیرا اتاق را مکانی مهم برای رشد اقتصاد کشور می دانند.

وی به اهمیت اقتصاد در پیشبرد سیاست های نظام اشاره و عنوان کرد: ما وقتی از لحاظ سیاسی قوی خواهیم شد و جهان وقتی به ما نگاه خواهد کرد که ما از نظر اقتصادی حرفی برای گفتن داشته باشیم ولی با روند فعلی نمی توانیم.

عضو ائتلاف فراگیر ایرانی آباد در خصوص واردات محور شدن اتاق بیان کرد: در شرایط فعلی تحریم تولید متوقف شده و روند راکد و دلالی بر بازار حاکم شده و دلالی و بازرگانی را در یک محور قرار گرفته که این بسیار تاسف آور است.

رضوی با انتقاد از خود تحریمی ها در داخل گفت: یانک ها با خود تحریمی به دنبال خفه کردن تولید هستند و در این شرایط پول به دست آوردن از راه بازرگانی بهتر و این ناشی از عدم برنامه ریزی در اتاق بازرگانی است.

وی با ارزش دانستن اقتصاد مقاومتی و تولید محور گفت:  وقتی در برابر تحریم ها برنامه ریزی داشته باشیم و اقتصاد مقاومتی یعنی تولید محور شدن دنبال کنیم بازرگانان موظف می شوند که محصول شما را به کشورهای دیگر عرضه کنند.

توقع رهبری از اتاق

عضو ائتلاف فراگیر ایرانی آباد به رابطه دوسویه میان دولت و اتاق بازرگانی اشاره وکرد و به نسیم گفت: ما همواره توقع داریم دولت به اتاق کمک کند ولی رهبری نظرشان بر این است که بخش خصوصی هم به دولت کمک کند.

رضوی در خصوص انتقادات مطرح شده درباره نسبت فامیلی وی با معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: با کسانی که یک شبه بازرگان شده و انتصاب سیاسی دارند مخالفم و این یعنی همان دولتی شدن اتاق، اما شخصی مثل آقای جهانگیری که در ائتلاف ما هم نیست 16 سال است که کار بازرگانی می کند و بنده هم 12 سال است در این زمینه فعالم و سابقه کارت بازرگانی ام به 5 سال می رسد، ما که نباید کنار خیابان دست فروشی کنیم.

یک شبه بازرگان نشده ام

وی افزود: در دوره قبل که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور بودند و آقای شریعتمداری هم در شورای راهبردی روابط خارجی حضور داشتند، بنده کاندید شدم اما به دلیل نقص مدارک نتوانستم در انتخابات شرکت کنم.

عضو ائتلاف فراگیر ایرانی آباد ادامه داد: اگر دولتی ها می خواستند از این طریق در اتاق نفوذ کنند چرا همگی در یک ائتلاف حاضر نشدند؟

رضوی بیان کرد: بنده در ائتلاف هایی مانند جناح راست سنتی مثل ائتلاف بزرگ و فراگیر ایرانی آباد حاضر شدم و خود را موتلفه ای می دانم، زیرا 12 سال در این حزب درس خواندم.

وی گفت: خط فکری آقای جهانگیری و دیگران هم مشخص است و در ائتلاف برای فردا حضور دارند و طرز تفکرشان مورد احترام است، اگر یک شبه بازرگان می شدم که فقط در انتخابات بروم و از اهرم های دیگری استفاده بکنم انتقادات را می پذیرفتم.

عضو ائتلاف فراگیر ایرانی آباد در خصوص حضور دولت در اتاق بازرگانی عنوان کرد: حضور دولت یک چاقوی دو لبه است

اگر خوب استفاده کنند و عرضه داشته باشند، می توانند بهره برداری مناسب به نفع اقتصاد کشور و بخش خصوصی انجام دهند، بنابراین ما از حضور دولت استقبال می کنیم زیرا معتقدیم بخش خصوصی و دولت دو دست مختلف هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار