کد خبر: 706626
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۳
هادي محمدي
پرونده هسته‌اي ايران جداي از روندهاي فعلي مذاكره بين ايران و 1+5 داراي پشتوانه‌اي از مفاهيم اساسي است. از نگاه نتانياهو كه در جامعه صهيونيستي و حداقل، بخش بزرگي از صهيونيست‌ها، به نماد بي‌عقلي و ديوانگي و خشك‌سري تبديل شده، موضوع هسته‌اي ايران و سير مذاكرات جاري يك نقطه عطف است كه در صورت وقوع توافق، جايگاه رژيم صهيونيستي و نوع نگاه امريكا به اين رژيم را تحت تأثير قرار خواهد داد. نتانياهو و صهيونيست‌ها به خوبي مي‌دانند كه مذاكرات هسته‌اي به تسليم ايران در مقابل خواسته‌هاي حداكثري آنها و غرب منجر نمي‌شود ولي اگر هر توافقي شكل گيرد، وضعيت و ارزش رژيم صهيونيستي را دگرگون خواهد كرد. به همين دليل، هرگونه توافق بين ايران و امريكا يا 1+5 براي نتانياهو و اين رژيم يك تهديد تلقي مي‌شود.


از نگاه كاخ سفيد وقتي مزيت‌هاي يك كشور و توانمندي‌هاي آن به يك امر اساسي در منافع ملي و حياتي امريكا تبديل شود، تعامل و توافق با آن كشور از ضروريات سياست خارجي آنها تلقي خواهد شد و به همين دليل مذاكرات جاري با ايران و توافق هسته‌اي، مهم‌ترين بخش سياست خارجي و ديپلماسي اوباما و كاخ سفيد شمرده مي‌شود و براي آن حاضر است در مقابل حزب رقيب بايستد يا با مهم‌ترين لابي پرنفوذ، يعني صهيونيست‌ها مقابله و تلاش نمايد تا نقش آنها را در سير مذاكرات خنثي نمايد.

 اين بدان معناست كه اوباما و كاخ سفيد فارغ از مشكلات و موانع در مسير مذاكره و توافق با ايران نيستند و نمي‌توانند به يك توافق حداكثري فكر كنند و از آنجا كه پيمان و پيوند امريكا و رژيم صهيونيستي امري راهبردي نيستف كاخ سفيد همواره در مسير توجيه صهيونيست‌ها يا طرفداران آنها برآمده است. قرارداد فروش F-35 به رژيم صهيونيستي، يكي از علائم اساسي پيوند راهبردي و يكي از حجت‌هاي كاخ سفيد براي اثبات حمايت جدي از صهيونيست‌هاست ولي آنچه فعلاً در جريان است اينكه دعواي نتانياهو و اوباما كاملاً جدي است و نتانياهو، هم به دليل كاريزماي شخصيتي و هم به دليل اعتقادي راستگرايانه، در اختلاف با اوباما براي توافق با ايران اصرار مي‌ورزد و جدي عمل مي‌كند. اين اختلاف و دعواي نتانياهو با كاخ سفيد، به معناي اعتقاد تمامي اجزاي رژيم صهيونيستي نيست و بيشتر يك امر جناحي و شخصي و شخصيتي است و هيچ‌كس دراين رژيم اگر اين اختلاف به منافع اسرائيل صدمه‌اي وارد كند، با آن همراهي نخواهد كرد. اگر يك توافق احتمالي كه حتماً حداقلي خواهد بود شكل گيرد، سرفصل جديدي در مناسبات امريكا و رژيم صهيونيستي هم به وجود خواهد آمد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار