کد خبر: 706575
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
دانشمندان ایرانی ساختند
دکتر محمد رستگار آگاه، دانشیار مهندسی مکانیک دانشگاه فنی میشیگان با همکاری «نینا محمودیان» دانشیار مهندسی مکانیک این دانشگاه، گام بزرگی در جهت تولید مچ رباتیک بهتر برداشته‌اند.
 
دانشمندان ایرانی با همکاری یک تیم علمی دانشگاه میشیگان موفق به ساخت یک عملگر کنترل شده رایانه ای شده اند که می تواند مچ پای رباتیک را قادر به مشاهده مسیر روبرو کند.

نمونه پیش ساخت قبلی دکتر رستگار، طیفی از حرکات را ارائه می کند که با راه رفتن طبیعی تفاوتی ندارد؛ او و همکارانش در گام بعدی، قوه بینایی را به فناوری خود افزودند.

رستگار گفت: ما در حال تولید یک سیستم بینایی مصنوعی هستیم؛ اجزای اصلی این فناوری شامل یک دوربین ارزان و یک عملگر کنترل شده رایانه ای است که موقعیت مچ پا را توسط سیستمی از کابل ها تنظیم می کند.

وی افزود: این دوربین می تواند نمایه زمین را شناسایی کند و یارانه نیز بر اساس چگونگی حرکت پا توسط کاربر درباره موقعیت گام بعدی آگاهی دارد سپس رایانه به بررسی اطلاعات دوربین پرداخته و زاویه و میزان سختی صحیح را به مچ پا ارائه می کند بنابراین، مچ پا می تواند دقیقا مطابقت بدهد که آیا کاربر در حال بالا رفتن از پله بوده یا از روی گودال می پرد.

تیم دکتر «رستگار آگاه» همچنین طراحی عملگر را تصحیح و آن را سبکتر و ساده تر کردند. از آنجایی که پا با خطوطی مشابه کابل ترمز دوچرخه حرکت می کند، نیازی به نصب عملگر بر روی پروتز و حرکت دادن آن توسط کاربر برای گام نیست؛ در عوض می توان آن را درون کیف یا هر نوع بسته بندی حمل کرد.

دکتر رستگار گفت: همچنین حذف این سیستم عملگر جدید بسیار آسان بوده از این رو می توان آن را طبق نیاز بکار برده یا حذف کرد؛ برای مثال، زمانی که کاربر در خانه می ماند، می تواند با یک پروتز منفعل در اطراف حرکت کند.

وی امیدوار است که این مچ رباتیک در نهایت بتواند راه خود را به آزمایشگاه و سپس خیابان ها باز کند.

رستگار در سال 2014 موفق به کسب جایزه «CAREER» بنیاد ملی علوم آمریکا شده بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار