کد خبر: 706546
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد کشور دولتی بوده و تا زمانی که دولت‌ها به طور واقعی به خصوصی سازی باور نداشته باشند، فضا برای فعالین اقتصادی در بخش خصوصی فراهم نخواهد شد، گفت: تا زمانی که اقتصاد ما از حالت دولتی خارج نشود، بخش خصوصی نمی‌تواند کار چندانی در اقتصاد صورت دهد و دولت باید به خصوصی سازی معتقد بوده و اقدامات عملی انجام دهد.

نماینده مردم مرند و جلفا نقش اتاق بازرگانی در مصاحبه با پایگاه خبری ائتلاف فراگیر ایرانی آباد،در خصوصی سازی اقتصاد را چندان قدرتمند ندانسته و افزود: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی محسوب می‌شود اما اینکه بگوییم وظیفه اش این است که بخش خصوصی را تقویت کند، نه اینطور نیست. چرا که خصوصی سازی ملزوماتی دارد که دولت باید آنها را فراهم کند و تا زمانی که دولت اراده ای برای اینکار نداشته باشد، نقش اتاق بازرگانی پر رنگ نخواهد بود.
اینکه اقتصاد از حالت  دولتی به خصوصی برسد کار اتاق بازرگانی نیست. بخش خصوصی احتیاج به مجوز، تغییر عوارض و ... داشته که دراختیار دولت است، احتیاج به وام دارد که بانک‌ها باید تامین کنند و در مجموع اختیارات اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی  آنقدر زیاد نیست که بتوانیم بگوییم می‌تواند از بخش خصوصی حمایت جدی کند. هر چند که به نظر من اتاق تشکل تاثیرگذاری بوده ولی باید قدرتمند‌تر شده تا بتواند نقش خودش را بهتر ایفا کند.
  حسن نژاد در پاسخ به این پرسش که اتاق بازرگانی چه نقشی در مقابله با اقتصاد رانتی دارد، اظهار کرد: اتاق بازرگانی هیچ اختیاری در مقابله با اقتصاد رانتی و دستوری نداشته و نقش بسیار اندکی دارد. اتاق، کارت بازرگانی صادر کرده و اختیار یا قدرت چندانی برای مقابله با رانت خواری به اتاق داده نشده است. به طور مثال اتاق می‌تواند مجوز فرد یا شرکتی را بررسی کرده و بگوید که این رانت خوار است و مجوز اش را باطل کنید.  البته در نهایت مراجع دیگر از جمله دادگاه و هیئت نظارت باید تشخیص داده و حکم صادر کنند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  در خصوص نحوه تعامل میان اتاق بازرگانی با سایر نهاد ها، گفت: تعامل بین اتاق بازرگانی، دولت و مجلس، هم آن زمان که من خودم عضو شورای پول و اعتبار بودم و هم در حال حاضر،  تعامل نسبتا مناسبی بوده است.  دولت در شوراهای مختلف و مجلس هم در تصویب طرح و لوایح اش همواره نظر اتاق بازرگانی را دریافت می‌کند. 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار