کد خبر: 706420
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۵
برنامه‌اي با80 درصد رضايتمندي از سوي مخاطبان
برنامه ثريا با شعار «ديده‌باني براي پيشرفت ايران» سه سال است كه چهارشنبه‌ها بعد از سريال شبانه از شبكه يك سيما پخش مي‌شود و با نگاهي كارشناسانه به بررسي موضوعات مرتبط با دانش، فناوري، صنعت و اقتصاد كشور و همچنين نمايش دستاوردهاي دانشمندان ايراني و واكاوي موانع رشد آنها مي‌پردازد.
مصطفي شاه‌كرمي
برنامه ثريا با شعار «ديده‌باني براي پيشرفت ايران» سه سال است كه چهارشنبه‌ها بعد از سريال شبانه از شبكه يك سيما پخش مي‌شود و با نگاهي كارشناسانه به بررسي موضوعات مرتبط با دانش، فناوري، صنعت و اقتصاد كشور و همچنين نمايش دستاوردهاي دانشمندان ايراني و واكاوي موانع رشد آنها مي‌پردازد.
 اولين برنامه ثريا اسفند‌ماه سال ۹۰ روي آنتن شبكه يك سيما رفت و اكنون اين برنامه سه ساله شده است. اين برنامه يكي از برنامه‌هاي سيماست كه با رويكردي تحليلي به بررسي و آسيب‌شناسي مسائل روز كشور در حوزه‌هاي علمي و تكنولوژيك مي‌پردازد. «ثريا» مي‌كوشد در هر قسمت با دستمايه قرار دادن موضوعي علمي و صنعتي به بررسي وضعيت كشور در اين حوزه‌ها و بيان دستاوردها و تحليل كمبودها و نقصان‌ها بپردازد. در اين برنامه، خوشبختانه ويژگي‌هايي ديده مي‌شود كه بسياري از برنامه‌هاي تلويزيوني از نبود آنها رنج مي‌برند. به نظر مي‌رسد در توليد «ثريا» توجه كافي به استانداردهاي برنامه‌سازي صورت گرفته و در آن خبري از نگاه سرسري و ساده‌انگارانه نيست.
تيم سازنده اين برنامه آوانگارد سعي كرده است همواره با رعايت اصل بي‌طرفي و نگاه به دور از سياسي‌كاري يا انتفاع‌طلبي جرياني با نگاهي فراجغرافيايي و منطقه‌اي موضوعات و چالش‌هاي مختلف و موجود را به صورت مسائل ملي مطرح كرده و با كمك و همراهي كارشناسان و پژوهشگران، تصوير درست و دقيقي از معضلات مطرح كند. اين اقدام و رويكرد برنامه «ثريا» با كالبدشكافي دقيق و در حد وسعش سعي مي‌كند راه‌حل‌هاي متنوع براي حل معضلات معرفي كند يا اينكه حداقل بتواند حساسيت مسئولان را در رابطه با موضوع مورد بحث‌برانگيزاند.
 براساس نظرسنجي‌هاي صداوسيما كه در رابطه با رضايتمندي يا عدم‌اقبال مخاطبان نسبت به اين برنامه و محتوايش صورت گرفته است، اين برنامه با آمار محبوبيت و رضايتمندي بالاي 80 درصد مخاطبان مواجه شده است. قطعاً يكي از دلايل چندگانه چنين آمار بالا و قابل‌توجهي در راستاي پسنديده شدن و به اصطلاح امروزي لايك خوردن برنامه‌اي مثل «ثريا» ورود بي‌حاشيه اما مدقانه و همراه با تدقيق و تحقيقش باشد. چه اينكه اين برنامه سعي كرده است به دور از هرگونه جهت‌گيري خاص و البته پرهيز از «غرغر» كردن كه در برخي از برنامه‌هاي چالشي يا انتقادي ديده مي‌شود؛ صرفاً موضوع و مسئله ايجاد شده را در مقام نگاه ملي و فرامنطقه‌اي و جغرافيا طرح كند و مورد بررسي قرار بدهد. يكي ديگر از مؤلفه‌ها و دلايل جذابيت و پيگيري اين برنامه از جانب مخاطبان پخش مستندهاي متنوع و البته مرتبط با موضوعات برنامه است. «ثريا» اكنون كه سه سالگي را پشت سر گذاشته و قدم در مسير و ايام چهار سالگي‌اش نهاده است با نمايش چندين و چند مستند كه جملگي از نظر ساختار و محتوا با كيفيت مطلوبي ساخته شده‌اند، بايد مسير و راه درستي براي درك و جا انداختن هرچه بهتر معضلات و مشكلات مورد نظر و مطروحه در برنامه‌اش داشته باشد. چه اينكه رسالت يك فيلم مستند انعكاس واقعيات از زبان و دريچه ديد كساني است كه مستقيماً با آن درگير و دست به گريبان هستند. از طرفي حسن ديگر مستند نشان دادن مشكلات به دور از هرگونه اغراق و غلونمايي و البته جهت‌گيري رويكردي و جناحي است كه اين موارد از جمله محاسن آثار مستندي است كه مخاطبان در اين برنامه شاهد آن بوده‌اند و شاهد مثال آن درصد بالا و قابل اعتناي رضايتمندي مخاطبان برنامه «ثريا» است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار