کد خبر: 706418
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۳
سازمان ميراث فرهنگي در محكوميت اقدام ضدتاريخي داعش بيانيه صادر كرد
بعد از سوختن 100 هزار كتاب و نسخه خطي در كتابخانه‌هاي شهر موصل عراق، تخريب فرهنگ اين كشور بي‌درنگ ادامه دارد. داعش به تازگي در اين شهر شمالي عراق دست به تخريب آثار باستاني و تاريخي زده است كه بخشي از هويت بشري به‌شمار مي‌آيند. سازمان ميراث فرهنگي ايران طي بيانيه‌اي اين اقدام ضدفرهنگي را محكوم كرده است.
الناز خمامي‌زاده
بعد از سوختن 100 هزار كتاب و نسخه خطي در كتابخانه‌هاي شهر موصل عراق، تخريب فرهنگ اين كشور بي‌درنگ ادامه دارد. داعش به تازگي در اين شهر شمالي عراق دست به تخريب آثار باستاني و تاريخي زده است كه بخشي از هويت بشري به‌شمار مي‌آيند. سازمان ميراث فرهنگي ايران طي بيانيه‌اي اين اقدام ضدفرهنگي را محكوم كرده است.
به گزارش «جوان» سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ايران طي بيانيه‌اي، فاجعه تخريب و غارت گسترده آثار باستاني عراق توسط گروه داعش به ويژه جنايت اخير اين گروه در تخريب آثار فرهنگي و تاريخي اين كشور را در موزه نينوا در شهر موصل به شدت محكوم كرده و از سازمان‌هاي بين‌المللي به ويژه سازمان فرهنگي، علمي و آموزشي سازمان ملل (يونسكو) خواسته است كه در راستاي وظايف اساسي خود، براي جلوگيري از اين تخريب سازماندهي شده و وحشيانه اقدام ضروري انجام دهند.
در بيانيه اين سازمان آمده است: «سرزمين بين النهرين(عراق امروزي) مهد تمدن بشري به‌شمار مي‌رود و برخي از آثار تخريب شده اين منطقه جزو آثار ثبت شده در فهرست ميراث جهاني يونسكو به‌شمار مي‌رود و جزو ميراث مشترك بشريت محسوب مي‌شود. اقدامات گروه داعش در عراق و سوريه و غارت و قاچاق اشياي تاريخي و باستاني منجر به نابودي و صدمات بنيادين به ميراث فرهنگي و باستاني اين كشورها شده و تبعات جبران‌ناپذيري براي ملت‌هاي اين منطقه در بر دارد.» سازمان ميراث فرهنگي در بخش ديگري از بيانيه خود آورده است: «‌آثار باستاني و ميراث فرهنگي عراق بخش مهمي از هويت و تمدن اين كشور هستند و نابودي اين ميراث كهن و آثار و اشياي باقيمانده از اين تمدن، نشان‌دهنده خوي ضدتمدني اين گروه تروريستي مي‌باشد. نابودي اين آثار به بهانه‌هاي واهي در حالي صورت مي‌گيرد كه بخش عمده‌اي از اشياي ارزشمند تاريخي عراق و سوريه توسط گروه مذكور غارت يا به كشورهاي غربي قاچاق شده است.»
بيانيه سازمان ميراث فرهنگي ايران به دنبال انتشار فيلمي از اين جنايت ضدبشري و فرهنگي داعش صادر شده است، در اين فيلم چند مرد از گروه داعش با پتك در حال تخريب اشيايي كه به نظر مي‌رسد آثار باستاني باشند، ديده مي‌شود. گفته مي‌شود كه تاريخي بودن «خداي محافظ آشوري» در قالب يك گاو نر بالدار به‌طور قطع تأييد شده اما احتمالاً ساير آثار مولاژ باشند. يكي از اعضاي داعش در اين ويدئو مي‌گويد: «‌اين ويرانه‌هايي كه پشت سر من مي‌بينيد، بت‌ها و مجسمه‌هايي هستند كه مردم در گذشته آنها را به جاي خدا مي‌پرستيدند. خدا ما را خلق كرد تا او را بپرستيم نه تعدادي پاره‌سنگ را.» داعش پيشتر تخريب ميراث تاريخي شهر موصل عراق را با ويران كردن مقبره نبي يونس، متعلق به حضرت «يونس(ع)» و نيز مقبره ابوالحسن الجزري، مورخ مشهور معروف به ابن اثير كليد زده بود. تخريب تاريخ موصل عراق جنايتي عليه بشريت و انسان‌هايي محسوب مي‌شود كه از ارزش آثار تاريخي و فرهنگي چون كتابخانه آشور بانيپال، پادشاه آشور و 22 هزار لوح خط ميخي آن مطلع هستند. داعش در حالي با بر سر نيزه كردن پرچم و اسلام تبليغي خود به تخريب گسترده تاريخ و فرهنگ عراق اقدام كرده كه اين آثار باستاني طي 14 قرن گذشته در تاريخ اسلام حفظ شده است و اين اقدام بيش از هر چيز به وحشيگري فرقه‌اي افراطي در صدر اسلام شباهت دارد كه حرمي در مكه را تخريب كرده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار