کد خبر: 706415
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۹
كارشناسان و منتقدان سينما در گفت‌وگو با «جوان» از اكران نوروزي 94 مي‌گويند
با توجه به مشخص شدن سه گزينه اصلي اكران نوروزي، كارشناسان و منتقدان سينما در گفت‌وگو با «جوان» از وضعيت گيشه‌هاي سينما در اكران نوروزي سال جديد مي‌گويند.
سپيده آماده
با توجه به مشخص شدن سه گزينه اصلي اكران نوروزي، كارشناسان و منتقدان سينما در گفت‌وگو با «جوان» از وضعيت گيشه‌هاي سينما در اكران نوروزي سال جديد مي‌گويند.

به گزارش «جوان» پس از اما و اگرهاي بسيار كه از همان روزهاي آغاز جشنواره فيلم فجر بر سر گزينه‌هاي اكران نوروزي به ميان آمده بود، سرانجام فيلم‌هاي سينمايي «ايران‌برگر» ساخته مسعود جعفري جوزاني، «رخ ديوانه» ساخته ابوالحسن داوودي و «دوران عاشقي» عليرضا رئيسيان به عنوان گزينه‌هاي اصلي پرده سينماها در نوروز سال 94 اعلام شدند. از طرف ديگر فيلم‌هاي سينمايي «ماهي سياه كوچولو» ساخته مجيد اسماعيلي، «طعم شيرين خيال» كمال تبريزي، «روباه» بهروز افخمي و «من ديه‌گو مارادونا هستم» ساخته بهرام توكلي نيز متقاضي اكران نوروزي هستند كه در اين ميان فيلم‌هاي «ماهي سياه كوچولو» و «روباه» احتمال بيشتري براي نمايش در نوروز 94 دارند.

 بر اين اساس، پنج فيلم سينمايي نوروز 94 در صورتي‌كه آمادگي كامل براي آغاز نمايش داشته باشند مي‌توانند از 13 اسفند ماه اكران خود را آغاز كنند و همچون آيين‌نامه اكران نوروز 93 دو هفته باقي مانده تا پايان سال 93 جزو هفته‌هاي فروش اين فيلم‌ها حساب نمي‌شود. غلامرضا فرجي، سخنگوي شوراي صنفي نمايش در خصوص چينش اكران اول نوروز هم تأكيد كرده است كه براي رعايت عدالت در اكران، اين احتمال وجود دارد طبق تصميم‌ اعضاي شوراي صنفي نمايش فيلمسازاني كه سال 93 اكران نوروزي را در اختيار داشتند، اولويت اكران اول نوروز نباشند و ساير فيلم‌ها در اولويت نخست قرار گيرند اما اين فيلمسازان مي‌توانند براي اكران دوم نوروز 94 اقدام كنند.

آذين: بهترين انتخاب براي اكران نوروز

جبار آذين منتقد سينما در گفت‌وگو با «جوان» در خصوص اكران نوروزي مي‌گويد: با توجه به ويژگي‌هاي ايام نوروز كه مناسبتي ملي و اسلامي است و همچنين دوره استراحت شادمانه مردم و روزهاي خوش عيد و ديد و بازديد، ضرورت دارد فيلم‌هايي بر پرده سينماها بينشيند كه علاوه بر سرگرم كردن مردم و داشتن محتواهاي سازنده، بر شادماني و خوشي مردم بيفزايد، بنابراين تركيب مناسبي از فيلم‌هاي اجتماعي خانوادگي و طنز، مي‌تواند تماشاگر را به سالن‌هاي سينما بكشاند. وي اظهار مي‌كند: ايام نوروز گرچه ديگر سال‌هاست عنوان اكران طلايي سينماي ايران محسوب نمي‌شود اما با اين حال يكي از اميدهاي اساسي سينماي ايران و فيلمسازان است؛ چراكه استقبال مردم از فيلم‌ها در اين بازه زماني مي‌تواند زمينه بازگشت سرمايه اين آثار را فراهم آورد و فيلمسازان را به ادامه كار خود تشويق كند.

اين منتقد سينما با اشاره به انتخاب «ايران‌برگر» ساخته مسعود جعفري جوزاني، «رخ ديوانه» ساخته ابوالحسن داوودي و «دوران عاشقي» عليرضا رئيسيان به عنوان گزينه‌هاي اصلي پرده سينماها در نوروز سال 94 تأكيد مي‌كند: فيلم اجتماعي انتقادي ايران برگر كه علاوه بر داستان و ساختار قوي از طنز و شوخي هم برخوردار است، مهم‌ترين گزينه فيلم‌هاي نوروزي امسال است. وي مي‌افزايد: فيلم رخ ديوانه ساخته تحسين شده ابوالحسن داوودي به دلايل فراوان از جمله جذابيت‌هاي مخاطب‌پسند و قرار گرفتن مضامينش در عرصه ژانر‌هاي اجتماعي و خانوادگي، براي اين ايام گزينه مطلوبي است. سومين انتخاب اكران نوروز سال 94 فيلم عاشقانه «دوران عاشقي» عليرضا رئيسيان است كه ادامه فيلم‌هاي خوش‌ساخت اجتماعي و عاشقانه اين كارگردان به حساب مي‌آيد و در نهايت اين سه فيلم در مجموع گزينه‌هاي رضايت‌بخشي براي حضور بر پرده نقره‌اي سينماها در ايام نوروز خواهد بود.

سلطان‌محمدي: فيلم‌هايي براي همه طيف‌هاي سني

حسين سلطان‌محمدي، منتقد و كارشناس سينما هم در گفت‌وگو با «جوان» با اشاره به گزينه‌هاي قطعي اكران نوروزي 94 مي‌گويد: فيلم‌هاي اكران عيد، همه طيف‌هاي سني مخاطبان را پوشش مي‌دهد، از «ايران برگر» كه يك فيلم كمدي است كه به تصور من خانواده‌ها ازتماشاي آن لذت مي‌برند و «دوران عاشقي» كه به طيف ميانسال مخاطبان سينما تعلق بيشتري دارد گرفته تا «رخ ديوانه» كه با ريتم تند و تيزي كه دارد محبوب سليقه براي مخاطبان نوجوان و جوان قرار مي‌گيرد و به نظر من دغدغه ذهني اقشار و طيف‌هاي مختلف در انتخاب گزينه‌هاي اكران نوروزي لحاظ شده است.

وي مي‌افزايد: با تركيب گزينه‌هاي اكران عيد امسال انتظار مي‌رود كه روزهاي شلوغي در انتظار سالن‌هاي سينمايي در روزهاي نوروزي باشد.
سلطان‌محمدي ادامه مي‌دهد: در ميان گزينه‌هاي محتمل هم به باور من روباه به دليل اينكه مبحثي ملي و سياسي را روايت مي‌كند، بهتر از سايرين خواهد بود و از طرف ديگر اين فيلم در كنار مطرح كردن مسئله ترور دانشمندان هسته‌اي و جاسوسي و خرابكاري رژيم صهيونيستي، نمادي از قدرت نيروهاي اطلاعاتي و انقلابي است.

اين منتقد سينما در نهايت خاطرنشان مي‌كند: اميدوارم كه با حضور فيلم‌هاي پر مخاطب بر پرده نقره‌اي سال 94، سالن‌هاي سينما بار ديگر خاطره روزهاي خوب فروش را تكرار كنند و از طرفي مديران هم با احتساب عوامل جذب مخاطب و نيازسنجي اهالي سينما، زمينه را براي توليد فيلم‌هايي با گيشه‌هاي مطلوب فراهم آورند.

دهقان: فيلم‌هاي قصه‌محور اكران عيد، پتانسيل جذب مخاطب دارد

خسرو دهقان منتقد سينما هم در گفت‌وگو با «جوان» با اعلام رضايت از انتخاب «ايران‌برگر» ساخته مسعود جعفري جوزاني، «رخ ديوانه» ساخته ابوالحسن داوودي و «دوران عاشقي» عليرضا رئيسيان به عنوان گزينه‌هاي اصلي پرده سينماها در نوروز سال 94، به «جوان» مي‌گويد: اين نام‌ها نشان از گيشه‌هاي موفق در اكران عيد دارند.

وي مي‌افزايد: اكران عيد يكي از زمان‌هايي است كه مطلوب همه كارگردان‌ها و تهيه‌كننده‌هاي سينما به حساب مي‌آيد و امسال قرعه اين اكران به نام كارگردان كهنه‌كار سينما افتاده است. وي با اشاره به قصه محور بودن گزينه‌هاي اكران عيد امسال تصريح مي‌كند: هر سه فيلم «ايران‌برگر»، «رخ ديوانه» و «دوران عاشقي»، قصه‌محور هستند و به همين دليل توانايي جذب مخاطبان سينمايي از هر قشري را به سالن دارند.

نيرومند: فيلم‌هايي كه با فضاي عيد همخواني دارند

محمدحسين نيرومند ديگر منتقد سينمايي هم در گفت‌وگو با «جوان» در خصوص گزينه‌هاي عيد امسال مي‌گويد: ايران برگر و رخ ديوانه، با فضاي عيد متناسب هستند و قطعاً فروش خوبي خواهند داشت. وي ادامه مي‌دهد: گزينه‌هاي اكران عيد امسال، انتخاب درستي هستند و اميدواريم كه استقبال خوبي از اين فيلم‌ها شود. وي در خصوص پيش‌بيني اكران سال 94 بيان مي‌كند: اشتباه است اگر مباني قضاوت گيشه سال آينده سينماي ايران را تنها فيلم‌هاي فجر امسال بدانيم، چون تجربه نشان داده است كه غالب فيلم‌هايي كه گيشه‌هاي رؤيايي را تجربه مي‌كنند، فيلم‌هايي هستند كه اصلاً در جشنواره فيلم فجر حضور ندارند و به همين دليل از جشنواره فيلم فجر به تنهايي نمي‌شود گيشه سال آينده را پيش‌بيني كرد كما اينكه فيلم‌هاي خوب بسياري در انتظار گيشه‌هاي سال آينده به سر مي‌برند. در نهايت از گفته‌هاي كارشناسان و منتقدان سينما اين‌گونه بر مي‌آيد كه گزينه‌هاي اكران نوروزي سال 94 مي‌تواند سپيده‌اي روشن را براي گيشه‌هاي سينمايي سال 94 رقم بزند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار