کد خبر: 706116
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۲
شبكه تلويزيوني «افق» رسماً آغاز به كار كرد
شبكه تلـويزيوني «افق» متعلق به گفتمـان انقـلاب اسلامي پس از گـذراندن دوره آزمـايشي روز گـذشته به صورت رسمـي آغاز به‌كار كرد.
شبكه تلـويزيوني «افق» متعلق به گفتمـان انقـلاب اسلامي پس از گـذراندن دوره آزمـايشي روز گـذشته به صورت رسمـي آغاز به‌كار كرد.

به گزارش «جوان» شبكه تلويزيوني افق طبق وعده از پيش داده شده، روز گذشته 8 اسفند رأس ساعت 17 با شعار «نگاهت را به افق بسپار» به صورت رسمي افتتاح شد.

بنا بر اين گزارش، اين شبكه تلويزيوني با پخش سرود جمهوري اسلامي كه براي توليد آن بيش از يكسال زمان گذاشته شده بود، آغاز به كار كرد و در ادامه فردي از قاريان ممتاز كشورمان به قرائت آياتي از قرآن كريم پرداخت. اجراي ويژه برنامه افتتاح رسمي شبكه افق را نادر طالب‌زاده برعهده داشت. طالب زاده در آغاز مراسم افتتاح رسمي اين شبكه گفت: شبكه افق متعلق به گفتمان انقلاب اسلامي است و 35 سال است كه جاي اين شبكه خالي است. شبكه افق آرزوي شهيد مرتضي آويني بود. پخش سرود انقلابي توسط گروه «ره‌پويان ولايت» با موضوع وطن بخش بعدي ويژه برنامه افتتاح شبكه افق بود. در ادامه نيز ترانه‌اي با صداي حامد زماني روي آنتن رفت.

توجه ويژه افق به موسيقي

در مراسم افتتاح شبكه افق پس از پخش دو سرود و ترانه باز هم نوبت به پخش نماهنگ قصه ادامه دارد با صداي حمزه موسوي رسيد. در اين نماهنگ از صداي حاج‌ اكبر شريعت كه سرود معروف «كربلا، كربلا، ما داريم مي‌آييم» را خوانده هم استفاده شده است.

آهنگ «ارباب تشنه لب» كه قطعه‌اي دوزبانه است با صداي علي اكبر قليچ نيز پس از آن پخش شد.
قليچ همچنين در گفت وگو با طالب‌زاده گفت: شبكه افق نداي فرهنگ انقلابي ملت ايران است و قطعه «ارباب تشنه لب» را هم كه براي امام حسين(ع) ساخته شده كاري انقلابي مي‌دانم زيرا عاشورا در حقيقت انقلاب خون عليه شمشير بود.
وي افزود: نسل سوم ما امروز تحت تأثير عاشورا و قيام امام حسين(ع) هستند و به واقع هر كس به اين فرهنگ تأسي جويد، دچار تحولي عظيم خواهد شد. پس از آن قطعه موسيقي «خاكريز‌اول» با صداي محسن توسلي پخش شد و نادر طالب‌زاده با اهداي لوح از اين سه خواننده جوان قدرداني كرد.

گروه سرود «رهپويان ولايت» نيز سرود «ايران» را اجرا كردند و همچنين قطعه «مرگ بر امريكا» با صداي حامد زماني نيز پخش شد. در ادامه و پس از صحبت‌هاي نادر طالب‌زاده با سه نفر از آهنگسازان و خوانندگان جوان كشورمان كه در استوديو حضور داشتند، آهنگ «قصه ادامه دارد» ساخته سيد حمزه موسوي با حضور حاج اكبر شريعت، خواننده نواي مشهور «كربلا داريم مي‌آييم» پخش شد.  

سرافراز: افق شبكه‌اي است براي ترويج گفتمان انقلاب

در ادامه ويژه‌برنامه افتتاح شبكه تلويزيوني، محمد سرافراز رئيس سازمان صدواسيما در مصاحبه‌اي با نادر طالب‌زاده به ويژگي‌هاي اين شبكه پرداخت.
دكتر محمد سرافراز گفت: امروز انقلاب ملت ايران گفتماني را در سطح بين‌المللي به وجود آورده كه كاركردهاي فراواني دارد به همين دليل اگر شبكه‌اي داشته باشيم كه هدف اصلي آن سرگرم كردن مردم نباشد و با اين هدف خاص، يعني اينكه كار بزرگي صورت گرفته است.

رئيس سازمان صدا‌و‌سيما با بيان اينكه امروز همه جهانيان دغدغه اين را دارند كه اسلام درست را بشناسند، گفت: سؤال اينجاست كه آيات اسلامي داعشي يا انحرافي فرقه‌اي صحيح است يا آن نوع اسلامي كه اديان الهي را مي‌پذيرد، با ملت‌هاي ديگر مراوده دارد و از سوي ديگر مي‌خواهد به عنوان ديني الهي، ارتباط مردم با خدا را تنظيم كند و پيامبرش نيز رسول مهرباني و رحمت است.

وي ادامه داد: شبكه افق عمدتاً از قالب‌هاي مستند استفاده كرده و با توجه به اينكه بيشتر به كارهاي توليدي توجه دارد، امتياز ويژه‌اي را هم مي‌توان براي آن متصور بود؛ شبكه افق به اتكاي كارهاي ديگران يا اقدامات مشابه فعاليت خود را شروع نكرده بلكه با استفاده از ظرفيت داخلي، به توليد برنامه پرداخته و مي‌توان گفت حركتي جديد شروع شده ولي براي اينكه در داخل كشور بتواند راه خويش را ادامه دهد، لازم است از قالب‌هاي ديگري هم استفاده كند تا جذابيت برنامه‌ها بيشتر شود زيرا در كنار هدفمندي در برنامه‌سازي، لازم است مخاطبان را هم جذب كرد.

دكتر سرافراز با بيان اينكه نگاه رو به جلو در شبكه پرس‌تي‌وي به نوعي ديگر بايد در شبكه افق مورد استفاده قرار گيرد، خاطرنشان كرد: «افق» براي مخاطب بزرگ ايراني طراحي شده زيرا وقتي نگاه مخاطبان عمق بيشتري پيدا كند، در داخل كشور باقي نمي‌ماند بلكه تأثيرات خود را در سطح منطقه و بين‌المللي هم خواهد داشت. گفتمان انقلاب اسلامي موضوع بسيار مهمي است به اين ترتيب كه حفظ انقلاب و دستاوردهاي آن و آسيب‌شناسي‌هاي مورد نياز در قالب‌هاي گوناگون توسط شبكه افق پيگيري شود.
رئيس رسانه ملي تصريح كرد: افق نبايد به مسائل روزمره توجه چنداني داشته باشد بلكه بايد رويكرد خود را به گونه‌اي تنظيم كند كه گفتمان انقلاب در ابعاد مختلف براي مخاطب تبيين شود، به عنوان مثال مي‌توان در زمينه اقتصاد مقاومتي، تمام زواياي آن را به دور از شعار دادن و براساس حقايق موجود، به مخاطب منتقل كرد.

وي با بيان اينكه فرهنگ، سياست و مسائل اجتماعي از ديگر موضوعاتي است كه شبكه افق مي‌تواند به آنها وارد شود، افزود: انتظار داريم شبكه افق براساس گفتمان انقلاب اسلامي به اين موضوعات بپردازد. رئيس سازمان صداوسيما به ويژگي‌هاي شبكه افق اشاره كرد و گفت: ابزار رسانه هر روز متحول مي‌شود و هرچند اين تحول در اختيار ما نيست ولي هنر آن است كه با سرعت زيادي از اين فناوري‌ها در ابعاد مختلف و همچنين تأثيراتي كه رسانه بر مخاطبان مي‌گذارد، بهره ببريم.
وي تصريح كرد: براي تأثيرگذاري صحيح و عميق روي ابعاد وجودي مخاطبان نيازمند شناخت صحيح از رسانه و ابزارهاي موجود هستيم، استفاده از فناوري‌هاي روز متناسب با سرعت پيشرفت در سطح جهاني اهميت زيادي دارد و شامل ابعاد مختلفي مي‌شود.

آغاز افتتاح رسمي و تغيير رنگ لوگوي شبكه همزمان با اذان مغرب

پس از پخش سخنان رئيس رسانه ملي، اذان مغرب به صورت زنده از استوديوي شبكه افق پخش شد.

پيش از پخش اذان، طالب‌زاده در سخناني گفت: همزمان با پخش اذان رنگ لوگوي شبكه تغيير مي‌كند و در حقيقت افتتاح رسمي اين شبكه همزمان با اذان مغرب صورت مي‌گيرد.

وي همچنين دوباره تأكيد كرد: شبكه افق شبكه‌اي است كه شهيد آويني به دنبال راه‌اندازي آن بود. با پايان اذان مغرب نوشته پخش آزمايشي از زير لوگوي شبكه افق حذف شد و لوگوي اين شبكه كه پيش از اين به رنگ آبي بود، به رنگ نارنجي درآمد. بعد از آن نوبت به مصاحبه طالب‌زاده با متين‌السادات عرب‌زاده مجري برنامه معارفي «قرار» رسيد.

عرب‌زاده در گفت‌وگو با نادر طالب‌زاده گفت: دكور برنامه «قرار» براساس روايتي از پيامبر اكرم(ص) مبني بر اينكه مساجد ملجأ و پناهگاهي براي مردم هستند طراحي و اجرا شده است.

وي افزود: در هر قسمت از برنامه قرار، پنج نفر مهمان دعوت مي‌شوند و طي گفت‌وگو با آنها در مي‌يابيم كه چه افرادي و با چه شيوه‌اي، زندگي خود را با مسجد پيوند زده‌اند.

مجري برنامه قرار خاطرنشان كرد: انقلاب اسلامي نيز جرياني بود كه مساجد در آن تبديل به پناهگاه و مركز اجتماعات مردمي شدند و امروز هم ثمره آن را مي‌بينيم. وي با اشاره به بازخوردهاي برنامه معارفي قرار در ميان مخاطبان گفت: با توجه به اينكه قرار برنامه‌اي اذان گاهي است و مخاطبان خاص خود را دارد، كساني به آن مراجعه مي‌كنند كه مي‌خواهند هم پيوند خود با مسجد را نشان دهند و هم مساجد آنها و برنامه‌هايشان از شبكه افق پخش شود.

عرب‌زاده تصريح كرد: پيامك 10000027 ويژه‌برنامه «قرار» در خدمت مخاطبان قرار دارد تا آنها مشكلات و مسائل مربوط به مساجد محلات خود را به اطلاع برنامه‌سازان برسانند تا به آنها نيز پرداخته شود.

گفتني است شبكه افق از سوم خردادماه امسال پخش آزمايشي خود را در تهران آغاز و از سوم دي نيز به صورت سراسري شروع به پخش كرد، ضمن اينكه روز گذشته هم به صورت رسمي، فعاليت اين شبكه شروع شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار