کد خبر: 706107
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۸
احمد كاظم‌زاده
زماني كه عبدربه منصور هادي با لباس مبدل از محل اقامت خود در صنعا پايتخت يمن خارج و در كاخ رياست جمهوري رئيس‌جمهور سابق يمن در عدن مستقر شد تا حدودي مشخص بود كه اين نقل و انتقال بر اساس يك طرح و نقشه از پيش طراحي و برنامه‌ريزي شده صورت گرفته است كما اينكه چند روز پيش از خروج مخفيانه عبدربه از صنعا، كشورهاي عربي و غربي در اقدامي هماهنگ با بستن سفارتخانه‌هاي خود در صنعا به خروج كاركنان سفارتخانه‌هاي خود و محافظان آن اقدام كرده بودند. اكنون با گذشت زمان ابعاد تازه‌اي از اين برنامه و نقش كليدي و محوري عربستان در اجراي آن آشكار مي‌شود.

 از روز چهارشنبه در پي ديدار عبد‌الطيف الزياني، دبير كل شوراي همكاري خليج فارس با عبدربه منصور هادي در عدن سفراي عربستان و قطر نيز فعاليت‌ها خود را در اين شهر از سرگرفته‌اند كه در برخي از محافل سياسي و خبري از آن به انتقال سفارتخانه‌هاي اين كشورها تعبير شده است. در اين ميان وزارت امور خارجه امارات عربي متحده با صدور بيانيه‌اي بر تصميم اين كشور براي گشايش سفارت خود در عدن صحه گذاشته‌ است.

 با توجه به اينكه در چند سال گذشته امارات عربي متحده و بحرين در كنار عربستان بودند لذا همراهي اين دو كشور با سياست تجزيه‌طلبانه جديد عربستان در يمن چندان غير منتظره نبوده است اما آنچه در اين ميان قابل تامل و سؤال‌برانگيز است همراهي قطر با عربستان است كه در سال‌هاي گذشته تقريباً در همه حوزه‌ها با يكديگر درگير بودند و حتي تا مرز خالي كردن زير پاي يكديگر پيش مي‌رفتند. بر اين اساس تغيير رويكرد قطر در يمن و همراهي آن با عربستان در نتيجه تحول جديد در روابط دو كشور صورت گرفته است كه به نظر مي‌رسد تجديد نظر ملك سلمان پادشاه عربستان در رويكرد قبلي اين كشور در قبال اخوان‌المسلمين نقش اساسي در اين تحول داشته است.

پيش از اين عربستان در دوره ملك عبد‌الله پادشاه فقيد اين كشور از اخوان‌المسلمين به عنوان يك گروه تروريستي ياد كرده بود كه اين مسئله با توجه به اينكه رويكرد منطقه‌اي قطر همانند تركيه بر محوريت و نقش‌آفريني اخوان‌المسلمين تعريف شده، اصطكاك شديدي را در روابط و سياست‌هاي عربستان از يكسو و قطر و تركيه از ديگر سو ايجاد كرده بود. بر اين اساس به نظر مي‌رسد اتخاذ سياست آشتي‌جويانه از سوي عربستان در قبال اخوان‌المسلمين زمينه را براي قرار گرفتن قطر در كنار عربستان در قبال يمن فراهم كرده و البته در همان حال باعث دل رنجي مقامات مصري و دولت السيسي شده است.

از اين رو هر چند در ابتدا تصور مي‌شد كه دولت السيسي با سياست مداخله‌جويانه و تجزيه طلبانه جديد عربستان در يمن همراهي نشان مي‌دهد كما اينكه در برگزاري رزمايش مشترك با عربستان در درياي سرخ شركت كرد اما بيانيه جديد وزارت امور خارجه مصر در تأكيد بر وحدت و يكپارچگي يمن نشان مي‌دهد كه اين كشور نمي‌خواهد در دام عربستان سعودي بيفتد. در واقع مصر با صدور اين بيانيه كوشيده است ناخرسندي خود را از رويكرد جديد عربستان در تجديد روابط خود با اخوان‌المسلمين و همچنين جانبداري از قطر در منازعه اخير اين كشور با مصر در قبال تحولات ليبي نشان دهد. 

مي‌توان گفت به هر ميزاني كه عربستان توانسته روابط خود را با قطر در شوراي همكاري خليج فارس ترميم دهد به همان ميزان از مصر دور شده و دولت السيسي را به خود بدبين كرده است.

 از طرف ديگر نبايد از اين واقعيت نيز غافل شد كه اقدام عربستان و ديگر اعضاي شوراي همكاري خليج فارس در انتقال سفارتخانه‌هاي خود به عدن با تلاش‌هاي جاري براي حل بحران يمن بر اساس موافقتنامه‌هاي گذشته كه از حمايت اغلب گروه‌هاي سياسي داخلي برخوردار است، مغايرت دارد كه اين مسئوليت شكست اين تلاش‌ها را همچون گذشته متوجه اين كشورها و در راس آن عربستان مي‌كند.

 اما نكته قابل توجه و مهم ديگري كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه عربستان و ديگر كشورهاي عربي هم‌پيمان آن دقيقا همان كاري را در يمن مي‌كنند كه رژيم صهيونيستي انتظار آن را داشته است و از اين ديد انتقال عبدربه منصور هادي از صنعا به عدن و تبديل آن به ايجاد سدي در برابر انقلاب يمن كاملاً با منافع و دغدغه‌هاي امنيتي اين رژيم همخواني دارد و اين واقعيت با مراجعه به سخنان نتانياهو در مراسم انتصاب گادي آيزنكوت به رياست جديد ستاد مشترك ارتش اسرائيل مشخص مي‌شود كه وي در اين سخنان نزديكي انقلابيون يمن به عدن و تنگه باب‌المندب را به عنوان يكي از دغدغه‌هاي امنيتي بزرگ اين رژيم ياد كرد و اين شاخص نشان مي‌دهد كه چگونه رژيم صهيونيستي در يمن نيز همانند سوريه به واسطه كشورهاي عربي نقش‌آفريني مي‌كند و اين كشورها چگونه در زمين اين رژيم بازي مي‌كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار