کد خبر: 706100
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۳
ستون «دالان» كه منتهي به انتخابات اتاق بازرگاني مي‌شود تا 18 اسفند زمان برگزاري انتخابات اتاق بازرگاني و به منظور انعكاس اخبار حاشيه انتخابات اتاق در خدمت خوانندگان فعال در حوزه اقتصادي خواهد بود. اين ستون سعي دارد اخبار كوتاه و پشت پرده، ‌لابي‌ها و نگراني‌ها‌، تخلفات و... كه در جريان انتخابات رخ مي‌دهد و انتخابات اتاق‌هاي بازرگاني را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد، منعكس كند. بديهي است اعضاي اتاق و نامزدهاي اتاق مي‌توانند در توضيح يا رد اين مطالب توضيحات خود را ارسال كنند كه به نام آنها چاپ خواهد شد.
       
  تجميع آقازاده‌ها در گروهي كه بردشان حتمي است !
شنيده‌ها در ميان خبرنگاران حاكي است تنها يك گروه برد خود را حتمي مي‌داند. اين گروه فرزند رئيس دفتر رياست جمهوري، ‌داماد معاون اجرايي رئيس‌جمهوري و برادر معاون اول رئيس‌جمهوري را در تيم خود دارد و به نظر مي‌رسد دولتي‌ترين گروه انتخابات باشد. به گفته برخي از اعضاي اتاق بازرگاني، انگيزه بخش خصوصي حامي اين گروه ترس از غضب دولتي يا احتمال رانت‌هاي قوي تر در اتاق بعدي عنوان شده است. پيش از اين نيز برخي از اعضاي اين گروه ارادت خود را در گرايش بيش از حد به دولت يازدهم در انتخاب هيئت‌رئيسه دولتي كه امسال برگزار شده بود، به اثبات رسانده بودند.

رد‌صلاحيت 21 نفر در اتاق‌هاي بازرگاني

 گفته مي‌شود در اتاق‌هاي بازرگاني حدود 21 نفر رد‌صلاحيت شده و از سوي شوراي نظارت بر انتخابات به افراد رد صلاحيت شده زنگ زده‌اند در عين حال شوراي نظارت بر انتخابات اتاق طي نامه‌اي مبهم خبر داده كه تكليف 10 استان از جمله تهران هنوز مشخص نيست. اين رويه‌اي است كه طي دوره‌هاي قبلي نيز تكرار شده و از نامزد رد‌صلاحيت شده مي‌خواهند خودش را كنار بكشد يا با رايزني و رابطه‌هايي كه دارد خود را به انتخابات اتاق برساند.

  تغيير هدفمند آيين‌نامه انتخابات

در كمتر از يك ماه آيين‌نامه برگزاري انتخابات تغيير كرد تا هر كسي كه كارتي به دست مي‌آورد خود را با يك شرط ساده به پاي صندوق برده و راي‌هاي سازماندهي شده را به صندوق بريزد. پيش از اصلاح چنين رويه‌اي دارنده كارت بازرگاني بايد شخصاً خود براي رأي دادن به پاي صندوق مراجعه مي‌كرد.
گفتني است پيش از تغيير اين آيين‌نامه برخي از نامزدهاي انتخابات از جمله خانم دانشور نسبت به جمع‌آوري كارت‌ها توسط يك گروه انتخاباتي هشدار داده بود و حتي برخي نيز تهديد كرده‌اند كه در صورت ادامه اين روند و تغيير آيين‌نامه به نفع گروهي خاص (!) از انتخابات انصراف خواهند داد.
يك نامزد انتخابات به خبرنگار «جوان» گفته است: ‌«اخباري وجود دارد كه برخي كارت‌هاي تشكل‌ها را از آنان گرفته‌اند و تا امروز بنده اين خبر را جدي نمي‌گرفتم ولي ظاهراً برخي اطلاعات دست اول دارند و به ميلشان آيين‌نامه زير پا گذاشته مي‌شود، بنابراين اگر نتوانيم از بي‌قانوني جلوگيري كنيم، لايق نمايندگي نيستيم و اگر نتوانم، از كانديداتوري به اعتراض علني انصراف مي‌دهم.
وي گفته است «مطابق آيين‌نامه صرفاً دارنده كارت مي‌تواند شخصاً در رأي‌گيري شركت كند و اقدام انجمن نظارت خلاف آيين‌نامه است و انجمن مطابق مقررات موضوعه به منظور برپايي انتخابات شكل مي‌گيرد و قانوناً حق تخطي از آيين‌نامه را ندارد.»

از تبليغات ميلياردي تا باج‌گيري رسانه‌اي!

 شنيده شده برخي از نامزدهاي انتخابات تهران در قالب گروه‌هايي هزينه‌اي تا 3 ميليارد تومان براي تبليغات محيطي، پيامك، ‌‌بنر، آگهي‌هاي روزنامه و انعكاس خبر بودجه در نظر گرفته‌اند.
به گزارش «جوان» برخي از اعضاي اتاق بازرگاني شهرستان‌ها مدعي‌اند اين هزينه‌ها از تمام هزينه اتاق‌هاي استان‌هاي ديگر بيشتر است و معتقدند كاسب حساب يك تومان خود را دارد و بايد ببينيم هدف از هزينه‌هاي ميلياردي براي ورود به اتاق چيست؟
بنابراين گزارش گفته مي‌شود قراردادهاي چند‌ده‌ميليوني با رسانه‌هاي اقتصادي بسته‌اند تا به غير از آگهي‌هاي تبليغاتي در مدت انتخابات، ‌نسبت به پوشش خبر‌هاي گروه‌هاي انتخاباتي‌شان با تعهد(!) بيشتري به توليد و انعكاس مطالب بپردازند.
سايت بازرگان‌نيوز در اين باره نوشته است: «طبق اسناد موجود و برگه‌هاي ارسالي از سوي يك شركت تبليغاتي براي كانديداهاي اتاق بازرگاني، صفحات روزنامه‌هاي اقتصادي به حراج گذاشته شده است. در همين حال «كانون تبليغاتي س. پ» طي يك دعوتنامه كه به ارسال انبوه براي كانديداهاي شركت در انتخابات رسيده است، پيشنهاد شده متني كوتاه را از طريق سامانه‌اي پيامكي براي 10 هزار دارنده كارت بازرگاني در سراسر كشور ارسال كند. افزون بر اين درج آگهي در ويژه‌نامه‌هاي روزنامه پرتيراژ اقتصادي كشور در ابعاد يك‌چهارم، ديگر پيشنهاد اين مؤسسه تبليغاتي است.»
به گزارش «جوان» اما اين تمام ماجرا نيست زيرا برخي سايت‌ها نيز تنها با درج يك نظرسنجي و اسم پر‌طمطراقي كه معلوم نيست استفاده از اين اسم با چه مجوزي به اين سايت داده شده است، از نامزدها مي‌خواهد براي درج عكس‌شان 3 ميليون تومان پول بدهد. در نظر سنجي‌اي كه اين سايت گذاشته به غير از اعضاي اتاق هر كس مي‌تواند به آن رأي دهد، بنابراين حتي نمي‌تواند معيار درستي در انعكاس افكار رأي‌دهندگان باشد، با اين حال آقاي «ن» طي تماس با نامزدهاي انتخاباتي مدعي مي‌شود اين سايت بازديد‌كننده زيادي داشته و نامزدها مي‌تواند با پرداخت چند ميليون تومان نسبت به درج عكس و مطلب اقدام كند.

رتبه‌بندي اعضا به بهانه انتخابات

در ستون فردا از نحوه درآمد‌زايي و فرصت‌طلبي جديدي پرده‌برداري خواهيم كرد كه مي‌توان رد روابط فاميلي يك مسئول را در آن يافت. همچنين به فضاي اتاق بازرگاني و سوژه‌هايي كه گروه‌ها پس از ثبت‌نام روي آنها متمركز شده‌اند؛ خواهيم پرداخت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار