کد خبر: 706095
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۰
وزارت نفت: بايد با تبديل گاز به برق درآمدزايي كنيم
وزير نيرو: وزارت نفت عاقل‌تر از اين است كه با نيروگاه‌هاي تحت پوشش وزارت نيرو رقابت كند.
وحيد حاجي‌پور
وزير نيرو: وزارت نفت عاقل‌تر از اين است كه با نيروگاه‌هاي تحت پوشش وزارت نيرو رقابت كند.
اختلافات كاري وزيران نفت و نيرو با مصاحبه‌هاي غيرمستقيم زنگنه و چيت چيان و مديران اين دو وزارتخانه وارد فاز جدي تري شده است هرچند دو وزير مانند ضيافت شام بازيكنان دربي تهران عكس يادگاري مي‌گيرند اما در زمين با يكديگر مي‌جنگند.
به گزارش «جوان»، كليد اين اختلاف از روزي زده شد كه وزير نفت از برنامه اين وزارتخانه براي صادرات برق خبر داد و گازهايي كه بر سر مشعل‌ها سوزانده مي‌شود را دستمايه تحقق اين موضوع قرار داد. بيژن زنگنه وزير نفت ارديبهشت ماه سال جاري با حضور در كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ضرورت افزايش صادرات گاز طبيعي ايران گفت: نبايد كاري كنيم كه با صادرات برق، رقيب خودمان شويم.
زنگنه معتقد است صادرات گاز و برق هر دو مناسب است اما بايد دقت كنيم تا همديگر را از بين نبرند چراكه رقيب هم هستند. بازار‌هاي اصلي صادراتي ما براي گاز و برق كشورهاي همسايه هستند و عمده مصرف گاز صادراتي ما براي توليد برق است.
با اين سخنان وزير نفت، چندين موافقتنامه از سوي وزارت نفت با شركت‌هاي بخش خصوصي امضا شد كه بر اساس آن، وزارت نفت از گاز توليدي خود براي توليد و صادرات برق استفاده مي‌كند؛ موضوعي كه با مخالفت‌ها و مواضع شفاف و انتقادي وزارت نيرو همراه شد.
وزارت نفت هم در پاسخ اين انتقادها عنوان مي‌كند پا در حوزه كاري وزارت نيرو نگذاشته است، نهايت كار اين مداخله‌ها به اينجا رسيد كه وزير نيرو در‌باره قيمت جهاني نفت سخن مي‌گويد و وزير نفت از صادرات برق!
گلايه وزارت نيرو به دليل بي‌توجهي وزارت نفت به حوزه كاري آنهاست و بر اين باورند مسئولان وزارت نفت به حساسيت‌هاي موجود توجهي نمي‌كنند و تنها كار خود را به پيش مي‌برند. وزير نيرو در‌باره آسمان تيره روابط اين دو وزارتخانه با تأكيد براينكه ايجاد رقابت بين شركت‌هاي ايراني براي صادرات به هيچ عنوان به مصلحت كشور نيست، هشدار داد: وزارت نفت عاقل‌تر از اين است كه با نيروگاه‌هاي تحت پوشش وزارت نيرو رقابت كند.
حميد چيت چيان در گفت و گو با ايسنا، درمورد ساخت نيروگاه توسط وزارت نفت در خارج از كشور اظهار كرد: از تصميم آن وزارتخانه براي ساخت نيروگاه در خارج از مرزها اطلاعي ندارم.
وي در مورد امكان ساخت نيروگاه توسط وزارت نفت در داخل كشور نيز تأكيد كرد: براي ساخت هر نيروگاهي در داخل كشور چه با هدف عرضه برق توليدي آن در داخل و چه با هدف صادرات برق، قطعاً بايد از وزارت نيرو مجوز اخذ شود.
وزير نيرو درمورد تأثير موازي كاري‌ها در سياست كشور براي صادرات برق گفت: قطعاً به هيچ وجه ايجاد رقابت بين شركت‌هاي ايراني در بازارهاي صادراتي به مصلحت كشور نيست و مسئولان محترم وزارت نفت هم عاقل‌تر از اين هستند كه تلاش كنند در بازارهاي صادراتي برق كشور با نيروگاه‌هاي وزارت نيرو يا نيروگاه‌هاي تحت پوشش اين وزارتخانه رقابت كنند.
پيش از اين قائم مقام وزير نيرو در امور بين‌الملل و مديرعامل توانير نيز نسبت به لزوم هماهنگي با وزارت نيرو براي توليد و صادرات برق هشدار داده بودند.
مدير عامل شركت توانير در واكنش به اظهارات وزارت نفت براي عقد قرار‌داد دوم در راستاي صادرات برق به كشور‌هايي چون تركيه و عراق گفته بود: معتقدم هر كس وظيفه و چارچوب كاري دارد و بايد در آن زمينه حركت كند.
همايون حائري با تأكيد بر اينكه هر كسي بايد كار خودش را انجام دهد، گفت: هر كاري در رابطه با صادرات و واردات برق بايد از طريق مديريت برق صورت گيرد.
وي در مورد امكان دادن مجوز به بخش خصوصي براي ورود به عرصه صادرات برق با توجه به دعوت وزارت نفت از بخش خصوصي براي انجام اين كار گفت: با توجه به نامشخص‌ بودن روش‌هاي ورود بخش خصوصي به عرصه صادرات مجوزي به اين بخش داده نمي‌شود.
در مقابل اين انتقادها، وزارت نفت مي‌گويد با توجه به آماده شدن تعدادي از فاز‌هاي پارس‌جنوبي در سال آينده و مازاد مصرف در كشور، بايد براي اين گاز مشتري پيدا كرد كه بهترين راه در شرايط فعلي، تبديل گاز به برق و صادرات آن است. وزارت نفت به دنبال تبديل گاز خود به پول است و وزارت نيرو معتقد است اگر قرار است صادرات برقي صورت پذيرد بايد با اين وزاتخانه هماهنگ شود نه آنكه اهالي خيابان طالقاتي، خودسر اقدام به فراخوان شركت‌هاي خصوصي براي احداث نيروگاه در راستاي صادرات برق كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار