کد خبر: 706092
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۷
«آينده»‌ هرچند در مواردي قابل پيش‌بيني است اما هرگز قابل پيشگويي نيست. همين ابهام و پوشيده بودن در غباري از ناشناخته‌ها، موجب مي‌شود برخي افراد با وجود علم به غيرقابل پيشگويي بودن آينده، در برابر اشخاصي كه ادعا مي‌كنند مي‌توانند از ميان رمل و اسطرلاب آينده را ببينند و پيشگويي كنند، دچار انفعال شده و چشم بسته به سراغ جادو و جادوگري مي‌روند.
زهرا چيذري
«آينده»‌ هرچند در مواردي قابل پيش‌بيني است اما هرگز قابل پيشگويي نيست. همين ابهام و پوشيده بودن در غباري از ناشناخته‌ها، موجب مي‌شود برخي افراد با وجود علم به غيرقابل پيشگويي بودن آينده، در برابر اشخاصي كه ادعا مي‌كنند مي‌توانند از ميان رمل و اسطرلاب آينده را ببينند و پيشگويي كنند، دچار انفعال شده و چشم بسته به سراغ جادو و جادوگري مي‌روند.
برخي شرايط اجتماعي بسترساز حركت افراد به سمت و سوي باورهاي خرافي مي‌شود. بديهي است در جامعه‌اي كه افراد تصوير مشخصي از آينده نداشته باشند و كارها از مسير عادي و طبيعي به سرانجام نرسد، مجال خودنمايي براي خرافات باز مي‌شود و افراد مي‌كوشند بر فراز برج‌هاي فلكي به دنبال ديدن مسير سرنوشت خود باشند و تلاش، كوشش، ‌تدبير در كارها و برنامه‌ريزي براي آينده را رها كنند. در چنين شرايطي است كه خرافه جان مي‌گيرد و بساط رمالان و فالگيرها به بخت و اقبال آدم‌ها باز مي‌شود. جامعه ما هم كم‌و‌بيش از خرافات مصون نمانده است و يكي از دلايل اين نفوذ به زندگي مردم، برخي فشارهاي اجتماعي است كه افراد را در پنجه گرفته و فرد را با احساس ناتواني در كنترل محيط و شرايط زندگي مواجه مي‌سازد. بر همين اساس هم خرافات با درجه‌هايي متفاوت در ميان اقشار مختلف جامعه نفوذ يافته است. در اين ميان اما هر جا آگاهي كمتر باشد، گرايش به رمال و جن‌گير بيشتر مي‌شود. حالا پاي فالگيران و رمالان به فضاي مجازي هم باز شده است.
 نكته قابل تأمل اين است كه حتي طرفداران پر و پا قرص فضاي مجازي و برخي مدعيان به روز بودن نيز در اين فضا به دنبال ساخته‌هاي ذهني خود هستند. رمالان و جن گيران به تناسب افزايش اقبال به فضاي مجازي براي ارائه خدمت به مشترياني با ذائقه مجازي، خود را به روز رساني كرده و با حضور فعال در اين عرصه بساط خود را در سايت‌هاي اينترنتي و شبكه‌هاي اجتماعي پهن مي‌كنند و در كمين مي‌نشينند. حضور و فعاليت رمالان و جن‌گيران در فضاي مجازي و كلاهبرداري‌هاي متعددي كه در اين زمينه رخ داده، به جايي رسيده است كه رئيس پليس فتا غرب استان تهران در خصوص سايت‌هاي رمالي به شهروندان هشدار داد.
بنا به تأكيد سرهنگ اصغر باقريان هرگونه رمالي، فالگيري، پيشگويي و جن‌گيري جرم محسوب مي‌شود. بنا به اظهار وي رمالان مدرن اينترنتي با درج مطالبي چون حل مشكلات خانوادگي و زناشويي، مسائل عاطفي، مشكلات مالي، نوشتن دعا براي خوشبختي افراد و خبر دادن از آينده، افراد را به گرفتن فال و دعانويسي ترغيب مي‌كنند. بزهكاران سايبري در قالب رمالي، شهروندان را فريب داده و با ارائه شماره حساب از كاربران درخواست مي‌كنند مبالغي را در ازاي انجام اين اعمال مجرمانه، به حساب آنها واريز كنند.
 استفاده از ظرفيت فضاي مجازي براي كارهاي خلاف و جرم فقط به رمالي و جن‌گيري محدود نمي‌شود. قاچاقچيان مواد مخدر نيز در اين عرصه فعاليت‌هاي گسترده‌اي دارند. به گفته حجت‌الاسلام سيدابراهيم رئيسي دادستان كشور مسئله توزيع موادمخدر در كشور از طريق سايت‌هاي مجازي امري جدي است تا جايي كه بيش از ۴۰ سايت واردكننده و توزيع‌كننده موادمخدر در كشور فعاليت مي‌كنند. يگانه راه جستن از اينگونه دام‌ها افزايش آگاهي‌هاي مردم و آموزش مهارت‌هاي زندگي است. بديهي است افرادي كه باورهاي مذهبي قوي‌تري دارند و مي‌توانند مسائل و مشكلات خود را از طرق منطقي و عقلاني به سرانجام برسانند، هرگز براي دستيابي به مقصود از بيراهه‌هايي نظير توسل به رمل و جن عبور نمي‌كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار