کد خبر: 706084
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۳
دلال‌ها مانع ساخت كارخانه‌هاي فولاد
بر اساس آمار گمرك، در 10 ماه اول امسال نزديك به 16 ميليون تن سنگ آهن به صورت خام يا با حداقل فرآوري از كشور صادر شده است.
به گزارش مشرق، هر تن سنگ آهن به طور متوسط امسال 29 دلار مبادله‌اي يا 23 دلار آزاد صادر شده است و با توجه به سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي افرادي كه در جريان اين خام‌فروشي قرار دارند بايد پاسخگويي اين سؤال باشند كه صادرات 16 ميليون تن سنگ آهن آن هم به قيمت نازل كمتر از 30 دلار چه مفهومي دارد و اين در حالي است كه سنگ آهن صادراتي با تبديل به محصولات فولادي حدود تني 500 دلار وارد كشور مي‌شود.
اين حجم عظيم صادرات 16 ميليون تني شامل 7ميليون و چهارصد و شصت هزار تن سنگ آهن با خلوص آهن كمتر از 40 درصد (سنگ آهن خام)، 7ميليون و سيصد هزار تن سنگ آهن با خلوص بالاي 40 درصد (سنگ آهن با يك مرحله فرآوري) و مابقي آن ديگر فرآورده‌هاي سنگ آهن بوده است.  اين در حالي است كه اگر زنجيره توليد فولاد در كشورمان به حد كافي توسعه پيدا كرده بود، با اين 16 ميليون تن سنگ آهن صادراتي مي‌شد ضمن كاهش چشمگير واردات فولاد و محصولات فولادي كشور، صدها هزار شغل هم ايجاد كرد.  در همين زمينه دخيل عباس زارع‌زاده نماينده مردم بافق، بهاباد، خاتم، مهريز و ابركوه در مجلس با اشاره به اينكه كساني كه به خام فروشي عادت كرده‌اند مخالف توسعه صنايع فولادي از جمله فولاد بافق هستند، اظهار داشت: با خام فروشي منفعت زيادي نصيب آن‌ها مي‌شود. نان خيلي‌ها در گندله است در نورد نيست. در سنگ خام است زيرا مي‌توانند با عيار آن بازي كنند. و اگر فولاد در بافق زده شود، دستشان از نان كوتاه مي‌شود.
به عنوان مثال معدن كوشك بدون هيچ فرآوري مستقيم به خارج فرستاده مي‌شود حال آنكه كارخانه ذوب و روي بافق فرآورده‌هاي مورد نياز خود را بايد از خارج تهيه كند، آيا اين خيانت به ايران نيست؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار