کد خبر: 706068
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
مسئول امور حقوق بشر دولت آلمان در دیدار از مکزیک بابت کاربرد سلاح‌های آلمانی در سرکوب و کشتار دانشجویان مکزیکی عذرخواهی کرد. در کشتار ۴۳ دانشجوی مکزیکی سلاح‌های آلمانی بکار گرفته شده بود.

به نوشته پایگاه خبری دویچه وله، «کریستوف اشترسر» مسئول امور حقوق بشر دولت آلمان حدود دو ساعت با خانوداه‌های دانشجویان مفقود شده مکزیکی دیدار و گفت‌وگو داشت. وی گفت دولت آلمان شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد در قتل ۴۳ دانشجوی مکزیکی که توسط باندهای تبهکار با همدستی پلیس محلی انجام گرفته، سلاح‌های آلمانی استفاده شده‌اند.

نماینده دولت آلمان خاطرنشان کرد: فرقی نمی‌کند که این سلاح‌ها قانونی و یا غیر قانونی وارد مکزیک شده‌اند. اگر با سلاح‌های آلمانی جنایتی انجام گرفته باشد، من بابت آن عذرخواهی می‌کنم.

فروش تسلیحات به مکزیک مدت‌ها در آلمان مورد بحث بود چراکه بخشی از نهادهای امنیتی مکزیک با تبهکاران همکاری می‌کند. به‌رغم این نگرانی‌ها وزارت اقتصاد آلمان در سال ۲۰۰۶ به "هنکلر و کخ" یکی از بزرگترین شرکت‌های صادرکننده تسلیحات اجازه داد سلاح سبک ژ-۳۶ را به مکزیک بفروشد، اما دولت آلمانی مدعی است که بر اساس قراردادی که با مکزیک منعقد کرده، قرار شد تسلیحات آلمانی در چهار ایالت این کشور از جمله ایالت گوئررو که دانشجویان مکزیکی در آنجا قتل و عام شدند حق کاربرد نداشته باشند.

اما حدود 2000 سلاح سبک به این ایالت ناامن وارد شده و در همدستی پلیس محلی در قتل دانشجویان با سازمان‌های تبهکار از سلاح‌های ژ-۳۶ استفاده شده است.

بنا به گفته کریستوف اشترسر، نماینده ویژه دولت آلمان در امور حقوق بشر دولت مکزیک ادعا می‌کند که از جزئیات شرایط فروش تسلیحات آلمانی اطلاعی نداشته است، اما نماینده دولت آلمان تاکید دارد که در این رابطه اسنادی وجود دارد. اشترسر یادآور می‌شود که مدت‌هاست دولت آلمان به نهادهای امنیتی مکزیک دیگر سلاحی نمی‌فروشد.

آبل باره‌را، فعال حقوق بشر که نماینده خانواده دانشجویان قربانی است، گفت هیچ‌گونه نظارتی بر کاربرد این سلاح‌ها از سوی دولت آلمان وجود نداشته است. در خود مکزیک هم کنترلی بر کاربرد این سلاح‌ها وجود ندارد. در صورتی‌ که سلاح‌های آلمانی نباید به ایالتی چون گوئررو که سرکوب و خشونت در آن حاکم است و حقوق بشر اصلا رعایت نمی‌شود، وارد می‌شدند. وی همچنین تاکید کرد که در این موضوع باید دولت‌های مکزیک و آلمان پاسخگو باشند.

موضوع قتل عام دانشجویان مکزیکی نه تنها بر وضعیت مکزیک تاثیر گذاشته بلکه فروش و کاربرد سلاح‌های آلمانی هم در کانون توجه قرار گرفته است. آلمان جزو ۱۳۰ کشور دنیاست که تاکنون پیمان بین‌المللی تجارت سلاح را امضا کرده است. بر اساس این پیمان به دیکتاتورها و ناقضان حقوق بشر سلاح فروخته نمی‌شود.

شرکت "هکلر و کخ" یکی از پنج شرکت بزرگ اسلحه‌سازی جهان است. به گفته "یورگن گرسلین"، منتقد معاملات تسلیحاتی، در هر ۱۴ دقیقه یک نفر در جهان در اثر شلیک سلاحی ساخت شرکت "هکلر و کخ" کشته می‌شود. یکی از مسلسل‌های پرفروش این شرکت "ژ۳۶" بوده، که بسیار دقیق‌تر و کارآمدتر از مدل پیشین "ژ۳" است. به گفته "گرسلین"، نظامیان با خرسندی زیادی این سلاح را به دست می‌گیرند. این سلاح تاکنون به طور رسمی تنها در اختیار نیروهای ناتو قرار داشته، اما مکزیک نیز موفق به خریداری این سلاح شده است.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار