کد خبر: 705920
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۳
مهران ابراهیمیان

اينكه بازي با واژه اقتصاد مقاومتي دردي از مشكلات كشور را حل نمي‌كند نه فقط از شرايط موجود در كوچه و خيابان كه بر اساس نگاه به شاخص‌هاي كل نيز قابل اثبات است، از همين رو است كه بايد گلايه رهبري را جدي گرفت و دربرنامه‌ريزي و اجراي آن كوشا بود اما گويا تصميمات سياسي اجازه اين موضوع را نه به مسئولان اجرايي و نه به نمايندگان ما در قوه مقننه نمي‌دهد. در ماه‌هاي گذشته دولتمردان و مجلسيان از ضرورت اصلاح قيمت‌ها، كسري 10 هزار ميليارد توماني ناشي از اجراي غلط هدفمندكردن يارانه‌ها، ‌اجراي طرح جامع مالياتي و در دام انداختن فراريان مالياتي و حذف ثروتمندان از ليست يارانه‌هاي نقدي گفتند و بحق هم گلايه كردند كه: دولت قبلي اشتباه كرده است !
ما نمي‌توانيم ادعاي اقتصاد مقاومتي و كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي را داشته باشيم، بي‌آنكه دست به تصميمات سخت بزنيم و اين تصميمات سخت نيز نه با شخم زدن پرونده‌هاي غلط قبلي بدون بازنگري و نه با گلايه رفتارهاي گذشتگان، نه با دنبال كردن اهداف جناجي و كوتاه مدت يا خداي ناكرده به گفته برخي از نمايندگان با هدف كسب كرسي‌هاي مجلس شوراي اسلامي بلكه با رو راست بودن با مردم و طرح مسئله و همراه كردن مردم در جهت اهداف متعالي در اقتصاد ميسر مي‌شود. ما اگر مي‌خواهيم اقتصاد مقاومتي را اجرا كنيم، بايد اقتصاد را از تراز كردن هزينه‌ها و درآمدها برهانيم و با برنامه‌هاي منطقي و البته سخت و دردآور به فكر بهبود اقتصاد باشيم وگرنه همان راهي را رفته‌ايم كه گذشتگان رفته‌اند و شعارهاي انقلابي و انتخاباتي خود را فراموش كرده‌ايم.
روز گذشته در استدلالي عجيب نوبخت رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در توجيه عدم‌اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها گفت: «‌اجازه بدهيد ما با تدبير بودجه را هدايت كنيم‌.» اين چه تدبيري است كه تمام حرف‌هاي قبلي خودمان را نقض مي‌كند و حاضر است با پرداخت يارانه به ثروتمندان و به دليل كسري بودجه 10 هزار ميليارد توماني يارانه‌هاي نقدي به عموم مردم فشار نامحسوس وارد كند؟
اين چه تدبيري است كه بودجه ماليات هر سال افزايش مي‌يابد، بي‌آنكه جرئت كنيم تعداد مؤديان را افزايش دهيم‌؟ آيا اين افزايش درآمدها به غير از سياست «تراز‌محوري‌» در اقتصاد است‌؟‌ چرا جرئت نمي‌كنيم دست به اصلاح ساختارها بزنيم و اجراي قانون جامع مالياتي را براساس برنامه‌اي اجرايي كه تجربه آن از 40 سال پيش در خيلي كشورها اجرا شده، عملياتي كنيم.  باور كنيد اقتصاد مقاومتي تنها به معني تراز درآمدها و هزينه‌ها همزمان با كاهش اجباري قيمت نفت نيست. اقتصاد مقاومتي حتي بازي با واژه مقاومت و اقتصاد و برگزاري همايش هم تحقق نمي‌يابد بلكه اقتصاد مقاومتي رسيدن به استقرار يك نظام اقتصادي باثبات است كه مي‌توان بدون فشار به اقشار ضعيف آن را اداره كرد،‌ اين ميسر نمي‌شود مگر با شفاف‌سازي اقتصاد و يافتن فراريان مالياتي و اخذ ماليات بر اساس عدالت، نه افزايش درآمدهاي مالياتي به هر قيمتي و با فشار آوردن به كارمندان و كارگران و فعالان اقتصادي‌اي كه خود را مؤدي سازمان امور مالياتي مي‌دانند. اقتصاد را از تراز‌محوري و سياست برهانيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار