کد خبر: 705916
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۱
در جلسه رئيس كل بانك مركزي با مديران بانك‌ها چه گذشت؟
ولي‌الله سيف در نشستي با بانكداران از تنها گذاشتن بانك مركزي در موضوع كارمزد كارتخوان‌ها گلايه كرد. وي با اعلام اينكه اضافه‌برداشت بانك‌ها غوغا مي‌كند، سود ۲۲درصد را پايدار ندانست و هشدار داد كه بانك‌ها زير بار سودهاي كاذب نروند.
ولي‌الله سيف در نشستي با بانكداران از تنها گذاشتن بانك مركزي در موضوع كارمزد كارتخوان‌ها گلايه كرد. وي با اعلام اينكه اضافه‌برداشت بانك‌ها غوغا مي‌كند، سود ۲۲درصد را پايدار ندانست و هشدار داد كه بانك‌ها زير بار سودهاي كاذب نروند.
به گزارش تسنيم، كميجاني قائم مقام بانك مركزي در اين نشست به بانكداران گفته است كه گزارش دريافت كارمزد از كارتخوان‌هاي فروشگاهي هم اكنون در بانك مركزي نهايي شده و به‌زودي در شوراي پول و اعتبار مطرح خواهد شد. احمدي دبيركل بانك مركزي نيز از 35ميليارد تراكنش بين‌بانكي و 10ميليارد تراكنش درون‌بانكي تا پايان دي ماه در شبكه بانكي خبر داده و گفته است: كارمزد از كارتخوان‌ها قرار بود از ابتداي دي ماه اجرايي شود ولي اتحاد دياني‌ها و بقالي‌ها از شبكه بانكي بيشتر بود و توانستند اعتراض‌شان را به دولت ببرند. در حالي كه در آن ايام بانك مركزي با تمام توان خود براي دفاع از اين طرح ورود كرد. وي با بيان اينكه بانك مركزي در اين طرح تنها ماند، گفت: برنامه بلندمدتي در اين زمينه داريم و اين تنهايي به‌معناي آن نيست كه بانك مركزي از اين سياست كناره‌گيري كرده است.
مديركل فناوري ارتباطات بانك مركزي همچنين تصريح كرده كه اطلاع رساني مناسب، تسويه وجوه و غني‌سازي خدمت از جمله راهبردهاي اين بانك براي اجراي طرح دريافت كارمزد از پذيرنده‌هاست. همچنين مديران ارشد بانك مركزي از اقدام برخي از بانك‌ها در ارتباط با توزيع جوايز نفيس به دارندگان دستگاه‌هاي كارتخوان فروشگاهي گلايه‌هاي شديدي را مطرح كردند.
شنيده شده است سيف با اشاره به طرح بانك مركزي براي دريافت كارمزد از كارتخوان‌هاي فروشگاهي گفت: نظام بانكي زماني مي‌تواند موفق باشد كه تمام مديران آن منسجم كنار يكديگر عمل كنند، اما در اين مورد همه كنار كشيده‌اند.
رئيس كل بانك مركزي البته در اين نشست با بيان اينكه اخذ كارمزد از كارتخوان‌هاي فروشگاهي هم اكنون در دستور كار شوراي پول و اعتبار قرار دارد، افزود: تعجب من اين است كه بانك مركزي به‌عنوان سياستگذار وارد اين ميدان شده اما چرا بانكي‌ها حمايت نمي‌كنند؟ چرا از حمايت مضايقه مي‌كنيد؟
وي با بيان اينكه شرايط موجود به‌گونه‌اي نيست كه شوراي پول و اعتبار درخصوص دريافت كارمزد از كارتخوان‌ها تصميم‌گيري كند، به موضوع اضافه‌برداشت‌ها نيز اشاره‌اي داشته و گفته است كه خالص بدهي دولت و دارايي‌هاي خارجي الان منفي است اما تنها چيزي كه رشد كرده بدهي بانك‌ها به بانك مركزي است.
سيف با اشاره به اينكه اضافه‌برداشت غوغا مي‌كند، تصريح كرد: بانك‌ها نبايد به‌دليل بي‌مبالاتي و اعمال مديريت‌هاي ناكارآمد دستاوردهاي دولت را زير سؤال ببرند و در معرض نابودي قرار دهند.
رئيس كل بانك مركزي از اجراي كامل طرح «چكاوك» از دوازدهم اسفند در سراسر كشور خبر داد و در ارتباط با پرونده معوقات بانكي گفت: بانك‌ها بايد در زمينه مطالبات معوق اطلاع رساني كنند و جزئيات اين پرونده‌ها را به مردم بگويند چراكه هيچ‌كدام از اين پرونده‌ها مربوط به ما نمي‌شود و متعلق به سال‌هاي قبل است.
وي خطاب به بانكداران گفت: زير بار نشان دادن سودهاي كاذب در بانك‌ها نرويد، نمايش سود كاذب بانك‌ها را تخليه مي‌كند. رقابت‌هاي كاذب و مخرب در نرخ‌هاي سود بين‌بانك‌ها نه تنها در سپرده‌هاي بانك‌ها تأثير داشته بلكه بايد هشدار داد كه بانك‌ها به‌شدت در حال تهي شدن هستند. رئيس كل بانك مركزي خطاب به بانكي‌ها گفت كه بانك خود را نجات دهند، تعدادي از بانك‌ها هم اكنون زيان‌ده هستند.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار