کد خبر: 705902
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
رزمايش پيامبر اعظم 9 سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در خليج فارس آغاز شد
«نمايش اقتدار و امنيت پايدار در سايه عزم ملي و مديريت جهادي»، اين اتفاقي بود كه ديروز در جريان رزمايش بزرگ پيامبر اعظم 9 به وقوع پيوست
جعفر تكبيري
«نمايش اقتدار و امنيت پايدار در سايه عزم ملي و مديريت جهادي»، اين اتفاقي بود كه ديروز در جريان رزمايش بزرگ پيامبر اعظم 9 به وقوع پيوست؛ رزمايشي كه در منطقه عمومي خليج‌فارس و تنگه هرمز به عنوان مهم‌ترين آبراه انرژي جهان و با رمز محمدرسول‌الله(ص) و با فرمان سردار سرلشكر جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران آغاز شد. اين شاهراه محل عبور روزانه نزديك به 20 درصد از انرژي جهان است و حدود 68 درصد از منابع نفت و گاز جهان را در دل خود جاي داده است، واقعيتي كه باعث شده چشم طمع بسياري از سلطه‌گران به دنبال تسلط به اين نقطه حساس و كليدي باشد.
درست پس از صدور فرمان آغاز اين رزمايش، عمليات مين‌‌گذاري توسط 30 فروند شناور نيروي دريايي سپاه در رزمايش بزرگ پيامبر اعظم(ص) و در منطقه تنگه هرمز صورت گرفت. اين عمليات با سرعتي بسيار بالا و در زماني كم انجام شد به نحوي كه مي‌توان از اين تاكتيك در مواقع بحراني عليه تهديدات احتمالي بهره‌برد.

  انهدام پهپاد توسط 100 فروند شناور
در آغاز مرحله دوم اين رزمايش نيز پهپادهاي هدف توسط 100 فروند شناور نيروي دريايي منهدم شد. اين پهپادها توسط موشك‌هاي دوش‌پرتاب ميثاق و توپ‌هاي نصب شده روي قايق‌هاي تندرو منهدم شد.

    انهدام ماكت ناو هواپيمابر امريكايي
اما نكته بارز روز نخست اين رزمايش، انهدام ماكت ناو هواپيمابر دشمن بود؛ اقدامي كه مي‌توان آن را اخطاري جدي به نيروهاي فرامنطقه‌اي قلمداد كرد كه سال‌هاست با حضور خود در خليج‌فارس، امنيت اين شاهراه انرژي را با خطر مواجه كرده‌اند.
اين ماكت در ابعادي واقعي ساخته شده است و توسط دهها فروند شناور تندرو مورد اصابت قرار گرفت. همچنين چند موشك كروز و دو موشك بالستيك نيز به اين هدف اصابت كرد.
پس از اصابت اين دو موشك بود كه نيروهاي ويژه و تكاورهاي نيروي دريايي سپاه به وسيله بالگرد و دو شناور وارد اين ناو شدند و آن را تصرف كردند.
 
 شليك موفقيت‌آميز موشك
در بخش ديگري از اين رزمايش، نوبت به آزمايش موشك‌هاي سپاه پاسداران رسيد.
در همين ارتباط براي نخستين بار، موشك كروز نصر از بالگردها به ناو هواپيمابر شليك شد. همچنين موشك بالستيك با برد 270 كيلومتر براي انهدام اهداف متحرك نيز شليك شد. موشك‌هاي فاتح 110 و زلزال عليه اهداف ثابت زميني به هدفي در يك جزيره غير‌مسكوني به فاصله 270 كيلومتر در رزمايش بزرگ پيامبر اعظم نيز شليك شد.
از سوي ديگر در اين مرحله از رزمايش از شناورهاي جديد ذوالفقار سپاه هم رونمايي شد. نكته مهم در خصوص آزمايش موشكي ديروز سپاه پاسداران، آزمايش موشك دوربرد و بالستيك «خليج‌فارس» بود. موشك هوشمند و بالستيك «خليج‌فارس‌» يك موشك مافوق صوت و كشتي‌زن بوده و تفاوت آن با موشك‌هاي قبلي اين است كه ديگر موشك‌ها عمدتاً با سرعتي زير‌صوت و به صورت كروز عمل مي‌كردند اما «خليج‌فارس» با سرعتي مافوق صوت و به صورت بالستيك از سطح زمين شليك شده و به صورت عمودي از ارتفاع بالا مي‌تواند هرگونه ناو يا شناور دشمن را مورد هدف قرار دهد. شعاع برد عملياتي اين موشك 300 كيلومتر است كه در آينده نزديك نسل جديد آن با بردي بيشتر توليد خواهد شد.

   رژه شناورهاي تندرو و 50 خودرو حامل موشك‌هاي كروز
در آخرين مرحله از روز نخست رزمايش بزرگ پيامبر اعظم(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، صدها فروند شناور تندرو و دهها فروند ناوچه موشك‌انداز و 50 سامانه موشكي ساحل به دريا به صورت متحرك از مقابل جايگاه اصلي رزمايش رژه رفتند.
همچنين در رزمايش بزرگ پيامبر اعظم(ص) كه در تنگه هرمز و توسط نيروي دريايي سپاه آغاز شد، سه فروند جنگنده اف 4 نيروي هوايي ارتش از مقابل جايگاه رژه رفتند. پايگاه هوايي اين جنگنده‌ها تحت كنترل عملياتي قرارگاه سپاه براي اجراي اين رزمايش بود. همچنين چندين فروند بالگرد شاهد مسلح به موشك كروز نصر و پهپادهاي مختلف سپاه از جمله پهپاد شاهد 129 از مقابل جايگاه رژه رفتند.

   سردار فدوي: تحويل موشك كروز غدير با برد 300 كيلومتر در هفته آينده
به گزارش فارس، سردار حسين فدوي فرمانده نيروي دريايي سپاه در جريان نهمين رزمايش پيامبر اعظم(ص) كه در تنگه هرمز در حال برگزاري است، گفت: هفته آينده موشك كروز غدير با برد 300 كيلومتر تحويل نيروي دريايي سپاه خواهد شد.
وي اضافه كرد: برد موشك‌هاي ما به جنوبي‌ترين مكان آب‌هاي منطقه مي‌رسد و اهداف متحرك را از پسابندر تا شمال خليج‌فارس مورد هدف قرار مي‌دهيم.
وي ادامه داد: نيروي دريايي سپاه شناورهايي را در اختيار دارد كه ابعاد آنها را تا روز خطا و حماقت دشمن اعلام نخواهيم كرد. فرمانده نيروي دريايي سپاه گفت:‌مشكل ما دشمنان فرامنطقه‌اي هستند و ما برادريمان را به كشورهاي منطقه ثابت كرديم.

   توانمندي‌هاي نظامي ايران براي تأمين امنيت خليج‌فارس
سردار سرلشكر محمد‌علي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران نيز در رزمايش بزرگ پيامبر اعظم(ص) پيرامون جزئيات اين همايش گفت: تا اين لحظه اين رزمايش كه با قدرت ايمان و فناوري حاصل شده توسط نيروي دريايي و هوافضاي سپاه براي تمركز روي شناورهاي دشمن انجام گرفته، به تمامي اهداف خود رسيده است. سرلشكر جعفري در ادامه با بيان اينكه در اين رزمايش به دشمن نشان داديم اين توانايي‌هايي كه فراهم كرديم براي برقراري امنيت خليج‌فارس و تنگه هرمز است، گفت: اين رزمايش بازدارنده است تا دشمنان ما قصدي براي اعمال قدرت يا ايجاد ناامني نداشته باشند.
فرمانده كل سپاه پاسداران با تأكيد بر اين موضوع كه هدف ما برقراري امنيت براي شناورها در منطقه خليج‌فارس و تنگه هرمز است، گفت: پيام اين همايش به كشورهاي منطقه و متحدين ما، پيام اقتدار نظام جمهوري اسلامي ايران و پيام امنيت و صلح منطقه خليج‌فارس و تنگه هرمز است.
وي افزود: ما در اين رابطه برادري‌مان را ثابت كرديم كه مشكل ما دشمنان فرامنطقه‌اي هستند و ان‌شاءالله روزي وحدت و همدلي كشورهاي منطقه بيشتر شود تا دشمن ما منطقه را ترك كند و منطقه امنيت كامل يابد.
فرمانده كل سپاه پاسداران در ادامه تصريح كرد: اين فناوري‌هاي پيشرفته امروز ما وقتي با نيروي ايمان ما مخلوط مي‌شود، قدرت بي‌نظيري را ايجاد مي‌كند. البته ما دلمان نمي‌خواهد اين را به امتحان واقعي بگذاريم اما اگر چنين وضعي پيش بيايد قطعاً منطقه درياي عمان، تنگه هرمز و خليج‌فارس در تسلط كامل نيروي دريايي سپاه خواهد بود.

  لاريجاني: غربي‌ها بدانند با افزايش ناو نمي‌توانند شرايط منطقه را عوض كنند
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز كه براي مشاهده روز نخست اين رزمايش در منطقه عمومي رزمايش حضور داشت، در جمع خبرنگاران با بيان اينكه همه امكاناتي كه در اختيار سپاه است در جهت حفاظت منافع ملي و كشور است، گفت: نيروي توانمند و هوشمندي در آب‌هاي جنوبي داريم و مي‌توان با كمك اين نيروها امنيت را با ساير كشورها برقرار كرد. رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه كشورهاي قدرتمند بدانند با افزايش ناو نمي‌توانند شرايط منطقه را عوض كنند، اظهار داشت: نيازي به حضور كشورهاي ديگر در منطقه نيست.
لاريجاني ادامه داد: تكنولوژي ايران مي‌تواند در اختيار ساير كشورها باشد و آنها مي‌توانند روي قدرت نظامي منطقه حساب كنند.
رئيس مجلس با بيان اينكه مجلس توجه ويژه‌اي به بودجه دفاعي داشته، تأكيد كرد: اين موضوع در اقتدار كشور تاثير‌گذار است.

   وحشت از رزمايشي عادي
رزمايش بزرگ پيامبر اعظم 9 در حالي توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي برگزار مي‌شود كه اين رزمايش نه تنها جزئي از برنامه عادي دفاعي جمهوري اسلامي ايران است كه همه ساله براي به روز نگه داشتن آمادگي نيروها برگزار مي‌شود و قراري بر تمرين براي بستن تنگه هرمز در آن وجود ندارد بلكه هدف اصلي آن نشان دادن قدرت جمهوري اسلامي در تأمين امنيت شاهراه حياتي تنگه هرمز است.
علاوه بر اين يكي ديگر از اهداف اين رزمايش اعلام اين واقعيت است كه خدشه‌دار شدن امنيت اين شاهراه حياتي توسط نيروهاي دشمن و به خطر انداختن منافع كشورمان، با پاسخگويي شديد نيروهاي مسلح همراه خواهد بود.
 برگزاري همين رزمايش كافي بود كه نيروهاي نظامي كشورهاي حاضر در خليج‌فارس و تنگه هرمز، كيلومترها دورتر از محل برگزاري رزمايش بروند و از دور شاهد قدرت‌نمايي سپاه پاسداران باشند.
اما آنچه كه ديروز در جريان روز نخست رزمايش بزرگ پيامبر اعظم 9 به وقوع پيوست، تنها بخشي از توانمندي دفاعي جمهوري اسلامي در عرصه دريا و براي حفاظت از منافع كشور در تنگه هرمز و خليج‌فارس بود.
اين در حالي است كه بخش بزرگ‌تري از اين دستاوردها رونمايي نشده و بخشي ديگر در اختيار ارتش جمهوري اسلامي است كه چندي پيش رزمايشي در دهانه ورودي تنگه هرمز، درياي عمان و آب‌هاي آزاد انجام داد و آمادگي خود را به رخ دشمنان كشور كشاند.

   تنگه هرمز، نقطه صلح
اما برگزاري رزمايش بزرگ پيامبر اعظم 9 در منطقه خليج‌فارس و تنگه هرمز در حالي است كه مقامات كشورمان بارها اين نكته را گوشزد كرده‌اند كه خليج‌فارس و تنگه هرمز بايد همواره نقطه صلح و ثبات براي تمامي كشورهاي حاشيه‌اي باشد. ايران معتقد است كه صلح در اين منطقه به نفع تمامي كشورهاي حاشيه‌اي خليج‌فارس است و ثبات كشورهاي اين منطقه به يكديگر ارتباط دارد، بنابراين دنياي غرب با اشراف به واقعيت‌هاي نظامي جمهوري اسلامي و نقاط استراتژيكي كه در اين منطقه تحت اختيار كشورمان است، بايد اين نكته را در نظر بگيرد كه هر ماجراجويي عليه كشورمان، نه تنها با پاسخ كوبنده جمهوري اسلامي مواجه خواهد شد بلكه زمينه‌ساز سقوط اقتصاد ترك‌خورده آنان خواهد شد.

  رزمايشي براي پشتيباني از تيم هسته‌اي
اما اين رزمايش در حالي با هشدار به نيروهاي فرا‌منطقه‌اي برگزار شد كه تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان، گفت‌وگوهايي فشرده را براي حصول يك «توافق خوب» در پي گرفته‌اند؛ گفت‌وگوهايي كه با زياده‌خواهي‌هاي طرف‌هاي غربي چندين بار تمديد و هر بار با تهديدات جديد به دنبال امتياز‌گيري بيشتر از جمهوري اسلامي ايران بوده‌اند؛ تهديداتي كه مهم‌ترين محورهاي آن در حوزه نظامي است.
 حالا برگزاري اين رزمايش و نمايش بخشي از اقتدار كشور به كمك تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي آمده تا با دستاني پر در مقابل طرف‌هاي گفت‌وگو بنشينند و بدون واهمه از تهديدات پوچ طرف‌هاي غربي در حوزه نظامي به دنبال احقاق حقوق هسته‌اي كشور باشند. بي‌شك رسانه‌هاي خارجي و واحدهاي عملياتي نيروهاي فرامنطقه‌اي كه مشعل رصد تحركات اين رزمايش هستند، گزارش‌هاي اين رزمايش را به مقامات سياسي طرف‌هاي گفت‌وگو با ايران ارسال خواهند كرد و در دور بعدي گفت‌وگوها شاهد تأثير اين رزمايش در قدرت چانه‌زني تيم هسته‌اي كشورمان خواهيم بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
0
2
هر ملتی از اقتدار نیروهای مسلح خود لذت میبرد خصوصا ملت غیوری چون ملت ایران .من از سال 64 در یافته ام که ایران میتواند از تنگه هرمز قدرت نمایی کند همیشه این ارزو را دارم که سیاسیون و نیروهای مسلح ما از این نقطه قوت برای نشان دادن توان خود و مقابله به مثل کشورهای زیاده خواهی چون امریکا و نوکران منطقه ای انها همچون حکومت وهابی عربستان استفاده کنند ما هم توان تحریم گازی و کالایی خیلی از این زورگویان را داریم امیدوارم اقدام لازم صورت بگیرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار