کد خبر: 705756
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۶
وقتي توليدكننده‌ها از توليد حمايت نمي‌كنند
اوضاع بازار توليدات كشورمان به ويژه در حوزه لوازم خانگي حاكي از اين است كه يا توليد محدود و كم است يا عرضه بدون ساختار و راهبرد دنبال مي‌شود كه در رفع هر دو آنها توليد‌كننده نيز به اندازه دولت، بازار و مصرف‌كننده نقش دارد
نفيسه ابراهيم‌زاده‌انتظام
در شرايطي كه به دنبال تأكيد مقام معظم رهبري، جامعه بار ديگر نسبت به توليد داخلي و پرهيز از مصرف‌گرايي حساس شده و بازار داخل مستعد ورود محصولات وطني است، نحوه عرضه اين محصولات به گونه‌اي است كه به نظر مي‌رسد توليدكنندگان نسبت به حضور مؤثر در بازار نيازي احساس نمي‌كنند.
توليد داخلي تابع متغيرهاي زيادي، رونقي را كه بايد داشته باشد، ندارد. اين خلاصه وضع موجود است. رسيدن به قدرت رقابت در بازار داخل و سهم‌گيري از بازار بين‌المللي وضع مطلوب است و پيوندي كه بايد بين دو وضعيت وجود داشته باشد، هدف كوتاه مدت. بنابراين براي تقويت اين پايه‌هاي اقتصادي، اصلاح رويكرد اجتماعي يك ضرورت است.
از طرفي وقتي توليد داخلي اوج مي‌گيرد، تقاضا نسبت به ظرفيت‌هاي خارجي كاهش مي‌يابد، اشتغال رو به رشد مي‌رود و تورم كاهش پيدا مي‌كند و بر اين اساس افزايش اشتغال به دنبال خود ازدواج و مقابله با ناهنجاري‌هاي اجتماعي را دارد و مي‌تواند موجب شكوفايي اقتصادي شود. در نتيجه براي اصلاح شرايط موجود بايد هر بخش نقش خود را در تكميل اين چرخه پيدا و سعي در اجراي مطلوب آن بكند. با اين وجود سال‌ها است تمام كاسه و كوزه بي‌رونقي توليد، سر بازار و عدم تمايل خريدار به جنس ايراني شكسته مي‌شود و ناقدان اقتصادي يا كساني كه دستي در توليد دارند با خرج قدري انصاف، فرآيند توليد، از اخذ مجوز تا توزيع را نيز در اين گناه بزرگ شريك مي‌كنند اما هيچ‌گاه توليد‌كننده به عنوان سناريست توليد يك محصول خاص، مورد توجه قرار نمي‌گيرد. ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد در شرايط كنوني هم بازار محصولات ايراني مي‌تواند براي برخي گروه‌هاي هدف تضمين شده باشد. افرادي كه تهيه وسايل زندگي براي آنها مصداق ضرورت است از اين جمله‌اند. زوج‌هاي در آستانه ازدواج، يكي از گروه‌هاي هدفي هستند كه مي‌توانند به اندازه خود بازار محصولات داخلي را تقويت كنند اما بازار لوازم خانگي به عنوان رتبه دوم پيشاني بازار توليد در كشورمان هيچ سهمي براي آنها در نظر نگرفته است.
  فروش بدون عرضه!
در حال حاضر فروشگاه‌هاي بزرگ و زنجيره‌اي كشور كه برخي از آنها به دستگاه‌هاي معظمي چون مجموعه دولت يا شهرداري‌ها مرتبطند، در رديف عرضه لوازم خانگي خود، حتي براي نمونه هم محصولي با برند و توليد كشور ندارند و اين در درجه اول، امكان مقايسه براي مشتري و رقابت براي توليدكننده را از بين مي‌برد.  اين مسئله شامل اغلب قريب به اتفاق مراكز خريد لوازم خريد و خيابان‌هايي است كه فروشگاه‌هاي اين لوازم در آنها متمركزند. اين مراكز و خيابان‌ها حداكثر ظرفيت‌هاي خود را به فروش محصولات غيرايراني و برندهاي خارجي اختصاص مي‌دهند. نمايندگي‌هاي اندك و پراكنده و دور از دسترس، خدمات پس از فروش ناقص و عرضه نا‌هماهنگ با بازار همه و همه مؤلفه‌هايي هستند كه در رونق گرفتن توليد و اقتصاد داخلي و تحقق اقتصاد مقاومتي مؤثرند.  به عبارت ديگر علاوه بر اينكه فرآيند توليد در كشور ما همراه توليد‌كننده نيست و حتي در برخي موارد در مقابل آن قرار دارد، توليد‌كننده هم كششي براي جلب بازار ندارد، يعني توليدكننده به گلايه از عدم همراهي بازار و فرآيند قانوني و اقتصادي كشور از توليد راضي‌تر است تا دست زدن به اقدام مؤثري در جهت تغيير شرايط بازار به نفع خود.
  كالاي ايراني براي مشاهده هم نيست چه‌برسد به خريد!
يكي از در دسترس‌ترين راه‌ها براي تغيير ساختار و راهبرد، عرضه است. اوضاع بازار توليدات كشورمان به ويژه در حوزه لوازم خانگي حاكي از اين است كه يا توليد محدود و كم است يا عرضه بدون ساختار و راهبرد دنبال مي‌شود كه در رفع هر دوي آنها توليد‌كننده نيز به اندازه دولت، بازار و مصرف‌كننده نقش دارد.  انتظار از مشتري براي خريد كالاي ايراني در حالي كه به ندرت نمونه‌اي از آن را در فروشگاه‌هاي در دسترس مي‌بيند يا سايتي براي معرفي آن در فضاي مجازي مشاهده مي‌كند و بدون داشتن امكان مقايسه محصول كه يك توقع حداقلي است، نا بجا است.  تعلق گرفتن عزم ملي براي حمايت از توليد داخلي به تكميل يك زنجيره نياز دارد كه توليد‌كننده در ابتداي آن و مصرف‌كننده حلقه انتهايي آن است.  اكنون كه به تعبير مقام معظم رهبري «بايد تلاش شود در بخش‌هاي مختلف كشور مسئله «ما مي‌توانيم» در عمل به مردم نشان داده شود و با شناخت خلأها و نيازهاي كشور، به سمت انجام كارهاي نكرده و زمين‌مانده برويم و فشار واردات را به نفع توليد داخلي كاهش دهيم و كاري كنيم كه محصولات و توليدات جوان‌هاي با استعداد، مؤمن، توانا و بعضاً نابغه كشور مقهور واردات نشود»، توليدكنندگان مي‌توانند از فرصت حمايت ايشان و فضاي متأثر از فرمايشات مقام معظم رهبري راهبرد توليد تا عرضه خود را تغيير دهند و انتظار نداشته باشند بدون ايجاد جاذبه بازار منتظر محصولات آنها بماند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
1
0
سلام
درزمانه ای که تولید ملی میشود وهر کس یک تو سری میزند خود تولید کننده هم بجای دفاع از تولید میزند توسر تولید و وارد کننده میشود.وای بحال تولید وتولید کننده وکارگر واقتصاد ملی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
0
1
روزنامه جوان اين مقاله اي كه نوشتين و اين تحليل هايي كه كردين در مورد محصولات داخلي هيچكدوم درست نيست معلومه كه شما تا حالا بازار نرفتين اولا جنس داخلي عرضه ميشه تو همه فروشگاه ها هم پيدا ميشه دوما كيفيت 80درصد توليدات داخلي خيلي پايينه كه راحت مي توني بهشون بگي آشغال سوما قيمت اين اجناس داخلي نسبت به كيفيتي كه دارن خيلي بالاست .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار