کد خبر: 705699
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
کارشناسان مرکز آمار ایران توضیحاتی را درباره‌ی صفر شدن نرخ تورم ماهانه ماه بهمن ارائه کردند.
ایسنا: در نشست خبری کارشناسان مرکز آمار ایران با خبرنگاران، معاون اقتصادی و محاسبات مرکز آمار ایران با ارائه‌ی نرخ شاخص‌های تورم در ماه بهمن گفت: شاخص کل در بهمن‌ماه 1393، 204.2 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل بدون تغییر است. افزایش شاخص کل نسبت به مشابه سال قبل تورم (نقطه به نقطه) 14.4 درصد است و تورم 12 ماهه منتهی به بهمن‌ماه مشابه سال قبل 15.2درصد است که نسبت به دی‌ماه کاهش داشته است.

این کارشناس مرکز آمار با اشاره در توضیح صفر‌بودن تورم ماهانه بهمن‌ماه گفت: شاخص قیمت در دی‌ماه 204.1 بوده که در بهمن‌ماه 1393، 204.2 بوده که این شاخص در محاسبات آماری با رند شدن صفر تعبیر می‌شود.

وی درباره‌ی اختلاف مرکز‌ آمار ایران با بانک‌ مرکزی گفت: تعداد کالاهایی که مرکز آمار ایران برای محاسبه شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری و روستایی محاسبه می‌کند 451 قلم کالاست که در 12 گروه اصلی بررسی می‌شود، اما این تعداد در بانک مرکزی متفاوت است. همچنین ضرایب اهمیت کالا و خدمات در درآمد و هزینه خانوارها در مرکز آمار ایران با بانک مرکزی تفاوت دارد. از سوی دیگر ما حدود 178 شهر و 293 منطقه شهری را برای شاخص قیمت خانوارهای شهری در نظر می‌گیریم. همچنین برای محاسبه شاخص قیمت‌ خانوارهای روستایی جداگانه عمل می‌کنیم. اما بانک مرکزی مبنا را شهرهای بزرگ و کوچک قرار می‌دهد.

در ادامه‌ی این نشست نادر حکیمی پور مدیر کل دفتر شاخص قیمت‌ها هم درباره‌ی تفاوت آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران گفت: در آمار یک اصل کلی وجود دارد خصلت کار آمار همین است. اگر در یک محاسبه جامعه و نمونه یکی باشد، اما روش آمارگیری متفاوت باشد قطعا در نتیجه اختلاف وجود دارد، اما این از ارزش کار کم نمی‌کند.

وی همچنین گفت: یک درصد مشخص از خطا‌در کار آمار پذیرفتنی است و این موضوع نا اطمینانی به وجود نمی‌آورد. اگر نرخ تورم ماهانه یا نقطه به نقطه تفاوت دارند این تفاوت در یک رنج قابل قبول قرار دارد و در نهایت یک هماهنگی بین آمار مرکز آمار ایران و بانک مرکزی وجود دارد.

حکیمی‌پور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره این‌که چرا بانک مرکزی هم به آمارهای مرکز آمار ایران استناد نمی‌کند و خود وارد پروسه آمارگیری می‌شود، گفت: ایده‌آل این است که یک مرجع کار قیمت‌گیری و محاسبه شاخص‌ قیمت کالا و خدمات را انجام بدهد، اما منعی هم برای بانک مرکزی در این زمینه وجود ندارد. ما براساس قانون ملزم شده‌ایم که این آمارها را محاسبه کنیم، اما بانک مرکزی هم براساس سیاست‌های خود وارد این عرصه می‌شود، چون بانک مرکزی مجری سیاست‌های پولی کشور است و نرخ تورم می‌تواند شاخص مهمی برای تصمیم‌گیری در زمینه‌ی سیاست‌های پولی باشد.

مدیر کل دفتر شاخص قیمت‌ها همچنین در توضیح این‌که چرا رییس جمهور صفرشدن تورم ماهانه بهمن‌ماه را مورد استناد قرار داده است، گفت: درباره تورم سه شاخص اندازه‌گیری می شود یکی تورم سالانه است که تورم 12 ماه منتهی به یک ماه مشخص است. دیگری تورم نقطه به نقطه است که تورم یک ماه مشخص نسبت به همان ماه سال پیش است و تورم ماهانه هم تورم یک ماه نسبت به ماه قبل خودش است. شاخص تورم ماهانه که مورد استناد رییس جمهور قرار گرفته است شاخص مهمی است ماه بهمن‌ماه و اسفند‌ماه ماه خاصی است چون ما انتظار افزایش قیمت را داریم، اما این ماه علی‌رغم این‌که اصولا ماه گرانی است، اما تغییرات قیمت در بهمن‌ماه صفر بوده است و این شاخص مورد استناد مجریان کشور قرار گرفته است.

وی در تفسیر صفر شدن تورم ماهانه گفت: این نشان می‌دهد انتظارات تورمی کم شده و وضعیت اقتصاد کشور آرام‌تر و باثبات‌تر است و ادامه‌ی این روند می‌تواند به نهادها و افراد مختلف برای تصمیم‌گیری کمک کند. اگر این 15 درصد تورم 25 یا 36 درصد بود ما بار زیادی را در این زمینه تحمل می‌کردیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا گفته می‌شود آمارهای مرکز آمار سیاسی است گفت: ما این حرف را نمی‌پذیریم و آمارهای مرکز آمار ایران با روش‌های علمی استخراج می‌شود.

همچین مدیر کل دفتر شاخص قیمت‌ها در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود تورم وارد پوسته سخت خود شده است، گفت: وظیفه ما در مرکز آمار ایران تحلیل شاخص‌ها نیست، اما برای توضیح این مساله باید بگویم که وقتی نرخ تورم خیلی زیاد باشد با سیاست‌های کوتاه مدت می‌توان بر آن اثر گذاشت اما از یک زمان به بعد که کاهش تورم نیاز به تغییرات ساختاری دارد می‌گوییم کاهش تورم وارد مرحله‌ی سخت خود شده و کاهش آن با دشواری بیشتری همراه است.

وی درباره‌ی این‌که چه زمانی کشور می‌تواند تورم تک‌رقمی را تجربه کند، گفت: پیش‌بینی برای تک‌رقمی شدن تورم امکان‌پذیر نیست، زیرا عوامل بسیاری در این زمینه تاثیر‌گذار هستند. همچنین با توجه به وابستگی ما به نفت نمی‌توانیم نرخ تورم را در آینده پیش‌بینی کنیم، زیرا کاهش قیمت نفت می‌تواند در تورم تاثیر‌گذار باشد.

حکیمی‌پور همچنین در پاسخ به این سوال آیا می‌توان شاخص کلی کشور را با جمع و تقسیم‌کردن شاخص قیمت شهر و روستا محاسبه کرد هم گفت: ضرایب قیمت کالاها در شهر و روستا متفاوت است و ما نمی‌توانیم یک شاخص را اعلام کنیم. بانک مرکزی وارد روستاها نمی‌شود و معتقدم رفتار شهرهای کوچک مشابه روستاهاست، اما ما معتقدیم رفتار مصرفی خانوارهای شهری و روستایی متفاوت است اما ما در مرکز آمار ایران به دنبال ایجاد عزمی ملی هستیم که یک میانگین وزنی را اعلام کنیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
0
0
پس قیمت مرغ که در بهمن ماه 20 درصدی گران شد مربوط به بهمن ماه 94 هست یا قیمت پنیر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار