کد خبر: 705691
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
معاون طب سنتی وزیر بهداشت از تدوین بسته آموزشی طب سنتی برای بهورزان و ورود این طب در شبکه بهداشت خبر داد و گفت: سبک زندگی نادرست باعث شده حدود ۵۰ مردم به کبد چرب مبتلا باشند.

محمود خدادوست در سومین همایش تخصصی طب سنتی در دانشگاه تهران گفت: سومین همایش با رویکرد پیشگیری و خود مراقبتی برگزار شده بنابراین متولیان سلامت باید میزان سواد و آگاهی مردم را در این زمینه افزایش دهند چرا که در غیر این صورت خود مراقبتی به خود درمانی تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع را در برخی از بیماری‌ها می‌بینیم مثلاً افراد مبتلا به دیابت در طول یک سال فقط 3 ساعت از وقت خود را تحت مراقبت‌های تخصصی می‌گذراند و در سایر اوقات برای کنترل بیماری خود از مشاوره دیگران یا خودمراقبتی استفاده می‌کنند.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت گفت: سازمان جهانی بهداشت نیز در سال 2014 شعار خود مراقبتی را انتخاب کرد و در کشور ما نیز پیام طب سنتی بر همین اساس است در حالی که خود مراقبتی در کشور ما متاسفانه به خود درمانی تعبیر می‌شود و تمام افراد در امور پزشکی دخالت می‌کنند.

خدادوست با اشاره به افزایش چاقی و اضافه وزن در دنیا که زمینه ساز بروز بیماری‌هایی مانند کبد چرب و فشار خون شده گفت: در کشور ما نیز به طور میانگین 40 تا 50 درصد مردم به دلیل چاقی و سبک زندگی به بیماری کبد چرب مبتلا هستند.

رئیس شورای سیاست‌گذرای طب سنتی وزارت بهداشت تغییر سبک زندگی را نخستین خط مداخله برای پیشگیری از بیماری‌ها دانست و گفت: 6 اصل مهم طب سنتی شامل آب و هوا، خوردن و آشامیدن، خواب و بیداری، حرکت سکون، استفراغ و احتباس و امراض نفسانی است و متخصصان طب سنتی باید در پیشگیری به این اصول توجه کنند به عنوان مثال بهترین زمان خواب بین ساعت 22 شب تا 2 صبح است و پس از طلوع آفتاب از نظر علمی بیشترین میزان ترشح هورمون رشد انجام می‌شود به همین دلیل فرد در آن زمان نباید بخوابد.

خدادوست علاوه بر ابعاد سه‌گانه سلامت بر سلامت معنوی نیز تأکید کرد و گفت: اگر به دنبال سلامت هستید باید از جسم، روح و روان مراقبت کنید اگر فردی به طور مثال حسود است دچار زخم معده و ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

وی در حاشیه‌ این همایش نیز گفت: در برنامه جدید وزارت بهداشت نیز بسته های آموزشی طب سنتی برای بهورزان تدوین شده و طب سنتی به شبکه‌های بهداشتی می‌آید.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت افزود: 56 قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه است اما متاسفانه پزشکان از آن اطلاعی ندارند.

خدادوست گفت: همچنین در اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری طب سنتی مصوب شد که دو واحد درسی طب سنتی به متون آموزشی اضافه شود.

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اریایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
0
0
جالب بود مرسی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار