کد خبر: 705640
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
توضیحات محمد رضا سنگری درباره فراخوان ادبی «آزاد مثل آزاده»:
مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان فراخوان خاطره،داستان،نمایشنامه و شعر را با محوریت کودک و نوجوان و با هدف الگوسازی و آشنایی با سبک زندگی آزادگان منتشر کرد.
به گزارش «جوان»، در نشست خبری دکتر محمد سنگری دبیر اجرایی همایش در نشست خبری درباره این فراخوان توضیح داد: در موسسه جلسات گوناگونی را با مدیران این مجموعه که همه از آزادگان هستند، داشته ایم تا چگونه کودکان و نوجوانان را با آزاده ها و خاطرات و رشادت های آنان چه در دوران جنگ و چه در دوره اسارت آشنا کنیم. ما باید بدانیم از چه زبانی بهره ببریم، شیوه و فرآیند کار چگونه باشد و رهاورد این کار چگونه در اختیار مخاطبان اصلی که همان کودکان و نوجوانان هستند قرار بگیرد. حاصل این گفتگوها ما را به اینجا رساند که علاوه بر مدیران مجموعه، چندین نشست با دست اندرکاران ادبیات کودک و نوجوان داشتیم و بر آن شدیم تا فراخوانی را اعلام کرده و آثار رسیده به دبیرخانه را در کتابهای درسی بگنجانیم یا به صورت کتاب های مستقل منتشر کنیم.

وی در ادامه به فقر کتاب های داستانی برای کودکان در ارتباط با آزاده ها اشاره و بیان کرد: انسان همیشه در پی داشتن اسوه است. کودکان و نوجوانان هم با شخصیت های داستانی که می خوانند یا فیلمی که می بینند هم‌ذات پنداری می کنند و با او یکی می شوند و بعد آرام آرام خود و رفتار خود را با او تطبیق می دهند.

سنگری در ادامه گفت: ما باور داریم که در سال ۱۳۵۷ اتفاق بزرگی در ایران افتاده است، اتفاقی که میراث همه انبیاء و اولیاست. از سوی دیگر اتاق کدام نوجوان ایرانی را می بینید که بر دیوار آن تصویر اسوه ای نقش نبسته باشد. بعضی متوجه شده اند که بهتر است اسوه های خود را در قالب هنر معرفی کنند، برای مثال آرنولد یک ورزشکار و قهرمان زیبایی اندام در جهان است. آمریکایی ها برای معرفی این الگوی ورزشی از قالب سینما استفاده می کنند، ما از کدام قالب برای معرفی آزادگان خود و الگوهای موثر در انقلاب و دفاع مقدس بهره برده ایم؟

دبیر همایش «آزاد مثل آزاده» به ضرورت معرفی آزادگان به کودکان و نوجوانان اشاره و بیان کرد: همه اقشار و گروه های سنی در جنگ شرکت کرده و اسیر شده اند، ما کودک ۱۰ ساله یا نوجوان ۱۳ ساله ای داشته ایم که جزو آزادگان بوده. از سوی دیگر جوانان ما در آن دوره موقعیت های مختلف را در روزگار اسارت خود تجربه کردند، جشن ها، شادی ها، غم ها و حتی به شهادت رسیدن زیر شکنجه دشمنان را. ما باید با زبانی مناسب همه این ناگفته ها را به کودک و نوجوان امروز منتقل کنیم و چه قالبی بهتر از ادبیات که آبشخور هنرهای دیگر هم هست، بنابراین قرار است ۵۲ جلد کتاب در ارتباط با اسارت و آزادگان در انتهای کتاب های درسی معرفی شود تا هر دانش آموز بتواند هفته ای یک کتاب درباره آزادگان بخواند. امیدوارم که این همایش بتواند چنین نیازی را برآورده کند.

سنگری با اشاره به قالب های مختلف همایش گفت: شاعران و نویسندگان شاخص کشور، خانواده خود آزادگان و کسانی که دستی بر قلم دارند و ذهن و زبان کودک و نوجوان امروز را می شناسند می توانند در قالب شعر، داستان، نمایشنامه و خاطره بنویسند. خاطره ها می تواند «خودنگاشته» یا «دیگرنگاشته» باشد چون قرار نیست همه آزادگان با فنون نگارش خاطره آشنا باشند، پس می توانند گفته های خود را در اختیار نویسندگان بگذارند تا به صورت کتابی جذاب درآید. در قالب نمایشنامه نیز همه علاقه مندان می توانند به نگارش متونی بپردازند که در مدارس قابل اجراست و به ابزار فراوان نیاز ندارد. داستان ها هم بهتر است داستان کوتاه یا داستان کوتاه کوتاه باشد.

این نویسنده همچنین بیان کرد: ما با مجلس، صدا و سیما، آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری ارتباط برقرار کرده ایم تا با ما همکاری کنند و علاقه مندان فرصت دارند تا پایان خردادماه ۱۳۹۴ آثار خود را به دبیرخانه همایش که همان موسسه فرهنگی پیام آزادگان است، ارسال کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار