کد خبر: 705592
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۴
تحليل «جوان» از رابطه معجزه مهارتورم با مذاكرات عزتمندانه هسته‌اي
رئيس‌جمهور بار ديگر كاهش تورم را كه دو روز پيش معجزه دولت يازدهم توصيف كرده بود، كار بزرگ توصيف كرد و تأكيد كرد كه سال گذشته تورم بهمن و اسفند را خيلي پايين آورديم اما هيچ كس پيش‌بيني نمي‌كرد امسال تورم ما در بهمن صفر باشد.
مهران ابراهيميان
رئيس‌جمهور بار ديگر كاهش تورم را كه دو روز پيش معجزه دولت يازدهم توصيف كرده بود، كار بزرگ توصيف كرد و تأكيد كرد كه سال گذشته تورم بهمن و اسفند را خيلي پايين آورديم اما هيچ كس پيش‌بيني نمي‌كرد امسال تورم ما در بهمن صفر باشد.

دكتر روحاني ديروز در همايش ملي روز مهندسي از صفر شدن تورم در بهمن‌ماه سخن مي‌گويد و همزمان تيم مذاكره‌كننده در حال مذاكره با طرف‌هاي غرب است. اين بدان معني است كه تورم صفر‌درصدي مي‌تواند نه فقط به عنوان يك برگ برنده و پشتوانه تيم مذاكره‌كننده در مذاكرات باشد بلكه در صورت تداوم اين روند كشور را از مذاكره غيرمنصفانه بر سر مسائل هسته‌اي بي‌نياز كند.

موفقيت اقتصادي مهار تورم كه رئيس جمهور محترم بر آن تاكيد دارد، در ميان برخي مشاوران و اعضاي دولت در يك سال و نيم گذشته با بي‌تفاوتي روبه‌رو شده است و ايشان نتوانسته‌اند بين تلاش‌هاي دولت براي كاهش تورم و ثبات اقتصادي با مذاكرات عزتمندانه،‌ رابطه مستقيم پيدا كنند. اين دسته از دولتمردان معتقدند باز كردن گره مشكلات اقتصادي صرفا با كليد مذاكرات ممكن است و لذا همه برنامه خود را به نتيجه گرفتن از مذاكرات متمركز كرده‌اند كه به طور طبيعي چه بسا در مراحلي به اين نتيجه برسند كه بايد در مذاكرات كوتاه آمد.

حالا با معجزه‌اي كه رئيس جمهور محترم در حوزه اقتصاد و مهار تورم از آن سخن مي‌گويند بهتر است اين دسته از دولتمردان در مذاكرات هسته‌اي محكم‌تر از قبل بايستند.

رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود به برنامه‌هاي دولت در زمينه صادرات غيرنفتي نيزاشاره مي‌كند و مي‌گويد: «‌يكي از افتخارات اين دولت افزايش صادرات غيرنفتي بوده و اولين قدم ما در زمينه اقتصاد مقاومتي اين بود كه ما صادرات غيرنفتي را توسعه دهيم. امروز 25 درصد صادرات غيرنفتي ما رشد داشته و بخشي از اين صادرات غيرنفتي مربوط به خدمات فني و مهندسي است.»

البته اين افزايش صادرات غيرنفتي كه تقريباً بخش اعظم آن مربوط به ميعانات گازي و پتروشيمي است، دقيقاً بعد از توافق ژنو بوده كه اجازه صادرات پتروشيمي در يكي از بندهاي آن ثبت شده است، وگرنه هنوز دولت جديد ظرفيت‌هاي جديد و چشمگيري را براي توليد بيشتر ميعانات گازي و پتروشيمي ايجاد نكرده، با اين حال توسعه صادرات غيرنفتي قابل تأمل و اميدواركننده است. هرچند آمار صادرات غيرنفتي به خصوص صادرات ميعانات گازي نيز چندان قابل اعتماد نيست، زيرا دكتر سيدحميد حسيني مؤسس و رئيس اتحاديه صادركنندگان نفتي آن را درست نمي‌داند و افزايش درآمدهاي اعلامي از گمرك را ناشي از اشتباه محاسباتي در قيمت عنوان كرده است.

صرف‌نظر از دو نكته بيان شده بالا و با تكيه بر اظهارات رئيس‌جمهور درباره نرخ تورم صفر و افزايش 25 درصدي صادرات غيرنفتي، مي‌توان اميدوار بود كه در مذاكرات دچار وادادگي نشويم و مهر باطلي بر زياده‌خواهي‌هاي غرب بزنيم.
به عبارت ديگر بايد با توجه به پشتوانه اقتصادي ترسيم شده به گونه‌اي عمل كنيم كه به گفته رئيس‌جمهور تاريخ در آينده قضاوت خوبي از جهادگران خط‌مقدم (ديپلمات‌هاي ما) داشته باشد و ثابت كنيم كه ما دست‌كمي از آنها نداريم و در ميدان رقابت موفق خواهيم شد.

موفقيت دولت با حضور مردم و حمايت رهبري

رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود تأكيد مي‌كند:‌ دولت يازدهم تا امروز هر جا موفق بوده به دليل حضور، حمايت و تلاش مردم و همچنين حمايت مقام معظم رهبري و تلاش فرهيختگان بوده است، در غير اين صورت نمي‌توانستيم موفق باشيم.
وي در ادامه به نقش پيشتاز مهندسان از ابتداي انقلاب تاكنون اشاره كرد و گفت: ما در تمام پروژه‌ها و طرح‌هاي پيش‌رو يك‌بار بزرگ روي دوش مهندسين داريم و اميدواريم با تلاش و همت مردم آينده بسيار خوبي پيش‌رو داشته باشيم.
رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه در انقلاب نيز تمام حركت‌ها از سوي مهندسان شروع مي‌شد، گفت: اين كار بسيار مهمي است و ما مي‌بينيم كه اين جمع فرهيخته نه‌تنها در علم و دانش بلكه در تحولات سياسي جامعه نيز پيشتاز هستند و بعد از انقلاب هم همين‌طور بوده است و ما در دوران دفاع مقدس كار مهندسي بسيار ارزشمندي را شاهد هستيم.

رئيس‌جمهور با اشاره به ابتكار مهندسان در دوران جنگ و ساخت پل‌هايي كه با بمباران خراب نمي‌شد، گفت: شما مي‌دانيد عده‌اي در سال 58 مي‌گفتند هواپيماهاي F14 را پس بدهيم زيرا قادر به پرواز و نگهداري آنها نيستيم اما وقتي عفلقيان به ما حمله كردند و در ساعت 2 بعدازظهر آخر شهريورماه 59 حمله هوايي و همزمان حمله زميني شروع شد، صبح فردايش 140 فروند هواپيماي ما وارد عراق شد و عراق را شكاند.

روحاني در ادامه به فعاليت‌هاي سپاه پاسداران در زمان جنگ اشاره كرد و گفت: در آن زمان در سپاه پاسداران كار بسيار بزرگي در زمينه موشكي شروع شد كه برخي پروژه‌ها در همين دوران و برخي هم بعد از جنگ به ثمر رسيد.
رئيس‌جمهور تصريح كرد: مهندسان ما بعد از دفاع مقدس نيز در سازندگي كشور نقش بسيار بااهميتي داشتند و مي‌دانيم كه بخش بزرگي از افتخارات علمي و فناوري كشور ما مربوط به اين قشر است. وي گفت: مهندسان ما در بخش نانو، آي‌تي، آي‌سي‌تي و حتي در بخش مهندسي پزشكي، داروسازي و هسته‌اي كارهاي بسيار بزرگي انجام دادند.

دروغ بزرگ !‌

روحاني در ادامه با اشاره به فعاليت‌ها و تلاش‌هاي دانشمندان هسته‌اي افزود: ما براي غني‌سازي به سراغ اروپايي‌ها، ‌روس‌ها و ‌چيني‌ها رفتيم. ما با همه عالم در اين‌باره صحبت كرديم و در نهايت حاضر نشدند به ما فناوري غني‌سازي را بدهند، لذا اينكه مي‌گويند ايران مخفي‌كاري كرده دروغ بزرگ است. اگر ما مي‌خواستيم مخفي‌كاري كنيم چرا از آنها كمك خواستيم. ما مي‌خواستيم براي اهداف صلح‌آميز و براي انرژي صلح‌آميز هسته‌اي غني‌سازي كنيم.

روحاني همچنين به خاطره‌اي از گذشته اشاره كرد و گفت: وقتي كه با يك مهندس صحبت مي‌كردم از او درباره امكان غني‌سازي در داخل سؤال كردم كه پرسيدم آيا مي‌توانيم بسازيم، گفت، حتماً مي‌توانيم. آن مهندس 26 يا 27 سالش بود، سپس پس از او يك مهندس سن و سال‌دارتر هم بود كه بلافاصله گفت حاج‌آقا حرفش را گوش نكنيد، اين كار شدني نيست. مجدداً آن جوان را صدا كردم و گفتم اشكالاتي مطرح شده است، آن جوان به من گفت كه ما تا دو ماه ديگر به نتيجه مي‌رسيم و همين گونه هم شد و سه ماه بعد اولين غني‌سازي را توسط يك سانتريفيوژ انجام داديم و سپس به سراغ زنجيره‌هاي دو و سه‌تايي رفتيم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
0
0
من دست و بازوي اون مهندس جوان كشورم را مي بوسم .بايد به داشتن چنين مهندسيني افتخار كرد . بايد مديريت را از دست مهندسين ترسو و فاقد اعتماد بنفس گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار