کد خبر: 705548
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵
جشنواره بين‌المللي فرهنگي هنري امام‌رضا(ع) در سيزدهمين دوره برگزاري خود روي دو بخش «علمي» و «هنري» تأكيد دارد
جشنواره بين‌المللي فرهنگي هنري امام‌رضا(ع) در سيزدهمين دوره برگزاري خود روي دو بخش «علمي» و «هنري» تأكيد دارد. به همين منظور، سهم برنامه‌هاي هنري كه يكي از بخش‌هاي هشتگانه جشنواره امام رضا(ع) را تشكيل مي‌دهد، حدود ۳۰ درصد است كه رقم قابل توجهي به شمار مي‌رود. اين بخش، 25 برنامه اعم از هنرهاي سنتي، تجسمي، نمايشي، آييني و... را شامل مي‌شود. در كنار بخش رقابتي، دبير جشنواره توجه ويژه‌اي نيز به تكميل گنجينه فرهنگ رضوي دارد، به همين منظور قرار است ۱۰ تابلوي نگارگري رضوي به صورت سفارشي خلق و در دهه كرامت رونمايي شود.
 
 رونمايي از مجموعه نگارگري امام‌رضا(ع)
سيدجواد جعفري در اين باره مي‌گويد: استفاده از قالب‌هاي هنري يك ميانبر است و كمك مي‌كند در گسترش و ماندگاري مفاهيم رضوي زودتر به سرمنزل مقصود برسيم.
مديرعامل بنياد بين‌المللي فرهنگي‌هنري امام رضا(ع) معتقد است: شرايط امروز عرصه پوياي ايران‌زمين توقع دارد كه هنرمند نقاش نگارگر ايراني بتواند به كشف عرصه‌هاي جديدي از مفهوم زندگي و تصوير نائل شود و با پاسداري از ريشه‌هاي عميق فرهنگ ملّي و سنتي خود به خلق آثاري بپردازد كه از ويژگي‌ها و هويت‌هاي بصري جهان‌شمول برخوردار باشد.  او ادامه مي‌دهد: به منظور تصويركردن موضوعات تاريخي و سياسي و فرهنگي مرتبط با دوران زندگاني حضرت رضا(ع) به خصوص احاديث و روايات ايشان 10 موضوع برجسته تاريخ زندگاني آن حضرت به ويژه حديث سلسله‌الذهب براي نگارگري به يك هنرمند جوان، متدين و توانمند سپرده شده كه در جشنواره‌هاي پيشين تجسمي امام رضا(ع) صاحب چندين رتبه برتر است.  دبير جشنواره امام رضا(ع) تأكيد دارد: زير تابلوها نيز يك جمله زيبا متناسب با حال‌وهواي تابلو به سه زبان فارسي، انگليسي و عربي درج مي‌شود تا مخاطبان غيرفارسي زبان نيز از اين تابلوها كه بعداً در نمايشگاه‌هاي مختلف در معرض ديد عموم قرار مي‌گيرد، بهره‌مند شوند.
جعفري زمان رونمايي اين آثار را در سال 94 و دهه كرامت (يكم تا يازدهم ذي‌القعده) اعلام مي‌كند و مي‌گويد: اين 10 تابلو متعلق به گنجينه فرهنگ رضوي بنياد بين‌المللي فرهنگي هنري امام رضا(ع) است كه در نمايشگاه‌هاي داخل و خارج از كشور به نمايش در‌مي‌آيد. همچنين كتاب تصويري اين ۱۰ تابلو نيز به صورت فاخر چاپ مي‌شود تا افراد بيشتري بتوانند از آن بهره‌مند شوند.
   نگارگري در بستر تحولات اجتماعي
براي آشنايي و كسب اطلاعات بيشتر درباره اين ۱۰ تابلو سراغ مهدي فرخي خالق اين آثار رفتيم. او اگر چه جوان است اما در نقاشي استعداد و خلاقيت ويژه‌اي دارد و تاكنون به خلق آثاري همت گمارده كه از ويژگي‌هاي خاص و نوجويي در هنر نگارگري برخوردار است.  نخست اينكه از نقطه نظر مفهومي و ادبي با دور شدن از روايتگري متني، بيان روايي آن را به حداقل رسانده است، و به سوي نوعي روايتگري تصويري و استقلال آن از متن روي آورده است و آثارش را با مفاهيم كلي‌تري همچون عبوديت، زيارت، شهادت و موضوعات آرماني ازلي و ميهني درگير كرده است.
در شناسايي زبان بصري فرخي مي‌توان به چند شاه‌كليد اشاره كرد كه كارهاي او را با وجود مشابهت قوالب فرمال از ساير نگارگران هم‌عصر خويش متمايز مي‌كند؛ اين عناصر بصري حضوري مستمر و دائمي در آثار هنرمند دارد كه مي‌توان به چند نمونه شاخص از آنها اشاره كرد، مثل فرم قطرهاي بته‌جقه كه گاه به صورت حركت گسترده بال فرشتگان تغيير فرم مي‌دهد يا به شكل سرو درمي‌آيد و تبديل به نمادي ازلي در كارهاي او مي‌شود.
 ابعاد بزرگ اثر براي هنرمند امكان حركت‌هاي پرتحرك دست و بدن را فراهم آورده و قلم‌گيري‌هاي نرم خوش‌حركت و محكم او را موجب شده است. نگاره‌هاي فرخي نمونه بارزي از دگرديسي و امكان تحول نقاشي نگارگري ايراني بر بستر تحولات اجتماعي ايران است.  فرخي در مجموعه نگارگري امام‌رضا(ع) به روايت زندگاني امام و حديث سلسله‌الذهب پرداخته كه در هر اثر، بخشي از زندگاني امام با بياني مفهومي با بهره‌گيري از زبان نماد تصوير شده است. موضوعات شامل زندگاني امام، شهادت امام، سفر به سوي خراسان، ولايت‌عهدي، اخلاق و منش امام، زيارت زائرين، حرم ملكوتي امام، شفاعت، حضرت معصومه (س) و حديث سلسله‌الذهب است.  در اين آثار حضور امام با هاله‌هاي نوراني در فضايي سرشار از معنويت به تصوير كشيده شده است. همچنين از فرم نور با مجموعه‌اي از رنگ‌هاي طلايي و الوان و فرم آبشارگونه‌اي كه از آسمان جاري است با گردش بال فرشتگان فضايي معنوي و سيال به وجود آمده است كه چشم هر بيننده‌اي را مجذوب خود مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار