کد خبر: 705547
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵
شب بيانيه‌هاي سياسي اسكار 2015 برگزار شد
در شبي كه آسمان هاليوود تاريك و باراني بود و باران امان را از مهمانان فرش قرمز اسكار بريده بود فيلم كمدي «پرنده‌باز» آلخاندرو گونزالز اينياريتو، درباره بازيگر پير از كار افتاده‌اي كه تلاش دارد دوباره به عالم بازيگري بازگردد توانست خوش بدرخشد و جايزه بهترين فيلم و نيز سه جايزه برتر اسكار 2015 را كسب كند
الناز خمامي‌زاده
در شبي كه آسمان هاليوود تاريك و باراني بود و باران امان را از مهمانان فرش قرمز اسكار بريده بود فيلم كمدي «پرنده‌باز» آلخاندرو گونزالز اينياريتو، درباره بازيگر پير از كار افتاده‌اي كه تلاش دارد دوباره به عالم بازيگري بازگردد توانست خوش بدرخشد و جايزه بهترين فيلم و نيز سه جايزه برتر اسكار 2015 را كسب كند؛ «‌پرنده‌باز» اين جوايز را در حالي كسب كرد كه بسياري تصور مي‌كردند فيلم استثنايي و متفاوت «بچگي» به عنوان بهترين فيلم سال اسكار 2015 انتخاب شود.
به گزارش «جوان» مراسم سالانه اعطاي جوايز اسكار شامگاه روز گذشته در هاليوود برگزار شد؛ ظاهراً اسكار 2015 توانسته انتظارات سينمايي را برآورده كند و يكي از بهترين دوره‌هاي آن باشد. بر اساس گزارش روزنامه گاردين، در اين مراسم فيلم «پرنده‌باز»‌ بهترين جوايز اين دوره را از آن خود كرده است؛ جالب‌تر اينكه فيلم محبوب و استثنايي «بچگي»‌ كه نتيجه 12 سال تمركز عوامل فيلم بر رشد طبيعي يك پسربچه و داستان زندگي او است بدون كسب جايزه به خانه بازگشت؛ اين فيلم توانسته بود جايزه بهترين درام و بهترين كارگرداني را در مراسم سالانه گلدن گلوب از آن خود كند. با اين حال در مراسم اسكار «بچگي» جوايز اين دو بخش را به رقيب اصلي خود يعني فيلم «پرنده‌باز»‌ واگذار كرد؛ رسانه‌ها نوشته‌اند كه شامگاه روز يك‌شنبه گذشته براي فيلم «بچگي» يك شب نااميدكننده بوده است و اگر پاتريشا امن، بازيگر زن اين فيلم جايزه بهترين بازيگر مكمل زن اسكار 2015 را دريافت نمي‌كرد «بچگي»، اين اثر محبوب ريچارد لينكليتر، دست خالي به خانه بازمي‌گشت.  فيلم ديگري كه توانست در اين دوره از مراسم سالانه اسكار جايزه دريافت كند «هتل گراند بوداپست»‌ بود؛ هر دو اين فيلم‌ها چهار جايزه را با خود به خانه بردند هر چند ميزان ارزش و اهميت جوايز «پرنده‌باز»‌ به مراتب از جوايزي كه «هتل گراند بوداپست» كسب كرده بيشتر بوده است.  در اين بين خوشحال‌ترين چهره در شب اهداي جوايز اسكار «اينياريتو»‌ بود؛ كارگردان فيلم «پرنده‌باز»‌ بعد از كسب موفقيت، ‌جايزه اين فيلم را به هموطنان مكزيكي‌اش در مكزيك و ايالات متحده امريكا تقديم كرد كه شايسته «عزت و احترام» هستند؛ از قرار معلوم اين توصيف او اشاره‌اي ضمني به طرح متوقف مانده اصلاح قانون مهاجرت در واشنگتن بوده است.
ظاهراً مراسم اسكار امسال به فضايي براي بيان ديدگاه‌هاي سياسي شمار زيادي از چهره‌هاي هاليوودي تبديل شده است؛ شماري از چهره‌هاي هاليوودي با آمدن روي سكوي سالن دالبي هاليوود درباره تلاش براي برابري حقوق زنان در امريكا و احقاق حقوق آفريقايي‌هاي امريكايي و غيره سخن گفته‌اند.
در شب موفقيت فيلم «پرنده‌باز»‌، جايزه امانوئل لوبزكي براي فيلمبرداري اين فيلم كه پس از موفقيت وي در مراسم اسكار سال گذشته با فيلم «جاذبه» تكرار مي‌شد نااميدي «راجر ديكنز» را در پي داشت؛ فيلمبردار فيلم «ناگسستني» تاكنون 12 بار نامزد دريافت جايزه اسكار بهترين فيلمبرداري شده است اما هرگز برنده اين بخش نبوده است.
فيلم «بازي تقليد» هم كه تا پيش از برگزاري مراسم اسكار اميد زيادي به كسب جوايز اسكار داشت تقريباً از كسب جوايز مهم ناكام ماند و تنها گراهام مور از اين فيلم، جايزه بهترين فيلمنامه اقتباسي را دريافت كرد. در عين حال جوايز بهترين طراحي صحنه و لباس، بهترين چهره‌پردازي و طراحي توليد به فيلم «هتل گراند بوداپست» رسيد.
نكته جالب توجه ديگر ناكامي تقريبي فيلم «تك‌تيرانداز امريكايي» در مراسم اسكار 2015 است؛ اين فيلم كه تصور مي‌شد افتخارآفرين مراسم شامگاه روز گذشته باشد تنها توانست جايزه بهترين صداگذاري را كسب كند؛ «تك‌تيرانداز امريكايي»‌ در هفته‌هاي گذشته به‌خاطر نوع تصويري كه از حضور نيروهاي امريكايي در عراق نشان مي‌دهد محل مناقشه و حواشي بوده است.
از سوي ديگر در شب موفقيت فيلم «پرنده‌باز» تنها ناكامي براي اين اثر سينمايي از دست دادن جايزه بهترين بازيگر مرد بود؛ رقابت تنگاتنگ براي كسب اين جايزه ميان «مايكل كيتون» و «ادي ردمين» ‌كه در فيلم «تئوري همه چيز» حضوري خيره‌كننده در نقش استفان هاوكينگ را ايفا كرده است به سود بازيگر نقش اين تئوريسين و فيزيكدان بزرگ تمام شد.
ردمين جايزه‌اش را به عوامل اين فيلم، همسرش، خانواده هاوكينگ و بيماران ALS در اقصي نقاط دنيا تقديم كرد. جوليان مور يكي ديگر از چهره‌هاي موفق شامگاه روزگذشته مراسم اعطاي جوايز اسكار كه جايزه بهترين بازيگر زن اسكار 2015 را با فيلم «هنوز آليس»‌دريافت كرد هم بر جملات «ردمين»‌ صحه گذاشت؛ مور به‌خاطر بازي در نقش زني كه پزشكان براي او او زوال زودرس مغز را پيش‌بيني كرده‌اند اين جايزه را كسب كرد؛ ظاهراً كارگردان «هنوز آليس» هم از بيماري ALS رنج مي‌برد.
جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل مرد هم آنطور كه انتظار مي‌رفت به «جيم سيمونز»‌ رسيد كه در فيلم «شلاق» نقش يك معلم موسيقي مستبد را ايفا مي‌كند؛ «شلاق»‌ به غير از اين جايزه، جوايز بهترين ويرايش و بهترين ميكس صدا را هم دريافت كرد.
آركوات، هنگام دريافت اين جايزه براي فيلم «شلاق» از سكوي اسكار براي درخواست حقوق برابر براي زنان در هاليوود استفاده كرد؛ اين سخنراني او در پي هك شدن ايميل‌هاي شركت سوني است كه ثابت كرده هاليوود حتي در قبال بازيگران زن طراز اول هم قائل به تبعيض جنسيتي است؛ مريل استريپ با شنيدن اين پيام آركوات از جايش بلند شد و وي را تشويق كرد.  مراسم اسكار 2015 همچنين به شبي براي نقد جريان سفيدپوست‌گرايي در هاليوود تبديل شد؛ جايي كه در آن «نيل پاتريك هريس»‌ مجري برنامه امسال برنامه را با يك شوخي در نقد اين جريان آغاز كرد و گفت: «امشب مي‌خواهيم بهترين و سفيدترين‌هاي هاليوود را تكريم كنيم البته منظورم درخشان‌ترين‌شان است!»‌ ظاهراً اكثريت قريب به اتفاق 6292 عضو آكادمي اسكار كه رأي‌گيري اين مراسم را انجام دادند همه مرد و سفيدپوست بوده‌اند.
در اين مراسم جايزه بهترين مستند نيز به فيلم «شهروند چهارم»‌ اثر لورا پويتراس رسيد؛ «شهروند چهارم» اولين فيلم مستند درباره ادوارد اسنودن و شرايط او در دوارن بعد از افشاگري‌اش درباره سيستم نظارت و جاسوسي دولت امريكا است. اسنودن كه اكنون از ترس دستگيري در امريكا به روسيه پناهنده شده است در اين مراسم شركت نكرد اما بيانيه‌اي را به اسكار ارسال و قدرداني خود از «فيلمساز» را از اين بابت ابراز كرد كه وي بر بي‌ميلي خود براي حضور در اسكار غلبه كرده و در اين مراسم حاضر شده است. احتمالاً «لورا پويتراس»‌ در حركتي انتقادي قصد حضور در اين مراسم را نداشته است. پيام اسنودن از اين قرار است: «اميد من اين است كه اين جايزه انسان‌هاي بيشتري را ترغيب به ديدن اين فيلم كند تا از پيامش الهام بگيرند كه شهروندان عادي با همكاري يكديگر مي‌توانند دنيا را تغيير دهند.»
در شب اعطاي جوايز اسكار و در بخش فيلم‌هاي خارجي زبان نيز، فيلم «آيدا» محصول كشور لهستان توانست بر فيلم رقيب «لوياتان» محصول روسيه فائق آيد و جايزه بهترين فيلم خارجي اسكار 2015 را كسب كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار