کد خبر: 705337
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۱
از ساعت 5 عصرتا 11 شب روز جمعه، ساعت به وقت شبكه «افق» تنظيم مي‌شود
در روزهـايي كه خـلاقيت، نبوغ و انگيزه‌هاي تازه‌نفس، مهره‌هاي گمشده رسانه ملي و تلويزيون هستند، شبكه‌اي در افق رسانه‌هاي سيما شروع به درخشيدن كرده كه نور خلاقيت و آورده‌هاي جديدش به تلويزيون شمار زيادي از مخاطبان رسانه ملي را تمـاشاگر آن كرده است. به گفته مدير شبكه «‌افق» سيما، اين شبكه جمعه اين هفته رسماً افتتاح مي‌شود و در برنامه‌هاي افتتاحيه خود ذائقه و طعم جديدي را به مخاطب عرضه مي‌كند.
الناز خمامي‌زاده
 در روزهـايي كه خـلاقيت، نبوغ و انگيزه‌هاي تازه‌نفس، مهره‌هاي گمشده رسانه ملي و تلويزيون هستند، شبكه‌اي در افق رسانه‌هاي سيما شروع به درخشيدن كرده كه نور خلاقيت و آورده‌هاي جديدش به تلويزيون شمار زيادي از مخاطبان رسانه ملي را تمـاشاگر آن كرده است. به گفته مدير شبكه «‌افق» سيما، اين شبكه جمعه اين هفته رسماً افتتاح مي‌شود و در برنامه‌هاي افتتاحيه خود ذائقه و طعم جديدي را به مخاطب عرضه مي‌كند.
به گزارش «جوان»‌ سال‌هاست كه چالش صدا‌وسيما و ماهواره براي جذب مخاطب بيشتر، دغدغه مديران تلويزيون شده است؛ با اين حال سال‌ها از پي هم مي‌گذرند و شبكه‌ها و برنامه‌هاي جديد به مجموع شبكه‌هاي سيما اضافه مي‌شوند اما ساختار هيچ تغييري نمي‌كند. مجريان معمولاً همان چهره‌هاي تكراري هستند كه از شبكه‌اي به شبكه ديگر منتقل شده‌اند و البته برنامه‌ها هم در موارد بسياري، بازپخش توليدات ساير شبكه‌هاي داخلي محسوب مي‌شوند. تلويزيون در سال‌هاي گذشته محلي براي آمد و شد افراد تكراري و برنامه‌هايي بوده كه نبوغ و خلاقيت كمتر در آنها مشاهده شده است و حالا «‌افق» شبكه جديد رسانه ملي، سازوكار ديگري در جذب نيرو و توليد برنامه را در دست دارد كه قبلاً كمتر در ساير شبكه‌ها ديده شده است.
تمامي نيروهاي اين شبكه تازه‌نفس، چهره‌هايي جديد هستند؛ «افق» حتي از مجريان تكراري ساير شبكه‌ها هم استفاده نمي‌كند بلكه با جذب مجريان جديد، سعي كرده جلوه متفاوتي به رسانه ملي ببخشد. به اين حركت‌هاي نو و بديع بايد توليد برنامه‌هاي اختصاصي و اجتناب از بازپخش برنامه‌هاي شبكه‌هاي ديگر را هم افزود، مستندها جديد هستند، سريال‌ها و حتي انيميشن‌ها هم جديد هستند كه اختصاصي براي اين شبكه توليد مي‌شوند. سريال «آسمان من» به كارگرداني محمدرضا آهنج اختصاصي براي اين شبكه در حال توليد است و شايد سريال نوروزي اين شبكه باشد. شبكه «افق»‌ با توجه به هدفگذاري مشخص و آرمان‌هايي كه براي توليد برنامه و محتوا دارد، راه جديدي را در رسانه ملي باز كرده است و البته هرچند در ابتدا خيلي بي‌سر‌و‌صدا و بدون ادعا كار خود را آغاز كرد اما امروز به نظر مي‌رسد كه عملكرد اين شبكه در دوران پخش موقتش توانسته از اهالي رسانه گرفته تا مخاطبان عام نظر مساعد بسياري را به خود جلب كند. حالا قرار است كه اين شبكه از روز جمعه و از ساعت پنج بعد‌ازظهر تا 11 شب پخش رسمي خود را آغاز كند؛ روزي كه براي «‌ افق» به منزله تولد رسمي اين شبكه است.
   نگاه افق به جبهه‌هاي فرهنگي انقلاب خارج از صدا‌وسيما
جواد رمضان‌نژاد، مدير شبكه «افق»، روز گذشته در نشست خبري شبكه افق كه به مناسبت افتتاح رسمي اين شبكه در مجتمع شهيد آويني سازمان صدا‌وسيما برگزار شد به ارائه تاريخچه مختصري از راه‌اندازي شبكه افق پرداخت؛ شبكه‌اي كه ايده راه‌اندازي آن مربوط به اواسط سال 92 است؛ در آن زمان در راستاي ايجاد شبكه‌هاي تخصص‌گرا قرار شد شبكه‌‌اي ويژه‌ مفاهيم انقلاب اسلامي، دفاع‌مقدس و تحولات منطقه راه‌اندازي شود و افق حاصل اين ايده بود.
رمضان‌نژاد درباره بدعت‌گذاري‌هاي شبكه «افق‌» بر اين موضوع تأكيد كرد كه در ابتدا قرار بود اين شبكه هم محلي براي بازپخش توليدات ساير شبكه‌ها باشد اما در عمل امروز چيز ديگري در اين شبكه در حال وقوع است. به گفته او قرار بود توليدات در اين شبكه كمتر باشد اما بعدها اين انگاره‌ها دچار تغيير و تحول شد و بنا به نوع فضاي جامعه و سابقه‌اي كه مخاطبان از شبكه‌هاي تأميني داشتند توليد در اولويت شبكه افق قرار گرفت. به نظر مي‌رسد كه همين تصميم، رمز موفقيت اين شبكه در همين گام‌هاي اولش باشد، «افق» شبكه‌اي است كه از ابتدا روي پاي خودش ايستاده است. هم مجري تربيت مي‌كند و هم زمينه مهارت‌اندوزي را براي برنامه‌سازان خلاق و تازه‌وارد به عرصه تلويزيون فراهم مي‌كند. شايد اين شبكه در سال‌هاي پيش‌رو معرف جمعيتي از نيروهاي آبديده و پرانگيزه جوان به صدا‌وسيما باشد؛ سازماني كه به خاطر ميدان ندادن به نيروهاي خلاق تازه‌كار معمولاً مورد انتقاد است. حالا به گفته رمضان‌نژاد، ‌مبنا براي جذب گروه‌هاي برنامه‌ساز در شبكه افق، جبهه‌هاي فرهنگي انقلاب خارج از سازمان است. رمضان‌نژاد در نشست خبري روز گذشته گفت: «‌خيلي از دوستاني كه در شبكه افق كار مي‌كنند كارهاي ابتدايي‌شان است و در تلاشيم تربيت كنيم به صورتي كه كمترين هزينه و فشار را براي صدا‌وسيما ايجاد كنيم و نگاه ملي و استفاده از تمام توان توليد رسانه‌اي در سراسر كشور به‌طور ويژه مدنظر ماست.»
رمضان‌نژاد درباره انتخاب مجري در اين شبكه نيز گفت: «‌با توجه به محدوديت‌ها و مشكل اقتصادي در سراسر كشور با همتي كه آقايان پورمحمدي و سرافراز داشته‌اند دو گام جدي برداشته شد؛ يكي اينكه پخش شبكه افق سراسري شد و دايره وسيعي از مخاطبان توانستند با اين شبكه ارتباط برقرار كنند و همزمان روي ماهواره هم قرار گرفت. اين موضوع باعث شد ميزان مخاطبانمان خيلي زياد بشود و بازخوردي كه از مخاطبان داشتيم در راستاي همان هدف اصلي بود. گام بعدي نيز راه‌اندازي باشگاه مخاطبان بود و دوستان بسياري از طريق مراجعه به اين باشگاه شناسايي شدند و با آنها ارتباط برقرار شد. »
   قابي كه «افق» در روز افتتاحيه به مخاطبانش مي‌دهد
به گفته مدير شبكه افق، افراد در حال همكاري با اين شبكه، چهره‌هاي جديدي هستند كه در مقام كارگردان يا نويسنده دومين يا سومين تجارب كاري خود را پشت سر مي‌گذارند. با اين حساب رمضان‌نژاد اظهار اميدواري كرد كه شبكه «افق» ظرف چند سال آينده بتواند ادعا كند كه جمعي از افراد خوشفكر را به رسانه ملي معرفي كرده است.
مديران اين شبكه مي‌خواهند «افق»‌ شبكه‌اي باشد كه سبك زندگي ايراني اسلامي را با تمركز بر گفتمان انقلاب اسلامي پيش ببرد. ظاهراً اين اتفاق در همين قدم‌هاي اول افتاده است؛ مدير شبكه افق با بيان اينكه برنامه‌هاي اين شبكه مبتني بر سبك زندگي و حركت در بستر وقايع اجتماعي و فرهنگي است، تصريح كرد: سو‌گيري توليدات و ارتباط با افرادي كه در حوزه برنامه‌سازي فعاليت مي‌كنند به گونه‌ا‌ي است كه مسائل فرهنگي و اجتماعي در اولويت است و بعد از آن بصيرت‌افزايي نيز مدنظر شبكه است. ما در سپهر انقلاب اسلامي تفحص مي‌كنيم و مؤلفه‌هايي كه براي ما مهم است در اين شبكه وجود دارد و تمركز موضوعات بر اينهاست. ظاهراً سرگرمي‌ها هم در كنار ايجاد فضاي پرنشاط براي مخاطب در اين شبكه جايگاه دارد.
مخاطبان شبكه «افق» در روز جمعه مي‌توانند شاهد پخش برنامه‌هاي افتتاحيه اين شبكه باشند، برنامه‌ها از ساعت پنج بعدازظهر شروع مي‌شود و تا 11 شب ادامه دارد. محور برنامه‌هاي افتتاحيه معرفي دوباره قهرماناني است كه پيشتر مخاطب در «افق » با آنها رو‌به‌رو شده است؛ رمضان‌نژاد در نشست خبري ديروز با تشريح اين برنامه‌ها گفت: ممكن است مهمان برنامه افتتاحيه «افق» در روز جمعه پيرمرد نابينايي باشد كه بدون داشتن قوه بينايي همه كارهايش را انجام مي‌دهد يا مردي باشد كه در آفريقا زندگي مي‌كند و مسلمان شده است و شرايط خاصي در زندگي خود دارد، نگاه ما استفاده از چهره‌هاي بسيار مشهور به سبك برنامه‌هاي معمول افتتاحيه نيست. نگاه ما اين است كه ذائقه و طعم جديدي را در برنامه به مخاطب عرضه كنيم. در برنامه افتتاحيه براي اين انسان‌ها قاب مي‌گيريم تا به مخاطب بگوييم كه جدي‌تر به اطرافش نگاه كند.
براساس اين گزارش بيشتر توليدات افق متعلق به حوزه هنري، سازمان سينمايي دفاع‌مقدس و غيره است؛ پيشتر نيز حرف و حديث‌هايي در خصوص وابسته بودن اين شبكه به يك نهاد غيردولتي نظامي وجود داشته است، هرچند مدير «‌افق» به اين شائبه‌ها اينگونه پاسخ داد كه براي اين شبكه ‌تاكنون هيچ حمايتي از سوي هيچ نهادي صورت نگرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار