کد خبر: 705330
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۸
وزير صنعت در پاسخ به «جوان»: آزادپزي بايد يكباره انجام مي‌شد، اجرا با اين روش فساد دارد
براساس بخشي از مصوبه ۱۴آبان‌ماه امسال هيئت وزيران اعلام شده است، براي بهبود كيفيت نان و ايجاد رقابت سالم بين واحدهاي نانوايي سنتي، آزادپز، فانتزي، نان صنعتي، حجيم و نيمه حجيم، حداقل ۲۰درصد از مجموع آرد مصارف نانوايي‌ها به‌صورت قيمت غيريارانه‌اي توزيع مي‌شود
مهران ابراهيميان
بعد از تصويب افزايش قيمت برق، ‌آب و عوارض خبرها حكايت از افزايش يواشكي قيمت نان در سال آينده دارد كه روش گراني با رمز «‌آزاد‌پزي‌» و افزايش تعداد آزادپزها خواهد بود.
 به گزارش «جوان» ارسلان فتحي‌پور رئيس كميسيون اقتصادي مجلس در حاشيه شوراي گفت‌و‌گو‌ي بخش خصوصي و دولت كه باحضور وزير صنعت، ‌معدن و تجارت و وزير اقتصاد برگزار شد، گفته بود: ‌طبق قانون هدفمندي سال آينده قيمت نان نيز گران خواهد شد كه اين گراني به منظور جلوگيري از قاچاق آرد است و در اين‌باره جلساتي با دولت برگزار شده است.
وي با تأكيد براينكه طبق قانون بايد مابه التفاوت قيمت را به مردم بازگردانيم، مي‌گويد: در سال 89 آرد مصرفي 10 ميليون تن بود كه اين رقم در سال 91 كه قيمت‌ها يكسان شد، به 7‌ميليون تن كاهش يافته بنابر اين 3 ميليون تن قاچاق در اين بخش وجود داشت.

نان چگونه قرار است گران شود‌؟

بنابراين گزارش اگر چه برخي مسئولان افزايش قيمت نان را تكذيب مي‌كنند و مدعي‌اند تنها 20‌درصد نانوايي‌هاي سنتي يا صنعتي در استان‌ها آزاد پز شده‌اند اما اخبار رسيده حاكي است علاوه بر تعداد آزاد پزهاي قبلي از اول اسفند سهميه نان فانتزي‌ها حذف و همه آنها آزاد پز شده‌اند.  رئيس اتحاديه نان‌هاي حجيم و نيمه‌حجيم در اين باره گفت: به‌‌رغم آنكه طبق مصوبه دولت بايد ۲۰ درصد نانوايي‌هاي سنتي‌، فانتزي و صنعتي آزادپز شوند ولي آرد يارانه‌اي همه نانوايي‌هايي حجيم از ابتداي اسفندماه قطع شد و به ما اعلام كردند تمام اين نانوايي‌ها آزادپز هستند.
محمدجواد كرمي رئيس اتحاديه نان‌هاي حجيم و نيمه‌حجيم نيز در گفت‌وگو با فارس، در مورد وضعيت اختصاص آرد به واحدهاي نان فانتزي گفت: به ما اعلام كردند كه تمام نانوايي‌هاي فانتزي مي‌توانند آرد خود را با قيمت آزاد تهيه كرده و قيمت‌گذاري هم آزاد است و خود نانوا مي‌تواند قيمت را تعيين كند، اين در حالي است كه قيمت هر كيلو آرد يارانه‌اي 827 تومان و هر كيلو آرد با قيمت آزاد حدود 1400 تومان است.
اما نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در حاشيه شوراي گفت‌وگو اين موضوع را تكذيب كرد و گفت: امسال قرار بوده فقط 20 درصد از نانوايي‌ها آزادپز شوند و چنين مصوبه‌اي نداريم و همان مصوبات پيشين در اين زمينه اجرا مي‌شود.
وي گفت: ما اين كار را براي افزايش كيفيت نان انجام داده‌ايم و حتي قيمت هم تعيين نكرده‌ايم.
 اما با مراجعه به نانوايي‌هاي آزاد‌پز دستورالعمل قيمتي به ديوارنانوايي نصب شده است كه به عنوان مثال نان سنگگ ساده را 1300 تومان و نان با كمي كنجد را 1500 تومان قيمت گذاري كرده‌اند. بنابراين گزارش پيش از اين نيز علي فضلي رئيس اصناف ايران گفته بود با اجراي بخش دوم طرح اصلاح نرخ نان و ارائه مجوز آزاد‌پزي به ۲۰ درصد نانوايي‌ها، گام بعدي دولت براي آزاد‌سازي‌ نرخ نان برداشته شده است، وي گفته بود: درصدد هستيم تا همه نانوايي‌ها كمتر از دو سال آينده طرح آزادپزي بهاي نان را اجرايي كنند، البته اين طرح به مرور انجام خواهد شد و در سراسر كشور اجرا مي‌شود.

اجراي گراني با اين روش فسادآور است

بنابراين گزارش در حالي مسئولان با اجراي طرح يواشكي افزايش نان مدعي مقابله با فروش آرد و مقابله با قاچاق هستند كه خود اين طرح نيز فساد‌آور بوده و اكنون نانوايي‌هاي آزاد پز متقاضي سهميه‌هاي آرد يارانه‌اي ساير نانوايي‌ها شده‌اند.
نعمت‌زاده در اين‌باره و در پاسخ به سؤال خبرنگار «جوان» كه آيا اين روش توسعه آزاد پزي خود فساد آور نيست، گفت: ‌بديهي است هر طرحي با مشكلاتي مواجه است و بهتر بود همه نانوايي‌ها براي بهبود كيفيت نان آزادپز مي‌شدند اما نگراني‌ها به خصوص در برخي شهر‌ها باعث شد تا اين طرح را با 20 درصد نانوايي‌ها آغاز كنيم كه بر اساس تصميم استانداري‌هاست.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي نيز در‌اين‌باره گفت: در بسياري از استان‌ها آرد دو قيمتي است و اين امر منجر به بروز فساد شده است.
گفتني است براساس بخشي از مصوبه ۱۴آبان‌ماه امسال هيئت وزيران اعلام شده است، براي بهبود كيفيت نان و ايجاد رقابت سالم بين واحدهاي نانوايي سنتي، آزادپز، فانتزي، نان صنعتي، حجيم و نيمه حجيم، حداقل ۲۰درصد از مجموع آرد مصارف نانوايي‌ها به‌صورت قيمت غيريارانه‌اي توزيع مي‌شود و قيمت فروش نان اين واحد‌ها نيز با هدف افزايش رقابت و ارتقاي كيفيت، از شمول قيمت‌گذاري مستثني است. بر اين اساس، مشخص نيست اقدام اخير دولت تا چه حد منجر به بهبود كيفيت نان از طريق پرداخت هزينه تمام‌شده اين محصول از جيب مصرف‌كنندگان به‌ويژه اقشار كم درآمد خواهد شد و آيا در ميزان مصرف نان نيز تأثيري خواهد داشت؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار