کد خبر: 705252
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
وجود فرشتگان نگهبان موجب می‌شود که انسان از نافرمانى خدا، بيشتر خوددارى و اجتناب كند، بداند آنها گواهى مى‌دهند و فرشتگان بسيارى از آسيب‌ها را از بندگان دفع می‌كنند.

امام جعفر صادق عليه‌السلام ـ در پاسخ به زنديقى كه پرسيد: چرا خداوند كه خود داناى نهان و نهانترهاست، فرشتگان را گماشته است؟ـ فرمودند: خداوند با اين كار فرشتگان را به بندگى گرفته و آنان را گواه بر خلق خويش قرار داده است تا بندگان به خاطر همراه بودن فرشتگان با آنان نسبت به طاعت خدا مواظبت بيشترى نشان دهند و از نافرمانى او بيشتر خوددارى و اجتناب كنند.
اى بسا بنده‌اى كه قصد گناه مى‌كند، امّا به ياد آن دو فرشته موكّل بر خود مى‌افتد و از گناه خوددارى مى‌ورزد و خويشتن را نگه مى دارد و مى‌گويد : پروردگارم مرا مى‌بيند و فرشتگان مراقب من بر اين گناه من گواهى مى‌دهند.
و خداوند نيز از سر لطف و رأفت خود فرشتگان را بر بندگانش گماشته است تا شيطان‌هاى سركش و حشرات موذىِ زمين و بسيارى از آسيب‌هاى ديگر را به اذن خدا، به طورى كه خودشان هم متوجّه نشوند، از ايشان دفع كنند، تا آن گاه كه فرمان خداوند عزّ و جلّ در رسد.

متن حدیث:

الإمامُ الصّادقُ عليه‌السلام ـ لمّا سألهُ زِنديقٌ عن علّةِ الملائكةِ المُوَكَّلينَ و اللّه ُ عالِمُ السِّرِّ و ما هو أخفى! ـ : استَعبَدَهُم بذلكَ و جَعلَهُم شُهودا على خَلقِهِ، ليكونَ العِبادُ لمُلازَمتِهِم إيّاهُم أشَدَّ على طاعَةِ اللّه ِمُواظَبَةً، و عن مَعصيَتِهِ أشَدَّ انقِباضا، و كَم مِن عَبدٍ يَهُمُّ بمَعصيَةٍ فذَكَرَ مَكانَهُما فارعَوى و كَفَّ، فيقولُ: ربِّي يَراني و حَفَظَتي علَيَّ بذلكَ تَشهَدُ. و إنّ اللّه َ بِرأفَتِهِ و لُطفِهِ أيضا وَكَّلَهُم بعِبادِهِ يَذُبّونَ عنهُم مَرَدَةَ الشَّيطانِ و هَوامَّ الأرضِ و آفاتٍ كثيرَةً مِن حيثُ لا يَرَونَ بإذنِ اللّه، إلى أن يَجيءَ أمرُ اللّه عَزَّوجلَّ.


«احتجاج، جلد 2، صفحه 223»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار