کد خبر: 705025
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
«مباني سينما» نوشته ويليام فيليپس مدرس سينما است
«مباني سينما» نوشته ويليام فيليپس مدرس سينما است. ويليام فيليپس دكتراي خود را در رشته‌ ادبيات نمايشي و مطالب سينمايي از دانشگاه اينديانا دريافت كرده است كه يكي از 10 دانشگاه برتر ايالات متحده است. اين كتاب توسط رحيم قاسميان به فارسي ترجمه شده و از سوي نشر ساقي منتشر شده است.
اين كتاب يكي از منابع جامع در زمينه‌ مطالعات سينمايي به شمار مي‌آيد. ويرايش دوم اين كتاب، تركيبي سنجيده و آسان‌فهم از اطلاعات فني ـ تخصصي و تحليل‌هاي تاريخي ـ فرهنگي است كه آشنايي نسبتاً كامل و چندبعدي خوانندگان با مباحث مطرح سينمايي را در پي دارد. نويسنده در عين احترام فراوان به اصول سينما، به شكلي مفيد و مبتكرانه مي‌كوشد مهارت نقادي خوانندگان كتابش را برانگيزد و بپرورد؛ مهارتي كه همه‌ ما براي تجزيه و تحليل فيلم‌ها نياز داريم.  اساساً درك اين نكته كه رسانه‌ سينما به مراتب جامع‌تر و پيچيده‌تر از تصويري است كه بر پرده‌ سينما نقش مي‌بندد، به ما كمك مي‌كند تا از ساده‌سازي‌ها و بحث‌هاي كليشه‌اي رايج درباره‌ سينما بپرهيزيم.   در بخشي از مقدمه كتاب مي‌خوانيم: «بررسي انواع مختلف فيلم‌هاي سينمايي دلايل متعددي دارد. بررسي منابع داستاني، نوع فيلم و ويژگي‌هاي هر فيلم، به ما كمك مي‌كند تا هر فيلم را به ديگر فيلم‌ها ارتباط دهيم و بدين‌ وسيله، به درك شفاف‌تري از آن دست يابيم. از سوي ديگر، با بررسي دقيق انواع فيلم، رسانه‌ ‌سينما را بهتر و جامع‌تر درك مي‌كنيم و ويژگي‌ها، تكنيك‌ها، قالب‌ها و عملكردهاي انواع فيلم‌ها را مي‌شناسيم.  درك اين نكته كه رسانه‌ سينما به مراتب جامع‌تر و پيچيده‌تر از تصويري است كه بر پرده‌ سينما نقش مي‌بندد، به ما كمك مي‌كند تا از ساده‌سازي‌ها و بحث‌هاي كليشه‌اي رايج درباره‌ رسانه‌ سينما بپرهيزيم.»  
با خواندن اين كتاب به اهميت اجزاي مهم سينما پي‌برده و به طور مختصر با تكنيك‌هاي مورد استفاده در هر بخش آشنا مي‌شويد. در واقع كتاب، به سينما به عنوان يك زبان مي‌پردازد و معناي القاكننده هر تكنيك استفاده شده را بيان مي‌كند. كتاب با بيان مثال هايي از فيلم‌هاي شاخص ساخته شده در سينماي جهان، و تصاويري از سكانس‌هاي مرتبط، براي همه اجزاي تكنيكي سينما شاهد مثال دارد و همين نكته، كتاب را به عنوان يك كتاب آموزشي كامل مطرح مي‌كند.
«مباني سينما» در سه جلد با ترجمه رحيم قاسميان، توسط نشر ساقي منتشر شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار