کد خبر: 705022
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
فعالان فرهنگي از فعال نبودن متولي ترويج نماز گلايه دارند
بركسي پوشيده نيست كه نماز ستون دين است و مايه رستگاري و حفظ انسان از فساد و فحشاست
معصومه طاهري
بركسي پوشيده نيست كه نماز ستون دين است و مايه رستگاري و حفظ انسان از فساد و فحشاست. شايد مهم‌ترين اصلي كه باعث فساد در جامعه ما شده كم‌توجهي نسبت به اين فريضه بنيادين است. به قول فرمايش پيامبر اعظم اين نماز است كه افراد را به رستگاري مي‌كشاند. برهمين اساس بود كه بعد از انقلاب ستاد اقامه نماز به همت و مديريت حجت‌الاسلام قرائتي راه‌اندازي شد؛ روحاني‌اي كه الحق و الانصاف عمر و جواني خود را صرف احيا و تقويت امور ديني كرد و در اين زمينه و زمينه‌هاي ديگر مانند زكات، مهدويت و سواد‌آموزي حضور مؤثري داشته‌ است.
حجت‌الاسلام قرائتي يك تنه حق بزرگي بر گردن بسياري در كشورمان دارد. به همت وي بود كه بسياري از كارها مثل اقامه نماز در ظهر عاشورا به صورت فرهنگ درآمد و يا نهضتي پسنديده در ساخت نمازخانه‌هاي بين راهي شكل گرفت كه در اين ميان برنامه هفتگي درس‌هايي از قرآن ايشان نقش مهمي داشت.
با همه اين حرف‌ها بايد يك نقد بزرگ به ايشان بكنيم و آن مربوط است به ساختار تشكيلاتي سازمان‌هاي زيرمجموعه ايشان مخصوصاً ستاد اقامه نماز! حقيقتاً وقتي خوب به اين ساختار و عملكردش نگاه كنيم مي‌بينيم تمام بار آن تنها به دوش خود ايشان است گويا نيروهاي زيرمجموعه دغدغه‌هاي آقاي قرائتي را ندارند و اگر هم اين ستاد دستاوردي داشته تنها و تنها محصول خود ايشان و منبرها و سخنراني‌هاي جريان‌ساز مستمرشان بوده است. نمي‌دانم تا به حال پاي‌تان به ستاد اقامه نماز در مراكز بعضي از شهرستان‌ها باز شده است يا نه.
 اصلًا بياييم كمي نزديك‌تر آيا تا به حال در نمايشگاه قرآن به غرفه ستاد اقامه نماز سري زده‌ايد؟! پربيراهه نيست اگر بگوييم غرفه اين ستاد، برعكس مديريت آن، هميشه منفعل و بي‌حس و حال است درحالي‌كه بايد شور و شوق نماز و انتقال مفاهيم و آموزش آن درچنين غرفه‌اي بيشتر از ساير بخش‌ها موج بزند يا در داخل ساختمان‌هاي ستاد نماز اگر برويم بايد انسان حس‌ خداگونه و خدايي شدن و كار براي خدا پيدا كند.
از اينها بگذريم خروجي اين ستاد مهم چيست؟! شايد مهم‌ترين كاري كه ستاد مي‌كند جلساتي است كه با ادارات و سازمان‌ها درباره نماز مي‌گذارد و البته مدتي است كه همايش سالانه نماز را هم برپا مي‌كند كه مقالاتي در آن جمع‌آوري مي‌شود و... همايشي كه امسال خود مقام معظم رهبري هم به آن نقد داشتند؛ ‌كنگره‌اي كه خروجي چنداني به جز چند مقاله تكراري ندارد. انصافاً حجت‌الاسلام قرائتي ايده‌هاي خوبي دارد و سخنراني‌هاي مؤثري هم مي‌كند، اما گويا ستاد علاقه‌اي به پيگيري جدي ايده‌هاي ايشان ندارد. اين مسئله هم مربوط به امروز و ديروز نيست.
 ستاد در خيلي از امور كه توسط آقاي قرائتي و توانمندي سخنراني ايشان در بحث نماز نقش خاصي داشته است؛ وقتي از فعالان فرهنگي مي‌پرسيم چرا درباب نماز كاري نمي‌كنيد مي‌گويند متولي ندارد و وقتي از ستاد جويا مي‌شويم با پوزخند جواب مي‌دهند! منظور از فعالان فرهنگي، فعالان عام است چه آنها كه كارهاي‌شان هزينه‌بر است و چه آنها كه با هزينه‌هاي كم و ايده‌هاي خوب اثرگذاري بزرگي مي‌توانند داشته باشند. در رابطه با ستاد زكات هم كمتر كسي است كه از اين ستاد چيزي بداند جز آن‌كه آقاي قرائتي رئيس آن است و درباره زكات صحبت مي‌كند.
نمي‌خواهيم خداي نكرده دستاوردهاي بزرگ و غيرقابل انكار استاد قرائتي را زير سؤال ببريم، اما به نظر مي‌رسد ساختار زيرمجموعه ايشان نه قدرتي براي اجرا دارد و نه شوقي. گاه تنها شوق انجام يك حركت ظرفيت مثبتي را به ديگران منتقل مي‌كند اما حضور در ستادهايي چون نماز و زكات و گفت‌وگو با كارمندان اين ستادها تأثير معكوس دارد. يكي از دوستان كه از فعالان مشهور فرهنگي است و در زمينه نماز هم كارهاي خوبي داشته تعريف مي‌كرد چند سال پيش بحث تصاوير نماز شيعيان در اينترنت مغفول بود، به ذهنم رسيد در اين رابطه كاري كنم و از آنجا كه بودجه‌اي براي تهيه دوربين نداشتم و هيچ كدام از مسئولان هم بودجه‌اي نمي‌دهند به جمع‌آوري عكس‌هاي آرشيوي خبرگزاري‌ها دست زدم، كار خوبي شد و اثرگذاري هم داشت. يك‌بار كه با همين شوق به غرفه نمايشگاهي ستاد اقامه نماز رفتم و دي.‌وي.‌دي تصاوير نماز را ديدم و از آنها خواستم كپي تصاوير را به من بدهيد با كمال تعجب ديدم دادند اما گفتند حق استفاده از آن را مخصوصاً در فضاي مجازي نداريد اينها تحت مالكيت ستاد است براي آن پول داده‌ايم به شرطي مي‌دهيم كه منتشر نشود!
آنچه مسلم است درد‌دل‌ها در حجم اين سطور نمي‌گنجد اما خروجي ستاد و آدم‌هايي كه در آن مشغولند خود به تنهايي گوياست كه اين ساختار نياز به كالبدشكافي و درمان جدي دارد و اگر ستاد اقامه نماز هم مانند خود آقاي قرائتي دلسوزانه عمل مي‌كردند قطعاً امروز وضع به صورت ديگري بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار