کد خبر: 704934
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
دکتر محمد رضا سنگری گفت:
دکتر محمد رضا سنگری، مرحوم استاد علي ابوالحسني يا منذر شخصيتي چند لايه دانست كه كمتر ظهوري و نمودی از جنس سخنراني داشت و كمتر هم ارزشها و تلاشهاي علمي اش شناخته شده است.
به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران؛ این شاعروپژوهشگرحوزه ادبيات در گفتگو با ستاد خبری همایش «شعائر حسینی، مبانی نظری، برکات عملی» درباره شخصیت استاد علی ابوالحسنی(منذر)، گفت: استاد ابوالحسنی جز حوزه هاي تك نگاري تاريخي در حوزه پژوهش هايادبي واقعا صاحب سليقه و سبك خاص است. وی با اشاره به کتاب بوسه بر خاك پي حيدر افزود: این کتاب منظره تازه اي را براي شناخت فردوسي و شاهنامه در برابر خواننده باز مي كند و مي توان به ابعاد و ويژگي هاي شخصیتی استاد منذر پي برد. به گفته سنگری استاد منذر همچنين مقالاتي در حوزه ادبيات دارد . كتابي كه ایشان درباره شخصيت اديب به نگارش درآورده است و يا آثاري كه در شناخت شخصيت شيخ فضل الله و مشروطه دارد چهره ذو ابعاد اين استاد را در عرصه هاي گوناگون قلم مشخص تر مي نمايد. این پژوهشگر حوزه ادبیات ويژگي ديگر استاد منذر را قلم روان و زيبا و منحصر به فرد وي دانست و تصریح کرد: كمتر كسي قلمي از اين دست دارد در عين ايجاز آثار و نوشته هاي ايشان از استحكام پر بود و روح پرسشگري و عميق نگري نسبت به مسائل از خصوصيات استاد است. دريغا كه مجال چنداني براي شناخت وي فراهم نشد و زود از ميان ما رفت. وی درباره زندگی استاد منذر گفت: من از نزديك زندگي ايشان را ديده بودم . زندگي بسيار ساده اي داشتند و در محاصره كتاب با وسواس شديد علمي نسبت به قضايا كار مي كردند. بايد ايشان را به عنوان اسوه معرفي كرد. بنا به تاکید سنگری استاد منذر هر اثري را كه خلق مي كرد بعد از مدتي كه آنرا بازنگري مينمود گاهي تا دوبرابر حجمش افزايش مي يافت كه اين نشانه تسلط علمي و ژرف انديش و همه سونگري ايشان بود.
به باور وي در پاسداشتهايي از اين دست علاوه بر آنكه زمينه معرفي آثار اين نويسندگان را فراهم مي آورد،‌ بايد چنين اساتيدي را به عنوان يك اسوه معرفي شوند.
سنگري تاكيد كرد: استاد چون احساس ميكرد حضور در حوزه هاي اجتماعي فرصت پژوهش را از ايشان ميگيرد و كمرنگ مي كند از منبروسخنراني اجتناب مي نمود. استاد منذر نه ساعتها و روزها بلكه سالها وقت را صرف موضوعات پژوهشي مي نمود و براي به انجام رساندن كارهاي پژوهشي نمي شد حضور بيروني داشته باشند. درواقع ارزشهاي ايشان تا حدي پنهان مانده است.
وی خاطر نشان کرد: ايشان بسيار خوب حوزه هاي مختلف و حفره ها را مي شناختند و زمانشان را صرف پرداختن به مسائلي مي كردند كه ديگران به آنها نپرداخته اند. بنا به تاكيد اين استاد ادبيات نبايد به سالگرد درگذشت بزرگاني هچون منذر اكتفا كرد بلكه بايد به مناسبتهاي مختلف نشستهايي حول برخي از آثار ايشان ترتيب داد تا آثار و شخصيت وي ناشناخته باقي نماند.  به گفته سنگري بنا بود جايزه اي تحت عنوان جايزه استاد منذر هم طراحي شود اما به علت نا مشخصي مسكوت ماند.
گفتنی است همایش «شعائرحسینی،مبانی نظری،برکات عملی» برای بزرگداشت سویمن سالگرد درگذشت حجت الاسلام و المسلمین استاد علی ابوالحسنی (نذر) به همت موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با همکاری حوزه هنری و مجمع ناشران انقلاب اسلامی روز دوشنبه 4 اسفند از ساعت 15 تا 18 در محل حوزه هنری برگزار خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار