کد خبر: 704667
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۹
قيمت نفت اوپك به بيش از 56 دلار رسيد
بهاي نفت با وجود سنگ‌اندازي اعراب روند صعودي خود را حفظ كرده است، طوري كه اوپك در تازه‌ترين گزارش خود اعلام كرد قيمت سبد نفتي اوپك با افزايش 46 سنتي به 43/56 دلار در هر بشكه رسيد و به اين ترتيب به بالاترين قيمت اين نوع نفت در سال 2015 رسيد.
وحيد حاجي‌پور
بهاي نفت با وجود سنگ‌اندازي اعراب روند صعودي خود را حفظ كرده است، طوري كه اوپك در تازه‌ترين گزارش خود اعلام كرد قيمت سبد نفتي اوپك با افزايش 46 سنتي به 43/56 دلار در هر بشكه رسيد و به اين ترتيب به بالاترين قيمت اين نوع نفت در سال 2015 رسيد.
به گزارش «جوان»، حدود سه هفته است كه قيمت نفت با رشد قابل ملاحظه‌اي همراه شده است كه مهم‌ترين دليل آن را بايد در خروج اقتصاد ژاپن از ركود و رشد اقتصادي كشورهاي اروپايي به ويژه آلمان جست‌وجو كرد، از سوي ديگر اروپا و امريكا از ترس بيرون كشيدن منابع كشورهاي عربي از اقتصاد خود جهت تأمين كسري بودجه‌شان با افزايش تقاضا سعي در عدم‌تغيير پترودلارهاي نفتي دارند. شش كشور عربي حوزه خليج‌فارس تنها ۲۵۰ ميليارد دلار در اوراق بهادار امريكا و ۴۰۰ ميليارد دلار را نيز در قالب سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در امريكا، اروپا و آسيا سرمايه‌‌گذاري كرده‌اند.
همچنين كاهش تعداد دكل‌هاي حفاري در امريكا و كاهش توليد از شيل‌نفت‌ها، به عنوان عاملي ديگر در افزايش قيمت نفت معرفي مي‌شود كه از پيش نيز پيش‌بيني مي‌شد. افزايش مصرف سوخت در امريكا و عرضه خودروهاي شاسي‌بلند پرمصرف در اين كشور، تقاضا را براي فرآورده‌هاي نفتي افزايش داده است. اين افزايش تقاضا در حالي صورت مي‌گيرد كه 5 هزار نفر از كاركنان تاسيسات نفتي و پالايشگران امريكايي دست به اعتصاب زده‌اند و تأمين بنزين مردم را با خطر بزرگي مواجه كرده‌اند.
همچنين ناآرامي‌ها در ليبي و كاهش عرضه نفت اين كشور در بازار، تغييرات مديريتي در شركت پتروبراس برزيل، انفجار سكوي نفتي در قاره امريكا، كاهش توليد نفت برخي اعضاي اوپك، كاهش توليد نفت كويت به دليل پديده گرد و غبار، كاهش 24 درصدي توليد نفت در درياي شمال، پيش‌بيني‌هاي مثبت در‌باره افزايش تقاضا طي ماه‌هاي آينده و... از ديگر عواملي هستند كه موجب افزايش قيمت نفت طي چند هفته اخير شده است. بر اساس گزارش‌هاي رسمي، هر بشكه سبد نفتي اين سازمان، روز دوشنبه با 46 سنت افزايش 43/56 دلار در هر بشكه فروخته شد. اين نوع نفت روز جمعه با افزايش 11/3 دلاري به 97/55 دلار رسيده بود كه به اين ترتيب بالاترين قيمت اين نوع نفت در سال 2015 بار ديگر شكسته شد.
هر بشكه نفت اوپك در روز پنج‌شنبه 86/52 دلار فروخته شده بود. كمترين قيمت سبد نفتي اوپك در سال گذشته ميلادي، در آخرين روز سال برابر با 52 دلار رقم خورد. قيمت نفت برنت به بالاترين رقم در سال 2015 رسيد و هر بشكه از اين نوع نفت 62 دلار فروخته شد، البته افزايش قيمت نفت برنت باز هم ادامه يافت و نفت برنت بيشترين قيمت در سال 2015 را در روز سه‌شنبه با قيمت 11/62 دلار تجربه كرد. دليل افزايش قيمت نفت در روز سه‌شنبه نيز گزارش آژانس بين‌المللي انرژي بود كه اعلام كرد، در اثر تنش‌هاي ژئوپلتيكي در خاورميانه و ظهور گروه تروريستي داعش سرمايه‌گذاري در خاورميانه به صفر نزديك شده و اين براي آينده نفت خطرناك است.
مؤسسه جي‌بي‌سي در اين‌باره اعلام كرد، تحولات ژئوپلتيكي در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا مجدداً شدت گرفته است. اين مؤسسه افزود، در ليبي، خرابكاري در مسير خط لوله مرتبط‌كننده ميدان سرير به بندر شرقي مرسي الحريقه سبب تعطيلي سرير كه روزانه 185 هزار بشكه نفت توليد مي‌كرد، شده است. از اين‌رو، توليد نفت ليبي به كمتر از 150 هزار بشكه در روز رسيده است.
با اين وجود عربستان همچنان به ارائه تخفيف در بازار آسيا مشغول است كه با هدف اين كشور در كاهش قيمت نفت تعارض بزرگي دارد؛ رياض معتقد است براي كاهش عرضه نفت امريكا و زمين زدن توليد شيل نفت بايد قيمت نفت كاهش يابد تا اين نوع نفت خام از حالت اقتصادي خارج شده و سهم اوپك به كشورهاي عضو برگردد. گرچه اين توجيه در نگاه نخست منطقي به نظر مي‌رسد اما اين كشور به جاي آنكه محموله‌هاي نفت خود را در منطقه امريكا ارزان كند، نفت خود را گران‌تر از ساير نفت‌ها به فروش مي‌رساند!
اين اقدام عربستان به اين معناست كه اين كشور به جاي مبارزه با شيل نفت تمام توان خود را براي حذف ايران از بازار نفت متمركز كرده و در بازارهايي به تخفيف دو دلاري پرداخته كه بازار‌هاي نفتي ايران است. برخي تحليلگران افزايش قيمت نفت را به دليل راهبرد «بازارمحوري» عربستان مي‌دانند، در حالي كه مقامات همين كشور در جلسه‌اي محرمانه به روسيه پيشنهاد دادند در صورت عدم‌حمايت از بشار اسد در روسيه حاضر به كاهش عرضه و ترميم قيمت نفت هستند كه با مخالفت مسكو مواجه شده است. با مشخص شدن خيانت عربستان به توليدكنندگان نفت جهان، روسيه براي نشان دادن ابهت خود در برابر عربستان و امريكا سراغ مصر رفت و توافقنامه تأسيس يك نيروگاه اتمي را با السيسي امضا كرد كه نشان مي‌دهد مصر قرار است به يكي از متحدان روسيه در منطقه تبديل شود، به عبارت ساده‌تر، روس‌ها كه پس از جمال عبدالناصر نتوانسته‌اند مصر را در دامان خود حفظ كنند با اين اقدام نشانه بزرگي به عربستان دادند. همچنين اين كشور در سازمان ملل قطعنامه مدنظر عربستان را در‌باره انصارالله و يمن وتو كرد تا به رياض تفهيم كند با دستكاري قيمت نفت، نمي‌تواند برنده جنگ نفتي باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار