کد خبر: 704387
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹
عضو كميسيون اقتصادي مجلس در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
نكو گفت: مبحث هدفمندي يارانه‌ها يكي از مباحث قابل توجه و پرجنجال نمايندگان خواهد بود كه نمايندگان از اين موضوع به راحتي عبور نمي‌كنند و احتمالا پيشنهادات مختلف با رويكردهاي متفاوت باعث خواهد شد

حذف يارانه پردرآمدها روش مناسبي نيستجوان‌آنلاين: ابراهيم نكو،‌ عضو كميسيون اقتصادي مجلس در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به بررسي لايحه‌ بودجه سال 94 در مجلس اظهار داشت: بودجه سال 94 در قسمت مربوط با يارانه‌ها حتما با مباحث بسياري در مجلس روبرو خواهد شد؛ به دليل اينكه يارانه نقدي افراد، مورد توجه تمامي نمايندگان است و نسبت به اين موضوع حساسيت وجود دارد.

نكو با بيان اينكه در حال حاضر نمي‌توان پيش‌بيني كرد چه تغييراتي در بحث هدفمندي يارانه‌ها رخ خواهد داد، گفت: به نظر مي‌رسد مبحث هدفمندي يارانه‌ها يكي از مباحث  قابل توجه و پرجنجال نمايندگان خواهد بود كه نمايندگان از اين موضوع به راحتي عبور نمي‌كنند و احتمالا پيشنهادات مختلف با رويكردهاي متفاوت باعث خواهد شد در مجلس مباحثي شكل بگيرد. البته بحث مربوط به بندهاي درآمدي كه كميسيون تلفيق پيشنهاد داده و سقف درآمدي كه براي خانوارها در نظر گرفته شده داراي ابهامات بسياري است و حذف يارانه نقدي برخي از افراد جامعه روش مناسبي نيست.

وي با اشاره به حذف يارانه ثروتمندان عنوان كرد: در بودجه سال قبل به دولت تاكيد شده بود كه نسبت به حذف يارانه افراد پردرآمد اقدام كند اما دولت بنا به دلايلي اين كار را انجام نداد و پيشنهادات جديدي مطرح شد، از جمله بحث درآمد سرپرست خانوارها با مبلغ بيش از 5/2 ميليون تومان مطرح شد كه تعداد كمي با اين شرايط وجود داشت و اكثرا هم در مرحله ثبت‌نام انصراف دادند. اگر قرار باشد اين طرح قانونا به اجرا گذاشته شود باز هم شامل تعداد محدودي از افراد مي‌شود و ابهاماتي را در پي خواهد داشت؛ مثلا برخي از افراد به لحاظ حقوق كارمندي درآمد بيشتري دارند اما در زندگي با مشكلات‌ و چالش‌هاي بسياري روبرو هستند و از سوي ديگر برخي از افراد از نظر حقوق كارمندي و كارگري، درآمد كمي دارند اما درآمدهاي بالاي ديگري دارند كه براي دولت قابل شناسايي نيست،‌ بنابراين چنين روشي نمي‌تواند معيار خوبي باشد.

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس اضافه كرد: بودجه سال 94 به نظر منطقي‌تر مي‌رسد؛ لايحه بودجه سال 94 با كار كارشناسي از سوي دولت ارائه شده و در كميسيون تلفيق اشكالات كمتري دارد، البته اشكالاتي هم مطرح شده كه نمايندگان نسبت به آن واكنش نشان خواهند داد و اصلاحاتي هم صورت خواهد پذيرفت.

وي تاكيد كرد: در كميسيون تلفيق زحمات بسياري كشيده شده اما باز هم در قسمت‌هايي از بودجه اشكالاتي ديده مي‌شود و فكر مي‌كنم از نگاه تيزبين نمايندگان به دور نخواهند ماند. برخي از مواقع مغايرت‌هايي با اصول مهم و اسناد بالا دستي وجود دارد، مثلا موضوعي به كميسيون ارجاع شد كه با اصول قانون اساسي و اهداف صندوق توسعه ملي مغايرت داشت و راي لازم را به دست نياورد به كميسيون ارجاع داده شد تا كارهاي بيشتري روي آن صورت گيرد. بودجه 94 نيازمند گذر مرور زمان است و بايد ديد چه اتفاقاتي رخ خواهد داد.     

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار