کد خبر: 704352
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
رئیس ایرانی مرکز تحقیقات علوم اعصاب مونستر آلمان با اشاره به این‌که در اروپا به دلیل رعایت قوانین رانندگی عابران پیاده می‌توانند چشم بسته از خیابان عبور کنند، افزود: در آلمان جریمه عبور از چراغ قرمز با احتساب پول ایران ۱۵ میلیون است.

پرفسور علی گرجی در نشست خبری چهارمین گردهمایی بین‌المللی راه‌ها و دومین گردهمایی نورتروما اظهار داشت: در پیام برخی کنفرانس‌ها مستقیماً برای مردم است بنابراین انتقال درس این پیام بر عهده رسانه‌ها خواهد بود.

وی افزود: یکی از مباحثی که در زمان فراگیری رانندگی در تمام کشورهای دنیا به آن می‌پردازند احیای تنفسی است که این کار می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد مرگ و میرها راکاهش دهد و ۶۰ تا ۷۰ درصد عوارض جانبی را نیز بکاهد که خوشبختانه این قانون در ایران نیز برای اجرا در حال تحقق است.

وی با انتقاد از جابه‌جایی نادرست مصدومان تصادفات که باعث قطع نخاع می‌شود، گفت: در کنگره سال گذشته پیشنهاد نصب صندلی کودک در داخل خودروها را ارائه کردیم و با وجود استقبال مردمی توجهی از طرف مسئولان مربوط صورت نپذیرفت در حالی که امسال و تاکنون حدود ۱۷ هزار نفر در تصادفات کشته شدند که تقریباً ۳ تا ۴ هزار نفر کودک بودند. بنابراین اگر صندلی کودک در خودروها نصب شده بود از ۶۰ تا ۷۰ درصد از مرگ این کودکان جلوگیری به عمل می‌آمد.

رئیس ایرانی مرکز تحقیقات علوم اعصاب مونستر آلمان به اهمیت خطوط عابر پیاده و همچنین رانندگی بین خطوط تأکید ویژه‌ای کرد و افزود: رعایت مقررات خطوط عابر پیاده و علی‌الخصوص رانندگی در بین خطوط بسیار می‌تواند در کاهش تلفات تصادفات تأثیر داشته باشد. مثلاً در اروپا هر فردی می‌تواند چشم بسته از خطوط عابر پیاده بدون هیچ دغدغه تصادفی عبور کند یعنی آن‌قدر در این کشورها این خطوط سفید مورد اهمیت قرار گرفته است.

پرفسور گرجی به نقش جامعه پزشکی برای کاهش خسارات تصادفات جاده‌ای نیز اشاره کرد و افزود: به خاطر اهمیت این مقوله این دو کنگره بین‌المللی را در یک زمان برگزار می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در کشور آلمان در گذشته آمار تلفات تصادفات آنان بالغ بر ۲۵ هزار نفر در سال بود ولی هم اکنون به ۳ هزار نفر در سال کاهش یافته است. تیم اصلی این کار نیز جامعه پزشکی آلمان بوده است.

رئیس ایرانی مرکز تحقیقات علوم اعصاب مونستر آلمان با اشاره به برآورد مالی در زمینه خسارات جسمی و ریالی به کودکان به خاطر عدم نصب صندلی کودک در اتومبیل گفت: شما یک کودک ۲ ساله را در نظر بگیرید که بر اثر تصادفی ضربه‌ای به سر وی وارد شود و در صورت ایجاد بیماری صرع برای این کودک باید تا آخر عمر دارو مصرف کند و اگر هیچ عمل جراحی انجام ندهد با نرخ تورم امروز یک میلیارد تومان هزینه داروهای این بیمار می‌شود. بنابراین نقش پیشگیری بر بیماری‌ها و خسارات تصادفات بسیار اهمیت دارد.

پرفسور گرجی ادامه داد: یک زمانی کمربند ایمنی قانون شد و فقط ۳۰ درصد رانندگان رعایت کردند ولی وقتی جریمه‌ای برای آن در نظر گرفته شد اکثر رانندگان سعی کردند کمربند ایمنی ببندند. بر این اساس این دو کنگره بین‌المللی نوروتروما و راه‌ها را در اسفند که نزدیک به ایام نوروز است برگزار کردیم تا اهمیت مباحث پیشگیری بیش‌تر شود زیرا خیلی ساده و به راحتی می‌توان از همین امروز پیش‌بینی کرد که در پایان تعطیلات نوروزی صدها خانواده عزیزان خود را به دلیل تصادف از دست می‌دهند همان‌طور که در نوروز سال گذشته ۱۸۳۵ نفر جان خود را از دست دادند. در آلمان اگر کسی از چراغ قرمز عبور کند به پول ایران ۱۲ تا ۱۵ میلیون جریمه پرداخت می‌کند و ۳ ستاره دریافت می‌کند و اگر بار دیگر این کار را انجام دهد از این راننده تست حماقت می‌گیرند.

وی ادامه داد: تصادفات فقر در کشور را افزیش می‌دهد همان‌طور که در یکی از آمارهای بین‌المللی آمده بود تعداد ایتام ایرانی در طول ۱۰ سال گذشته افزایش یافته است، این در حالی‌ است که یکی از عمده دلایل افزایش ایتام در ایران خسارات و تلفات تصادفات است.

وی تصریح کرد: خانم‌ها بیشتر تصادف می‌کنند ولی خسارات آن‌ها جزئی‌تر است در حالی که آقایان با وجود آن‌که کم‌تر تصادف می‌کنند ولی خسارات تصادفات آن‌ها مخرب‌تر برآورد شده است.

گرجی بر نقش کلیدی وزارت بهداشت که می‌تواند ۵۰ درصد در کاهش خسارات تصادفات نقش ایفا کند، تأکید کرد و بیان داشت: بهترین اورژانس‌های دنیا نیز ۳ تا ۴ دقیقه طول می‌کشد تا بر سر بالین مصدومان تصادفی حاضر شوند بنابراین نقش آموزش افراد برای اقدامات اولیه در زمان حادثه و کمک‌رسان به مصدوم بسیار اهمیت دارد.

رئیس ایرانی مرکز تحقیقات علوم اعصاب مونستر آلمان نسبت به عامل اتومبیل برای خسارات تصادفات تأکید ویژه‌ای کرد و افزود: تا چند وقت پیش اتومبیل‌ها به ندرت یک ایربگ داشتند در حالی که در اروپا هر اتومبیلی به اجبار باید ۹ ایربگ داشته باشد و از سال ۲۰۱۵ نیز اتومبیل‌ها به ۱۷ ایربگ مجهز می‌شوند به طوری که حتی یک ایربگ برای عابر پیاده در خارج از اتومبیل باز می‌شود.

وی نسبت به عدم حضور وزارت راه و خودروسازان در کنگره‌های بین‌المللی نروتروما و راه‌ها اشاره کرد و افزود: البته آقای آخوندی وزیر راه پیامی دادند که در این کنگره به دلیل محدودیتی که دارند نمی‌توانند امسال حضور پیدا کنند ولی با این وجود ما همکاری وزارت راه و خودروسازان در این خصوص مهم تلقی می‌کنیم.

پرفسور گرجی به عدم وجود آمارهای دقیق در حوزه پزشکی ایران نیز اشاره کرد و افزود: چون باید ۵ برابر مراکز کنونی تروماسنتر را ایجاد کند و در کنار آن یک حمل و نقل سریع با بالگرد را نیز داشته باشد.

رئیس ایرانی مرکز تحقیقات علوم اعصاب مونستر آلمان با اشاره به عدم نگاه صحیح بیمه‌ها در حوزه پیشگیری برای خسارات تصادفات خاطرنشان کرد: این در حالی است که مثلاً در آلمان بیمه‌ها در حوزه پیشگیری پیشقدم می‌شوند و حتی بالگرد خریداری می‌کنند تا مصدوم را سریع‌تر به مراکز درمانی انتقال دهند تا از خسارات جانی و مالی پرهیز شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار